Nem minden poén öregedett jól, de a Bridget Jones ma is tud érvényeset mondani a szingliségről

Thumbnail for 6365631

2025-ben özvegyként tért vissza a bohókás Bridget Jones (kritikánk itt), hogy bájos butaságaival és a nosztalgia ígéretével csalogasson be minket a mozikba. Bridget sokszor hibázik, de bármilyen slamasztikából ki tud kászálódni: lecsúszik a rúdon a tűzoltóállomáson (fenékkel a kamerának), kibírja a kínos családi rendezvényeket (számolatlan mennyiségű töménnyel és cigivel), és megkaparintja az „emberjogi sztárügyvédet” (de el is veszíti párszor). Ha egy thaiföldi börtönbe kényszerül, Madonnát énekel a rabokkal, ha pedig terhességi tesztre van szüksége, a hegy tetejéről egyenesen egy patikába csúszik le a sílécein.

De mitől ilyen vonzó és népszerű Bridget Jones karaktere? Miért lehet megnyugtató ezt a szeleburdi nőt nézni a vásznon, és miért olyan felszabadító a következetlensége? Hogyan változott ez a személyiség az utóbbi húsz évben, és hogyan öregedtek az előző filmek? Miért más a szingli Bridget, mint a szingli Carrie Bradshaw?

Helen Fielding a ’90-es évek hedonizmust és nádszálkarcsú nőideált éltető korszakában robbant be regényével, a Bridget Jones naplójával, kigúnyolva mindazokat, akik szerint egy nagyvárosi egyedülálló nő élete szakmai sikerek, szexi kalandok és divatos bárokban eltöltött esték végtelen láncolata.

7e Art/Universal Pictures / Photo12 / AFP Jelenet a Bridget Jones naplója című, 2000-es filmből.

Carrie Bradshaw nyomaszt, Bridget Jones felszabadít

Bridget és a hasonlóan emblematikus Szex és New York című sorozat hősnője, Carrie is harmincas, médiamunkásként dolgozó szingli, azonban a két nő teljesen más karakter, és teljesen mást képviselnek. A Bridget Jones-könyvek hamarabb jelentek meg, minthogy a Szex és New York pilot-epizódja kijött, de a filmek már tudtak reagálni az ezredforduló emblematikus sorozatának és a hasonló produkciók szingliségről festett képére. Mindkét produkció rengeteg kritikát kapott mind a toxikus kapcsolati minták megjelenítése, mind a szingli nők sematikus ábrázolása miatt – a sorozat és a Bridget Jones-franchise is reflektál ezekre a kritikákra, egyszerre erősítve, ugyanakkor parodisztikusan, szatirikusan kiforgatva a sztereotípiákat.

Bridget valóban impulzív, kissé szétszórt, bizonytalan, gyakran saját maga legnagyobb ellensége, és erősen az érzelmei irányítják. Ezek a tulajdonságok néha már annyira túlzóan jelennek meg, hogy komikussá válnak – erre maga a narrátor is reflektál folyamatos öniróniával. A franchise-t gyakran a fenti karakterjegyek miatt támadják a kritikusai, akik szerint ez az ábrázolásmód kiszolgáltatottnak és befolyásolhatónak mutatja a szingli nőket. Azonban a hősnő öniróniája annyira effektív és őszinte, hogy hatástalanítja a szégyen és a védtelenség érzését – Bridgetet nem kell félteni, a megfelelő pillanatban kiáll magáért. Így történik ez sok-sok igazságtalanul megalázó helyzetben, például mikor megkérdezik tőle, hogy miért van annyi egyedülálló harmincas nő, ezt válaszolja:

Gondolom nem sokat segít az ügyön, hogy a ruha alatt pikkelyes már a bőrünk.

Mikor a negyedik részben (nagyon hasonló szituációban) megkérdezik tőle, hogy minden rendben lesz-e a gyerekekkel, amíg nincs otthon, hasonló szarkazmussal reagál:

The post Nem minden poén öregedett jól, de a Bridget Jones ma is tud érvényeset mondani a szingliségről first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest