Egy tragikus örökség – tíz éve halt meg Jules Bianchi

FLORENT GOODEN / DPPI Media / DPPI via AFP

Azonban jött az októberi, tragikus végkimenetelű szuzukai versenyhétvége.

Rendkívüli esőzés előzte meg a vasárnapi futamot, rosszak voltak a látási viszonyok, a mezőny is csak a biztonsági autó mögött rajtolhatott el, majd két kör után félbe is kellett szakítani a Japán Nagydíjat, ami csak 20 perccel később folytatódhatott. A 42. körben Adrian Sutil Sauberje megpördült és a Dunlop-kanyarban. Egy körrel később Bianchi elvesztette uralmát autója felett, és nekicsapódott annak a darunak, amely Sutil autójának mentését végezte. A versenyt nem sokkal később félbeszakítottak, a 44. kör alapján hirdették ki a végeredményt.

Bianchi az ütközés során súlyos fejsérüléseket szenvedett, életmentő műtétet hajtottak végre rajta, a beavatkozás után mesterséges kómában tartották – mint kiderült, élete végéig. Eleinte Japánban látták el, majd egy nizzai kórházba került, de 285 nappal később, 2015. július 17-én belehalt sérüléseibe.

Jules Bianchi volt az első, aki Forma-1-es baleset következtében halt meg Ayrton Senna óta. Ahogy a legendás brazil versenyző esetében, úgy a francia tragédiája is ahhoz vezetett, hogy a sorozat még biztonságosabb legyen: 2018 óta található meg az autókon a glória, amely az évek során számos versenyző életét mentette meg, vagy óvott meg egy súlyos sérüléstől, mint például Romain Grosjeant 2020-ban, Bahreinben, ami után ő maga is elismerte:

Tíz évvel ezelőtt, 2015. július 17-én halt meg Jules Bianchi a nizzai kórházban, két héttel a 26. születésnapja előtt. Halálához egy hónapokkal korábbi versenybaleset vezetett, amit a 2014 októberi Japán Nagydíjon szenvedett el, és ami után sokkal biztonságosabbá vált az autósport királykategóriája.

Bianchi rendkívüli tehetségként érkezett meg 2013-ban a Forma-1-be. Egy olyan, a mezőny végén harcoló csapatban, mint a Marussia, nem könnyű kiemelkedőt nyújtani, a francia azonban mégis kivívta az elismerést. Miután 2014-ben, Monacóban – nem messze szülővárosától, Nizzától – a 21. helyről indulva kilencedik, két pontot érő pozícióban vitte be a Marussiát a célba, egyértelmű volt, hogy csak idő kérdése, mikor jut el a Ferrari akadémistája az olasz istálló első csapatába. Ez volt egyébként az egyetlen alkalom, hogy a Marussia versenyzői pontszerző helyen végezzenek a csapat négyéves F1-es jelenléte során.

FLORENT GOODEN / DPPI Media / DPPI via AFP

Azonban jött az októberi, tragikus végkimenetelű szuzukai versenyhétvége.

Rendkívüli esőzés előzte meg a vasárnapi futamot, rosszak voltak a látási viszonyok, a mezőny is csak a biztonsági autó mögött rajtolhatott el, majd két kör után félbe is kellett szakítani a Japán Nagydíjat, ami csak 20 perccel később folytatódhatott. A 42. körben Adrian Sutil Sauberje megpördült és a Dunlop-kanyarban. Egy körrel később Bianchi elvesztette uralmát autója felett, és nekicsapódott annak a darunak, amely Sutil autójának mentését végezte. A versenyt nem sokkal később félbeszakítottak, a 44. kör alapján hirdették ki a végeredményt.

Bianchi az ütközés során súlyos fejsérüléseket szenvedett, életmentő műtétet hajtottak végre rajta, a beavatkozás után mesterséges kómában tartották – mint kiderült, élete végéig. Eleinte Japánban látták el, majd egy nizzai kórházba került, de 285 nappal később, 2015. július 17-én belehalt sérüléseibe.

Jules Bianchi volt az első, aki Forma-1-es baleset következtében halt meg Ayrton Senna óta. Ahogy a legendás brazil versenyző esetében, úgy a francia tragédiája is ahhoz vezetett, hogy a sorozat még biztonságosabb legyen: 2018 óta található meg az autókon a glória, amely az évek során számos versenyző életét mentette meg, vagy óvott meg egy súlyos sérüléstől, mint például Romain Grosjeant 2020-ban, Bahreinben, ami után ő maga is elismerte: a halo nélkül aligha mondhatta volna el az újságíróknak, hogy ezt a fejlesztést tartja a legjobbnak a közelmúltban.

De Bianchi a sporton is komoly nyomot hagyott. Ő volt az első, aki kikerült a Ferrari akadémiájáról, azóta már számos pilóta követte a példáját, egyikük az a Charles Leclerc, aki rendkívül közel állt a franciához, példaképének tartotta és évek óta az olasz csapat versenyzője.

Sajnos, sosem versenyezhettünk együtt a Forma-1-ben. De az álmunkat, hogy a sorozatban versenyezhessünk, mindketten megvalósítottuk. Biztos vagyok benne, hogy büszke rám

mondta Leclerc a The New York Timesnak.

The post Egy tragikus örökség – tíz éve halt meg Jules Bianchi first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24sport

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest