Lebonthatják Balatonakarattya kedves vasútállomását, modern utódnak adná át a helyét

Thumbnail for 6508501

Balatonakarattya és Káptalanfüred vasútállomása a közeljövőben nyom nélkül eltűnhet, Alsóörsé pedig részben átalakulhat – derül ki egy, az Építési és Közlekedési Minisztérium által április végén a kivitelezésre kiírt közbeszerzés leírásából.

Az ajánlatok beérkezésének június 5-i határidőt szabó hirdetmény vasúti megállóhely-rekonstrukcióként hivatkozik a munkákra, az eljárás bővebb leírásából azonban kiderül, hogy a „vasúti megállóhely felvételi épületének és előterének rekonstrukciója” mindhárom esetben a jelenlegi állomásépület teljes elbontását, majd egy „új, korszerű, könnyen fenntartható” utód építését is jelenti.

A munkákra a minisztérium két esetben 19, egy esetben pedig 16 hónapot szánna, az építészeti tervek pedig kilenc állomás esetében pedig már 2019 óta rendelkezésre állnak.

Az 1989-ben, a MÁVTI irodájában született, a két világháború közti állomásokat idéző balatonakarattyai épület utódjának terve akkor kisebb vihart is kavart, hiszen a község helyi építési szabályzatának módosításához beadott szakvélemény (ez itt teljes hosszában olvasható) nem volt épp elragadó: eszerint a részben kőburkolatú, cserépfedést kapott földszintes épület

építészeti szempontból nem képvisel értéket, viszont egyszerű tömege, a helyi építési szokásoknak megfelelő anyaghasználata, tornácos kialakítása révén barátságos épület. Az utcaszint felöli fő megközelítés nézőpontjából a mélyen fekvő épület kontyolt cseréptetős látványa kifejezetten előnytelen, s figyelembe véve a közintézményi rendeltetést is, sem funkcionálisan sem településképi szempontból nem előnyös.

Balatonakarattya község helyi építési szabályzatának módosítása, 2021. június

A dokumentum arról is szót ejt, hogy az épület hátsó oldalán egy repedés található, és bár az nem veszélyezteti az épület hosszútávú fenntartását,

más okokból kifolyólag a projekt az épület bontása mellett döntött.

Regasterios / Wikimedia Commons

A Balatonakarattyai Fürdőtelep Egyesület, illetve hat másik civil szervezet az akkor még létező Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-nek írt 2021-es levelében erre reagálva kijelentette:

azt kérjük, hogy a Balatonakarattya megálló épületét eredeti formában újítsák fel, ne cseréljék le egy, a környezetbe nem illő, a balatoni hagyományos stílusra egyáltalán nem jellemző modern, jellegtelen és feltehetőleg sokkal többe kerülő betonépületre.

A pasztellvörös burkolatával a Balaton környékén jól ismert építőanyagra, a vörös homokkőre utaló, az Unitef’83 Zrt. és a CÉH Zrt. által közösen jegyzett terv rövidesen elhalt, most azonban jól láthatóan újult erővel tér vissza, így ha a kormány tervei valósággá válnak, akkor a mai állomásépület 2025 folyamán nyom nélkül eltűnhet.

Ugyanez a jövő várhat az 1966-ban átadott aprócska, egyszerű káptalanfüredi állomásra is, aminek általános állapota ma már jól láthatóan szörnyű a tetőszerkezeten pedig ennek egyértelmű nyomai is látszanak.

Telepítési tanulmányterv

A bontás itt nyilvánvalóan nem pusztítana el semmiféle szívmelengető, vagy a tipikus balatoni állomásokat idéző modern értéket, az utód sterilitása azonban itt is gyökeres változást fog hozni a visszafogott, valamikor a múltban még nyilvánvalóan gazdaságosan felújítható egyszerű falak után:

Telepítési tanulmányterv

Az alsóörsi eset ennél egy fokkal komplexebb, ott ugyanis csak felújításról, korszerűsítésről, belső átalakításról, valamint részbeni elbontásról esik szó, ennek részletei azonban nem váltak publikussá.

Regasterios / Wikimedia Commons A modern állomás

Az biztosnak látszik, hogy az 1909-ben épült, később bővített korábbi felvételi épület a helyén marad, és a modern, jóval nagyobb szomszéd alakulhat át – kérdés, hogy pontosan milyen formában.

The post Lebonthatják Balatonakarattya kedves vasútállomását, modern utódnak adná át a helyét first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest