Air India-katasztrófa: hogyan állhat le egyszerre két hibátlan hajtómű üzemanyag-ellátása?

Thumbnail for 6618679

Péntek éjjel jelent meg az előzetes vizsgálati jelentés az Air India Ahmedabad–London Gatwick járatának katasztrófájáról. A légi közlekedést szakértőként követő ember számára azonban a jelentés sokkal több kérdést vet fel, mint amennyi eddig az asztalon volt. Ugyanakkor a dokumentum választ ad egy égető, az iparág számára kritikus fontosságú kérdésre: arra, hogy a repülőgép megfelelően működött vagy sem. Azaz: a légitársaságok és az utasok építhetnek-e a Boeing 787 Dreamliner megbízhatóságra?

Az elsődleges jelentés a balesetet követő harminc napon belül nem mélységi vizsgálata a 260 áldozatot követelő katasztrófa lehetséges okainak. Ez a jelentés a kiolvasott fedélzeti adatrögzítő, és a pilóták beszélgetését rögzítő másik „fekete doboz” adatainak tényalapú elemzése, az alapvető információk logikus sorrendbe rendezése. Normál esetben ez a dokumentum balesetvizsgálók, pilóták, mérnökök számára iránymutató, jelen esetben ugyanakkor közelebb visz a baleset alapvető okának tisztázásához és választ ad a légi közlekedést a baleset óta nyomasztó kérdésére: a Boeing Dreamliner, a hajtóművek fatális meghibásodása áll-e a katasztrófa mögött?

A nem felelet megnyugvást ad a típust üzemeltető több mint 80 légitársaság számára, mert így nem kérdőjeleződött meg a típus biztonsága. (Ebből ugyanis tizennégy év alatt egyetlen darab sem zuhant le máig.)

A Boeing787 Dreamliner 2011-es debütálása óta 1200 ilyen repülőt gyártottak. Ma minden nap 1175 ilyen repülő szeli az eget, naponta 2100 járatot teljesítve, a ma szolgálatban álló gépek naponta több mint félmillió embert szállítanak. A típus biztonságába vetett hit felbecsülhetetlen gazdasági érték.

De mi olvasható ki az elsődleges vizsgálati jelentésből?

The post Air India-katasztrófa: hogyan állhat le egyszerre két hibátlan hajtómű üzemanyag-ellátása? first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest