A Bosch megoldotta, hogy a tolvajoknak értéktelen legyen a kerékpárunk

Thumbnail for 6290468

A minden évben janurában esedékes CES a világ legnagyobb kütyüexpója, ahol több ezer vállalat mutatja be az újdonságait, sokszor sci-fibe illő fejlesztéseket. Ilyen volt 2024-ben az átlátszó kijelzős tévé, 2025-ben pedig láttunk gombnyomásra kijelzőt nyújtó laptopot, az ember után rendet rakó robotporszívót és ízelítőt kaptunk a jövő otthonaiból is. Az esemény ugyanakkor nem csak az őrült kütyükről szól, számos cég jóval földhöz ragadtabb, de sok esetben az említett példáknál azért jóval hasznosabb fejlesztésekkel és termékekkel érkezik a kiállításnak otthont adó Las Vegasba. Jó példa erre a német Bosch, ami hasznos újdonságok egész sorát mutatta be.

Birkás Péter / 24.hu Elektromos kerékpár a Bosch standján a 2025-ös CES-en.

Lopásvédelem és MI az elektromos kerékpárokhoz

Sok más nagy céghez hasonlóan a Bosch is január 6-án tartotta a sajtótájékoztatóját, és az eseményt Danny MacAskill kerékpárversenyző felbukkanása nyitotta, aki néhány látványos trükkel szórakoztatta az egybegyűlteket. A skót sportoló persze nem véletlenül került a színpadra, hiszen a német vállalat már 50 éve foglalkozik elektromos kerékpáros fejlesztésekkel, és ezen a téren is mutattak újat Las Vegasban.

Birkás Péter / 24.hu Danny MacAskill a Bosch sajtótájékoztatóján.

Ezek egyike egy teljesen új lopásvédelmi rendszer, az úgynevezett akkumulátorzár (Battery Lock). Ennek lényege, hogy a technológia digitálisan lezárja az akkumulátort, amikor az nincs használatban. Tanja Rückert, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának tagja a bemutatón kiemelte, hogy az aksi az elektromos kerékpárok legértékesebb és legkönnyebben értékesíthető alkatrésze, a deaktivált akkumulátor viszont a tolvajok számára teljesen értéktelen, hiszen eladhatatlan. A tulajdonos viszont bárhol és bármikor feloldhatja a védelmet, akár az okostelefonos eBike Flow alkalmazáson keresztül, ami kulcsként funkcionál a lezárt akkumulátorhoz.

A 2025-ös CES legtöbbször elhangzott szava a mesterséges intelligencia, természetesen a Bosch is aktívan használja a technológiát, és a vállalat 5000-nél is több MI szakértője mindössze öt év alatt 1500-nál is több mesterségesintelligencia-szabadalmat jegyeztetett be. Napjaink legfelkapottabb technológiája szerepet kapott az elektromos kerékpárok területén is, hiszen az eBike Flow applikáció megkapja az MI-alapú hatótáv-kontroll (Range Control) funkciót, ami nem csupán arról ad tájékoztatást, hogy az aktuális töltöttséggel milyen messze lehet eljutni, de Paul Thomas, a Bosch észak-amerikai elnöke arról is beszélt, hogy a kerékpárosok indulás előtt még azt is megszabhatják, milyen akkumulátor-töltöttségi szinttel szeretnék elérni az úticéljukat.

Birkás Péter / 24.hu Paul Thomas és Tanja Rückert a Bosch sajtótájékoztatón.

Az algoritmus ehhez figyelembe veszi a kerékpár (és a kerékpáros) súlyát, a felszerelt kiegészítőket, a tervezett út emelkedésének mértékét, sőt, még azt is, hogy a felhasználó miképp szokott tekerni.

Intelligens sütő és bölcső

A Bosch a kerékpáros fejlesztések mellett más területeken is használja a mesterséges intelligenciát, például a konyhában. A CES-en mutatkozott be a vállalat intelligens Series 8 sütője, amely érzékelői, kamerái és a hozzájuk kapcsolódó MI segítségével legalább 80 különböző ételt képes magától felismerni, és ezekhez automatikusan be is tudja állítja az optimális elkészítési módot, illetve hőmérsékletet. Sok étel esetében ráadásul még a pirítás mértéke is egyedileg megszabható.

A szenzorok, a kamerák, továbbá a mesterséges intelligencia a Bosch szerint ugyanakkor nem csupán a konyhában, de a gyerekszobában, az újszülöttek gondozásában is segíthet – a technológia ugyanakkor nem váltja ki az embert, hangsúlyozta Paul Thomas, a szülő hozza a döntéseket. Ennek a megközelítésnek megfelelően működik a vállalat standján bemutatott, vadonatúj Bosch Revol kiságy, amely figyeli a baba életjeleit, többek között a szívritmust, és emellett az egyes betegségek tüneteit – például a sárgaságot – is ellenőrzi.

Birkás Péter / 24.hu Revol intelligens kiságy.

A szoftver azt is időben jelezheti, ha plüssjáték vagy takaró kerül a gyerek légútja elé, sőt a pelenkacserére is figyelmeztet. Ha pedig nehezen alszik el a baba, akkor automatikusan bekapcsol a kiságy ringató módja, ami segíthet a kisdednek elaludni. A Revol rengeteg adattal dolgozik, ami érthető módon biztonsági kérdéseket vet fel, a felhasználók ugyanakkor egyénileg eldönthetik, hogy az ágy által rögzített információkat a Bosch szerverein tárolják-e titkosított formában, vagy az eszköz folyamatosan offline-üzemmódban legyen, a négy fal között tartva az adatokat.

Birkás Péter / 24.hu Szenzor és kamera a Bosch intelligens kiságyához.

Középpontban a mobilitás

Mindez persze csak a jéghegy csúcsa. „Az intelligens szoftverek és a digitális szolgáltatások alaptevékenységünk kulcselemei” – hangsúlyozta a sajtótájékoztató során Tanja Rückert. A Bosch mesterséges intelligenciával és a szoftverekkel foglalkozó üzletága továbbra is bővül, és a vállalat a következő évtized elejére a szoftverek és szolgáltatások több mint 6 milliárd eurós árbevételére számít. Ezek mintegy kétharmada várhatóan a mobilitás üzleti szektorból származik majd.

A cég a közelmúltban olyan új funkciót fejlesztett ki a járművek számára, amely lehetővé teszi, hogy az autók egyenletesen és rángatás nélkül fékezzenek – ez hatalmas segítséget jelent az araszoló forgalomban közlekedők és az émelygésre hajlamos utasok számára.

„Mobilitás-specifikus szoftver-szakértelmünknek köszönhetően ideális partnerek vagyunk a világ meghatározó technológiai szereplői számára” – emelte ki Paul Thomas. A szakember szerint a szoftverek nemcsak azt változtatják meg, hogyan használjunk az autóinkat és eközben milyen élményeket élünk át, hanem azt is, hogyan fejlesztjük ezeket. A szoftveralapú mobilitás korában a Bosch szakemberei is szoftveres szempontból közelítik meg az autókat. Olyan központosított architektúrákhoz fejlesztenek új technológiákat, amelyek könnyedén kezelik az autóelektronika és az adatfelhő közötti összes interakciót. Ez a jövőben elengedhetetlen lesz ahhoz, hogy az autók egyszerűen és kényelmesen távolról (Over the Air) tölthessenek le frissítéseket és új funkciókat, például az infotainment- vagy a vezetéstámogató rendszerekhez.

A Bosch támogatta a 24.hu CES-es részvételét, de a cikk elkészítésében nem vett részt.

The post A Bosch megoldotta, hogy a tolvajoknak értéktelen legyen a kerékpárunk first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest