A MÁV november 29-én hirdette meg a honlapján állomásfelújítási programját. Az állami vasúttársaság olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várta, akik az állomásépületeket a felújításért cserébe 99 évig üzemeltetnék.
Évszázados ingatlanpanama készül Budapest legnagyobb pályaudvarain: Lázár János utasítására a MÁV 99 évre adná ki a teljes Déli, Nyugati, Keleti és Kelenföldi pályaudvarok ingatlanhasznosítását egy 7, azaz hétoldalas pályázati kiírással
– írta decemberben a közösségi oldalán Vitézy Dávid fővárosi képviselő.
A MÁV programjára január 31-ig lehetett pályázni.
A Szabad Európa információi szerint a siófoki pályaudvarra egy ajánlat sem érkezett, ezzel szemben a fővárosban található Déli pályaudvarra már sokkal nagyobb volt az érdeklődés: a Szeivolt Éptech Kft., a Market Asset Management Zrt., a Wing Zrt. és a Raw Development Kft. adott be pályázatot.
A Szeivolt Éptech Kft. nemcsak a Délire, hanem a Keleti pályaudvarra is adott ajánlatot. A céget 2021 októberében alapították, a tavalyi évet 493 millió forintos árbevétellel és nyolcvanmillió forintos adózott eredménnyel zárta. A társaság egyedüli tulajdonosa Szeivolt Csaba.
A Nyugati pályaudvarra az Erdei Bálinthoz köthető Redwood Real Estate Holding adott be pályázatot.
A Nyugatiban a VI. kerületi önkormányzat is fantáziát látott. Ez nem véletlen, hiszen Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármestere a MÁV pályázatának megjelenése után azt állította, hogy magánkézbe vándoroltatná a kormány a Nyugati pályaudvar környékén lévő vasúti területeket. Ez szerinte ellehetetlenítené a Podmaniczky park létrehozását, amelynek megvalósításáért évek óta küzd a VI. kerület.
A debreceni főpályaudvarra a török hátterű Synergy Construction Hungary Kft. adott be ajánlatot. A cég fővállalkozóként építi a debreceni BMW-gyárat. A Synergynek 2023-ban 135,5 milliárd forintos árbevétele volt, adózott eredménye 17,6 milliárd forintra rúgott. Három török magánszemély a tulajdonosa: Savaş Günata és Hüseyin Karal a társaság 42,5–42,5, míg Güney Umut 15 százalékát birtokolja
A Kelenföldi pályaudvar esetében a Futureal-csoporthoz tartozó Cordia adott be pályázatot. A cég társtulajdonosai között van Futó Péter és Futó Gábor.
A Raw Development Kft. a Déli mellett a Kelenföldi, a győri és a szegedi pályaudvarra is pályázott. A céget a piacon Matolcsy György köre érdekeltségeként emlegetik, mivel a társaság újította fel Magyar Nemzeti Bank (MNB) székházát 55 milliárd forintért és az MNB-hez tartozó Széll Kálmán téri Postapalotát 32 milliárd forintért. Korábban a 24.hu közölt részletes összeállítást róluk, amelyben azt írták: a vállalkozás felfutása legnagyobbrészt az MNB, illetve a jegybankhoz közeli cégek, alapítványok megbízásainak volt köszönhető, és „ebből a körből érkezett az a két, méreteiben igazán grandiózus üzlet is, amely az építőipar nagypályásai közé emelte a Raw Developmentet”. A Raw Somlai Bálint tulajdona, aki Matolcsy György fiának, Matolcsy Ádámnak a barátja.
A Déli pályaudvarra jelentkező Market Asset Management Zrt. kis játékos a többiekhez képest. A jelenleg tizenkilenc főt foglalkoztató céget 2019-ben (vagyis már jóval Orbán Viktor és Simicska Lajos 2015-ös szakítása után) alapították a Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt. leányvállalataként.
A Nyugati pályaudvarra jelentkező, leginkább a Westend nevű pláza építéséről és üzemeltetéséről híres Gránit Pólus-csoport az alapító tulajdonos, Demján Sándor 2018-as halála óta változatlan tulajdonosi körrel és menedzsmenttel megy tovább, igaz, a teljes körű tulajdonos hivatalosan a Quintana Investments Limited.
A Wing Csoport is a NER alatt kezdett szárnyalni, bár 1993 óta jelen van a piacon. Szintén a Déli pályaudvart szemelte ki magának. A cég tulajdona volt tizenkét évig a Market is, de 2014-ben eladták Garancsi Istvánnak. A többek között Karvalits Ferenc volt MNB-alelnök által vezetett, 2009-ben alapított Wing az elmúlt években komoly nyereséget termelt. 2023-ban 12,5 milliárdos bevétel mellett 5,6 milliárd forint profittal zárták.
The post Garancsi egy, a Matolcsy-kör négy pályaudvart szemelt ki: megvannak a 99 éves MÁV-pályázatok first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu