Lehet-e sátánista a halloween, ha egy pogány ünnepből szelídítette meg a kereszténység?

Thumbnail for 6179989

Október végéhez közeledve minden évben felmerül, hogy Magyarországon, ahol a november elsejei mindenszenteket – azaz a katolikus hagyomány szerint a purgatóriumban megtisztult lelkeket – ünnepeljük, nem lenne szabad a sátánizmussal vádolt, szekuláris társadalomban leginkább a horrorfilmekről, az ijesztő jelmezekről és a cukorsokkról szóló halloweent is átvenni a romlott nyugati kultúrából.

Van nekünk egy Élő Istenünk, feltámadott megváltónk, Jézus Krisztus! Nem kell nekünk a halált, az ördögöt ünnepelnünk! Nem kell a gyerekeket csontváznak, boszorkánynak öltöztessük! Nem kell átvegyünk semmilyen idegen néptől pogány ünnepeket, szokásokat! Fontos tudni: a halloween a sátánisták ünnepe! Igen, sokan tudatlanságból ünneplik, de ennek így is, úgy is, következménye van! Szent kötelességünk kizárni az ördög minden munkáját településünkről, ahol Istent imádjuk!

írta nemrég nagy visszhangot kiváltó posztjában a szigetszentmiklósi Hajnalcsillag Református Óvoda hivatalos oldala a Facebookon.

Pedig a halloween valójában a mindenszentek éjszakájára használt óangol All Hallows Eve elnevezés skót változata – vagyis már a neve is egy keresztény ünnepre utal. Ami a karácsonyhoz hasonlóan úgy jött létre, hogy a katolikus egyház a saját képére formált egy pogány ünnepet.

A kelták újéve, amikor a halottak is visszatérhetnek

A főként a mai Egyesült Királyság, Írország és Franciaország területét benépesítő ókori nép, a kelták két részre – a világos nyárra és a sötét télre – osztották az éveket, és a tél kezdetekor ünnepelték az újévet – ami náluk november elején volt. Ez volt a samhain.

CARL DE SOUZA / AFP Egy samhain alkalmából rendezett pogány szertartás a Stonehenge-nél 2006 októberében.

Az évet felosztó négy nagy, máglyarakás köré szervezett ünnep közül talán ez az október utolsó napjával kezdődő újévi ünnepség, a samhain volt a legfontosabb a kelták számára, ami a nyár és a betakarítás végét, valamint a sötét, hideg tél kezdetét jelezte – az évnek azt az időszakát, amelyet gyakran az emberi halállal társítottak.

A hiedelemviláguk szerint ráadásul ezen az éjszakán elmosódott a határ az élők és a holtak világa között. És nemcsak az előző évben elhunyt emberek szellemei jutottak el ekkor a túlvilágra, hanem a túlvilágon élő szellemek is vissza tudtak térni az élők közé.

Ezért a History Channel összeállítása szerint főként állatok koponyáit és bundáját magukra kapva beöltöztek, hogy megtévesszék azokat a szellemeket, akik esetleg bosszút állnának rajtuk. De a hatalmas máglyák mellett még az isteneiknek áldoztak, és közben a szent embereik, a druidák jövendőmondásait hallgatták. Legalábbis a római történetírók feljegyzéseiből, és a rendelkezésre álló leletekből így lehet a legjobban leírni a háromnapos ünnepet.

Ami egyébként azért kezdődött sötétedés után, mert a kelták a naplementétől kezdődően számolták a napokat – így az új esztendő is akkor indult számukra, amikor az október helyett használt hónapjuk véget ért.

A mindenszentekkel is egy pogány ünnepet akartak eltörölni

Bár a Római Birodalom az időszámításunk szerinti első században bekebelezte a kelták lakta területeket is, a samhain tovább élt, és egyes elméletek szerint összefonódott a rómaiaknak a gyümölcsök és fák istennője, Pomona tiszteletére tartott ünnepével, valamint az elhunytak szellemének emléket állító februári Feraliával.

Sőt, a kelta ünnep gyakorlatilag túlélte a birodalmat, hiszen a nyolcadik században, egészen pontosan 741-ben a katolikus egyház már azért tette át az előző században eredetileg május 13-ára bevezetett mindenszentek napját november elsejére, hogy elhomályosítsa a samhain fényét. IV. Gergely pápa ezért 835-ben hivatalos egyházi ünneppé is tette a mindenszenteket, amihez az első millennium környékén a szenvedő egyház és a purgatórium tisztítótüzében jelenleg is égő lelkek ünnepét, azaz a november 2-ai halottak napját is hozzácsapták.

Apropó fény: az ír Jack O Lantern története előtt tisztelgő, modern korban megjelenő töklámpások elődjeiként használt, répából, céklából és karórépából faragott lámpások is egészen a keltákig vezethetők vissza. Ahogy a halloweenhez tartozó csínytevés is – amit ők az ilyenkor felbukkanó szellemek tevékenységeként magyaráztak.

Vagyis a karácsonyhoz hasonlóan – ami azért kapott a téli napfordulóhoz közel időpontot, hogy a rómaiak féktelen mulatozásáról szóló szaturnáliát és a germánok fényünnepét is beárnyékolja – a mindenszentek és a halottak napja is azért került akkorra, amikor jelenleg is ünnepeljük azokat, mert egy pogány ünnep hagyományát szerették volna átkeretezni velük.

Icas94 / De Agostini Picture Library / Getty Images IV. Gergely pápa (795 körül–844) egy 1588-ban készült metszeten.

Az édességosztást eredetileg az üdvözülés jegyében találták ki

A többnapos pogány ünnepség kereszténnyé válásával a korábbi szokások nem tűntek el, csak kiegészültek és átalakultak. Máglya helyett például gyertyákat is gyújtottak az elhunytakért, akiknek az üdvözüléséért természetesen imádkoztak is.

A korábban az ilyenkor visszatérő szellemeknek és pogány isteneknek bemutatott áldozatokat pedig felváltotta a rászorulóknak való adományozás – így a mai édességosztás elődje is a középkorban alakult ki.

Csak ekkor még nem a kreatív jelmezekért járt jutalomfalat a gyerekeknek, hanem úgynevezett lélekkenyeret osztogattak a tehetősebbek a rászorulóknak – ami azért kapta ezt a nevet, mert a süteményért cserébe elvárás volt elmondani pár imát az adományozó elhunyt hozzátartozói javára, hogy a lelkük a purgatóriumból a mennybe kerülhessen.

Guy Fawkes legendája csak olaj volt a tűzre

1605 novemberében az angol történelem egyik legendás alakja, Guy Fawkes fel akarta robbantani a brit parlament épületét, hogy így végezzenek I. Jakab királlyal, de a terv meghiúsult, az összeesküvés résztvevőit pedig kivégezték. Fawkest például állítólag felnégyelték, majd el is égették a testét

Így a 17. században a szigetországban kialakult az 1604-es puskapor-összeesküvés és Guy Fawkes ünnepe is, ami szintén arról szólt, hogy hatalmas máglyákat gyújtottak, és tűzijátékokat lőttek fel az égbe. Illetve arról, hogy a fiatalok a forradalmár alakja előtt tisztelegve egyre durvább csínytevéseket követtek el. A november 5-i emléknap pedig a közelsége miatt kicsit össze is fonódott a pár nappal korábban tartott egyházi ünnepekkel, és a hozzájuk kapcsolódó halloweennel.

Ezért, amikor a 19. században a mélyszegénység elől tömegesen Amerikába vándorló írek az Egyesült Államokban is meghonosították a halloween ünnepét – ami az első, puritán telepesek ellenérzései miatt korábban nem tudott itt elterjedni –, akkor mindenszentek előestéje leginkább már a mások kárára elkövetett tréfálkozásról szólt.

Chris Cleave / Mirrorpix / Getty Images A Guy Fawkes-napi máglya és az ünneplő tömeg Manchesterben 1995 novemberében.

Jelmezekkel és édességgel a káosz ellen

A History Channel halloween igaz történetét bemutató, 2010-es, The Real Story of Halloween című dokumentumfilmje szerint az 1920-as években már egyre több amerikai városban tartottak parádékat október 31-én, miközben a csínytevések is elharapództak az újvilágban. A műsorban nyilatkozó egyik szakértő szerint az évtized végén beinduló gazdasági világválság kilátástalanságának árnyékában élő fiatalok a városokban és vidéken is rendszeresen nagy felfordulást okoztak.

Így például kisiklott villamosok, darabjaikra szétkapott, majd háztetőkre pakolt autók, és a sötétség leple alatt a karámjaikból kiengedett haszonállatok kísérték akkoriban a fiatal csibészek útját ezen az éjszakán

A modern halloweeni bulik részben azért is jöttek létre, hogy gátat tudjanak szabni velük a káosznak, amit a gyerekek és a kamaszok okoztak. A bulik kialakulásának másik fő oka pedig a kapitalista logika gyakorlatba ültetése lehetett, hiszen ebben az időszakban kezdtek el jelmezeket gyártani.

Igaz, a szabásminták helyett elsőként jelmezekkel házaló vállalkozás csúfos kudarcot vallott, hiszen a portékájuk papírból készült. Ezért olykor-olykor az is előfordult, hogy egy-egy jelmez a viselője testén kapott lángra az amerikai bevándorlók által kitalált fontos új ünnepi kellékek, a töklámpások vagy a gyertyák tüzétől.

A családi halloweeni házibuliktól és az utcán beöltözve kóborló gyerekseregtől pedig már csak egy lépés volt eljutni odáig, hogy a csínytevéseken agyaló fiatal csibészeket megpróbálják lekenyerezni egy kis édességgel annak reményében, hogy a házigazda otthona megússzon egy esetleges tojás- vagy vécépapíresőt.

Vagyis a hollywoodi filmek magyar változatában rendszerint „csokit, vagy csalunk” néven emlegetett trick or treat – azaz a jelmezért cserébe járó jutalomfalatok – hagyománya is azért jött létre, hogy így vesztegessék meg a potenciális rosszcsontokat.

Walter Leporati / Getty Images Egy űrhajósnak, egy bádogembernek és egy hercegnőnek öltözött gyerek 1970 halloweenjén New Yorkban.

Ez a cukorkaosztogatás pedig annyira beleivódott az amerikai néplélekbe, hogy karácsony után rendszerint halloween napján értékesítik a legtöbb édességet. Tavaly például egy egészen elképesztő összeget, több mint 12 milliárd dollárt – mai árfolyamon 4,5 billió forintot – költhettek édességre az amerikaiak a jeles nap alkalmából.

Bár manapság szokás ördögtől valónak tekinteni a halloweent, a beöltözéssel és az édességosztogatással járó családi bulik kezdetben egyáltalán nem voltak a különböző keresztény felekezetek ellenére. Olyannyira nem, hogy akár még a templomokban is rendeztek jelmezbálokat a gyerekeknek.

Ez a helyzet azonban a hatvanas évek ellenkulturális forradalma és a morális pánikból kezdetektől fogva sátánistának bélyegzett rockzene térhódításával megváltozott, és létrejöttek az ünnepet is sátánistának tituláló halloweenellenes mozgalmak is. Ehhez képest az amerikai iskolákban, sőt, még a Fehér Házban is minden évben megünneplik a halloweent.

The post Lehet-e sátánista a halloween, ha egy pogány ünnepből szelídítette meg a kereszténység? first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest