Lejárt az Ügyfélkapu határidő: mit lehet tenni?

Thumbnail for 6300550

Hónapok óta azzal vannak tele a hírek, hogy január 16-án „megszűnik” az Ügyfélkapu, át kell váltani az Ügyfélkapu+-ra vagy a DÁP (Digitális Állampolgárság Program) alkalmazásra. Ma el is értük a kitűzött dátumot, és ennek megfelelően a különböző állami webfelületekről (magyarorszag.hu, EESZT, eSZJA stb.) már eltűnt az Ügyfélkapu belépési opció, csak DÁP mobilalkalmazás, illetve Ügyfélkapu+ lehetőségek vannak – utóbbiból kettő is: hitelesítő alkalmazással és e-mailes kóddal.

24.hu

Ha valaki még egyikkel sem rendelkezik, annak nem kell aggódnia, az Ügyfélkapu+ regisztráció továbbra is elvégezhető online, otthonról.

Hogyan igényelhető Ügyfélkapu+?

Rögtön az elején tisztázzunk egy fontos dolgot: a cikk elején nem véletlenül szerepel idézőjelben az Ügyfélkapu megszűnése, hiszen az Ügyfélkapu+ lényegében ugyanaz, mint az „elődje”, csak ki van egészítve kétfaktoros azonosítással. Az eddig használt felhasználónév és jelszó nem változik, csupán arról van szó, hogy ezeket megadva egy második, e-mailben, vagy hitelesítő szoftverben kapott kóddal igazolni kell, hogy mi használjuk őket, és nem valaki más próbál visszaélni az adatainkkal.

A fejlesztésért felelős IdomSoft Zrt. tájékoztatása szerint a kétfaktoros hitelesítés kötelezővé tételét IT biztonsági szempontok indokolják, erről szól az EU elektronikus azonosításról és aláírásról szóló eIDAS 2.0 rendelete is, amelynek az egyfaktoros Ügyfélkapu azonosítás nem felel meg. A cég szerint az EU-tagországok között alig van olyan (mindössze három), ahol ne kezdődött volna meg ez az átállás. Az eredmények is arra utalnak, hogy az átállás az elvárható tempóban folyik: január 13-án reggel 2,6 millió Ügyfélkapu+-szal rendelkező ügyfél volt, emellett 1,35 millió DÁP-letöltés történt.

A lényeg: ugyfelkapu.gov.hu oldalon a Bejelentkezés gombra kattintva még mindig elérhető az Ügyfélkapuval opció, tehát itt továbbra is be lehet lépni csak felhasználónévvel és jelszóval, és be lehet állítani a kétfaktoros hitelesítéssel működő Ügyfélkapu+ belépést, amivel aztán zavartalanul használhatók az állami felületek.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy szükséges egy hitelesítő szoftver (nem muszáj az Ügyfélkapu+ által ajánlottakat használni, de cikkünkben az egyszerűség kedvéért mi most csak ezekkel foglalkozunk), és a már megszokott felhasználónév és jelszó megadása után a választott megoldásban megjelenő kód begépelésével igazolható, hogy valóban mi szeretnénk belépni valamelyik állami webfelületre.

Az Ügyfélkapu+ az alábbi megoldásokat javasolja:

  • Google Authenticator (Android, iOS) – a beállítási útmutató ide kattintva érhető el.
  • Microsoft Authenticator (Android, iOS)
  • TOTP.APP (nem kell okostelefon) – a beállítási útmutató ide kattintva érhető el.
  • Verifyr (nem kell okostelefon) – a beállítási útmutató ide kattintva érhető el.
  • Január 14. óta elérhető továbbá az e-mailben érkező kóddal történő hitelesítés – útmutatónk ide kattintva érhető el.

NAGYON FONTOS

A cikkünkben nem véletlenül szerepel a Google Authenticator (magyarul: Google Hitelesítő) linkje, a Play Áruházban sok alkalmazás próbálja magát a keresőóriás megoldásának eladni, a felhasználókat átverve, bevételszerzés érdekében. Ha az applikáció pénzt kér, akkor jó eséllyel rossz alkalmazást töltött le.

Hogyan használható a DÁP?

2024. szeptemberében indult el a Digitális Állampolgárság Program (DÁP), melynek célja, hogy idővel minden okmányunk egyetlen mobilalkalmazásban elérhetővé váljon, illetve az okostelefonos alkalmazás segítségével egyszerűbb legyen az online ügyintézés – a működéséről és a jelenleg elérhető funkciókról korábban részletes cikkben számoltunk be. Az applikáció már letölthető (itt az androidos verzió, itt pedig az iOS változat), és használható arra, hogy a megszűnő Ügyfélkapu és a megmaradó Ügyfélkapu+ helyett ezzel lépjünk be az állam által üzemeltetett webes felületekre.

A DÁP-os belépés menete lépésről-lépésre:

  • Ellátogatunk valamelyik (EESZT, eSZJA stb.) oldalra.
  • Rákattintunk a Belépés gombra.
  • Kiválasztjuk a DÁP mobilalkalmazás opciót.
  • A megjelenő QR-kódot beolvassuk a telefonunkon lévő DÁP alkalmazás jobb alsó sarkában lévő QR-kód beolvasása opciót választva.
  • Megnyomjuk a telefon képernyőjén megjelenő Belépés gombot.

Ez a megoldás még egyszerűbb is, mint a felhasználónév, jelszó és autentikációs kód megadása, és pont ez is lenne a lényeg, ugyanakkor a DÁP alkalmazás használatához előbb regisztrálni kell, ami jelenleg még nem egy kifejezetten egyszerű feladat.

Hogyan regisztrálható a DÁP?

A cikkünk publikálásának pillanatában két lehetőség van rá:

  • Regisztráció egy kormányablakban: bármelyik kirendeltségben időpontfoglalás nélkül, és az alkalmazás ígérete szerint nagyjából 20 percet vesz igénybe az egész folyamat.
  • Regisztráció eSzemélyi igazolvánnyal: erre egyelőre csak a 2021. 06. 23. után készült okmányokkal van lehetőség, és itt szükség lesz az aktivált eSzemélyi igazolványra, valamint a hozzá tartozó PIN-kódra. Itt nagyon fontos kiemelni, hogy az új típusú eSzemélyi igazolvány nem jelenti automatikusan azt, hogy azt aktiválták – amennyiben a kiállításkor ez nem történt meg, úgy muszáj lesz személyesen intézni a regisztrációt egy kormányablakban.

Érdemes tudni, hogy a DÁP alkalmazás használatához iOS 16 vagy Android 10, illetve ezeknél újabb operációs rendszer szükséges, tehát olyan régi telefonokon, amikre nem elérhetők ezen szoftverek, nem tölthető le az applikáció. Fontos továbbá az is, hogy amennyiben telefont váltunk, újra be kell regisztrálni az alkalmazásba, vagyis aktivált eSzemélyi hiányában ismét be kell menni egy kormányablakba, hogy elvégezhető legyen a művelet – erre viszont már 2025-ben érkezik megoldás.

Kapcsolódó
Van miért tartanunk a digitális állampolgárságtól?

Január 16-án megszűnik az Ügyfélkapu, sok helyen pedig már inkább a DÁP-regisztrációra biztatnak a sima kétfaktoros hitelesítési megoldás, vagyis az Ügyfélkapu+ helyett. Ezzel párhuzamosan azonban egyre többekben merül fel a kérdés: jó-e az, ha egy helyen megtalálja az állam minden adatunkat?

The post Lejárt az Ügyfélkapu határidő: mit lehet tenni? first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest