Az utóbbi időszakban ismételten megnövekedett a Magyar Posta és szolgáltatásai (pl. EMS szolgáltatás) nevében történő visszaélések száma, amelyekben cégünk védjegyeit (logo) és arculati elemeit jogosulatlanul felhasználva igyekeznek megtéveszteni a lakosságot. Ügyfeleinktől egyre több ilyen bejelentés érkezik hozzánk napi gyakorisággal – olvasható a Magyar Posta közleményében.
A hamis e-mailben vagy sms-ben, illetve telefonhívásban általában csomag átvételéhez vagy nem létező nyereményjáték, promóció, esetleg fiktív jótékonysági akció kapcsán kérik a címzett adatainak egyeztetését és/vagy a díj, esetleg adomány kifizetését, vagy fizetési késedelemmel kapcsolatos felszólítással fenyegetnek.
Az is előfordul, hogy a lakosság által apróhirdetési portálokon feladott hirdetések kapcsán jelentkeznek a csalók magukat komoly vevőként beállítva és az EMS postai szolgáltatás nevével visszaélve, hamis e-mailben vagy sms-ben próbálnak biztosítási/feladási/megbízási díjra hivatkozva adatokat és pénzt kicsalni.
Fizetési értesítést csak egyetlen esetben küld a cég
Az e-mailben látható „Kattints ide”, „Fizessen online” vagy „Küldje el nekem a csomagot”, vagy „Erősítse meg címét”, “Csomagja kézbesítésre vár, kérjük, erősítse meg a vám befizetését”, illetve hasonló feliratú linkre kattintva azonban adathalász weboldalra kerül a címzett, az itt megadott adatok pedig csalók birtokába jutnak és a bankszámlán lévő pénz is veszélybe kerülhet. Az is előfordulhat, hogy a link megnyitásával rosszindulatú, kártékony szoftvert telepítenek az eszközünkre.
Arra kérik az ügyfeleket, hogy ha ilyen gyanús e-mailt vagy sms-t kap, semmiképp ne kattintsanak a benne szereplő hivatkozásokra, és ne adjanak meg adatokat.
Első lépésként mindig ellenőrizni kell a feladó e-mail címét vagy sms esetén a küldő telefonszámát, mert abból rögtön kiderülhet, hogy nem a Magyar Posta hivatalos elektronikus címéről vagy telefonszámáról (06-30-344-4987) érkezett a megkeresés. Az egérmutató e-mailcím fölé mozgatásával ellenőrizhető, hogy az így megjelenő link valóban posta.hu-s tartományra (domain) mutat-e. Érdemes összevetni a küldő e-mailcímét a Magyar Posta korábbi, azonos témában küldött és már hitelesnek bizonyult üzeneteivel.
Legyünk éberek, mert a társaság soha nem küld külföldi telefonszámról vagy „.com” végződésű e-mailcímről ügyfélértesítéseket!
A Magyar Posta kizárólag nemzetközi küldemények esetén a vámkezelési díjak kiegyenlítése kapcsán küld online vagy sms fizetési értesítést, amelyben minden esetben a www.posta.hu/szolgaltatasok/vam link szerepel.
Az állami cégtől felhívják a figyelmet, hogy amennyiben nyomkövetési kódot tartalmaz az ügyfelek küldeménye, a Posta honlapján a kód beírásával bármikor elérhetik a hiteles szállítási információkat.
- Javasolják az ügyfeleknek, hogy mindig ellenőrizzék a hirdetés vagy értesítés valódiságát és győződjenek meg róla, hogy biztonságos-e az internetkapcsolat és valóban a cég hivatalos e-mail címéről vagy telefonszámáról érkezett-e az üzenet.
- Ne csak a feladó nevét, hanem a teljes e-mail címét olvassák el. Például ne dőljenek be, ha a küldő Központi Értesítés <kozponti.ertesites@postahu.com, mert a Magyar Posta hivatalos e-mailcímei nem „com” végződésűek.
- Mielőtt egy gyanús linket megnyitnánk, a link fölé helyezett egérmutatóval kattintás nélkül ellenőrizzük, mit mutat a hivatkozás. Amennyiben a hivatkozás nem az ismert weboldalra mutat vagy ha a webhely URL-jét https:// helyett csak http://-vel írják, máris gyanakodjunk, az „s” ugyanis a biztonságot jelenti, vagy figyelmeztető jel, ha az URL mellett hiányzik a lakat vagy áthúzott lakat jelenik meg, ilyen esetekben a hivatkozást ne nyissuk meg.
- Amennyiben véletlenül valaki mégis megnyitotta, akkor zárja be, a hitelesítőadatait pedig ne adja meg.
The post Figyelmeztetést adott ki a Magyar Posta, minden ügyfél érintett first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu