A figyelmet saját bevallása szerint az értelmetlen gyilkosságokra felhívni vágyó Kneecap a Sziget Fesztiválon tervezett koncertje kapcsán az elmúlt órákban megállás nélkül követik egymást a reakciók: előbb százötven magyar művész, illetve közszereplő aláírásával jelent meg egy, a fellépés lemondását kérő petíció, majd kiderült, hogy sem Óbuda önkormányzata, sem a Magyar Nemzeti Táncegyüttes nem támogatja ugyanezt. Utóbbi egyenesen kijelentette: nem kívánnak részt venni a fesztiválon, ha a helyzet nem változik.
A Sziget sajtóosztálya lapunknak adott reakciójában pénteken délben kijelentette: kitartanak az eddigi véleményük mellett.
A HVG-nek most a fesztivál főszervezője, Kádár Tamás juttatta el a saját állásfoglalását, ami hosszan indokolja a véleményüket a témában.
A levél belátja, hogy a koncert az elmúlt hetekben társadalmi-politikai vihart kavart, de hozzáteszi, hogy a közbeszéd
nem a zenekar eredeti, az ír–brit történelmi feszültségeket bemutató agendájáról, hanem a jelenlegi izraeli–palesztin konfliktus feszülő vonalairól szól. Egyre világosabb, hogy ebben a kérdésben nincs jó válasz – és talán ez a legőszintébb felismerés, amit tehetünk.
Kádár szerint a Kneecap
nem egy szokványos rapzenekar. Politikusak, nyersek, nyelvük a radikális baloldali kultúrkritika, szövegeikben az angol gyarmatosítás, elnyomás és ellenállás motívumai keverednek, saját északír tapasztalataikból építkezve. Amikor a Szigeten fellépnek, nem csak zenét hoznak, hanem a világképüket is, a színpadi megjelenésükbe pedig beépítették a palesztinok melletti kiállást, kvázi sorsközösséget, párhuzamot vonva a köztük és az írek között.
A szakember hozzátette:
2023. október 7-én Izrael történetének egyik legsúlyosabb támadása érte az országot: a Hamász fegyveresei több mint 1 200 civilt gyilkoltak meg, nőket, gyerekeket, időseket raboltak el, erőszakoltak meg, mészároltak le otthonaikban vagy éppen a Nova fesztiválon. Nem lehetett könnyek nélkül végignézni a brutalitást, az embertelenséget, a gyűlöletnek ezt a tobzódását. A tragédia után – egy darabig – a globális közbeszéd is átrendeződött: minden palesztin szolidaritás új megvilágításba került.
Ez a zenekar kijelentéseiben is tükröződött, hiszen többek közt a következő mondatok hangoztak el egy interjúban, amiből Kádár röviden idéz is:
Legyünk teljesen egyértelműek: nem támogatjuk, és soha nem is támogattuk a Hamászt vagy a Hezbollahot. Elítélünk minden civilek elleni támadást – mindig. Ez soha nem elfogadható. Ezt mi talán jobban tudjuk bárkinél, tekintettel nemzetünk történelmére… […] Legyünk teljesen világosak… Lesz*rjuk, hogy ki milyen vallást gyakorol. Tudjuk, hogy rengeteg zsidó ember ugyanúgy fel van háborodva ezen a népirtáson, mint mi…
A Kneecap szerinte a palesztinok melletti kiállását a maguk provokatív módján teszi, így nem véletlen, hogy sokan azt gondolják: a Sziget azzal, hogy nem tiltja le a fellépésüket, maga is politikai állásfoglalást tesz egy olyan kérdésben, ami a magyarországi közvéleményt is mélyen megosztja.
A kritikusok úgy látják, hogy ez nemcsak a zenekar üzenete miatt problematikus, hanem azért is, mert az antiszemitizmus új hulláma söpör végig a világon. A Kneecap támogatása egyesek olvasatában beleillik ebbe a képletbe – akár szándékosan, akár akaratlanul. Mások viszont úgy látják: a palesztin nép szenvedésének kimondása nem antiszemitizmus, hanem humanitárius kötelesség. A két értelmezés párhuzamosan létezik – és kibékíthetetlenek. A Sziget válasza – miszerint mi elkötelezettek vagyunk a művészi szabadság mellett, nem vagyunk és nem leszünk cenzorok – egyértelmű.
Kádár hozzáteszi: ez a válasz nyilván nem oldja fel az ellentmondást, hiszen hiába állítják, hogy nem politizálnak, a fellépők mégis politikai üzeneteket hordoznak.
És amikor ezek az üzenetek mély sebeket tépnek fel – akár a saját magam példáján, a holokauszt túlélőinek leszármazottjaként, de ugyanígy a gázai övezetben élő civilek sorsa kapcsán is –, akkor nem lehet elintézni annyival, hogy „ez csak zene”. Ebben a helyzetben minden döntés sérteni fog valakit. Ha lemondtuk volna a fellépést, az cenzúraként hatott volna, és megerősítette volna azt az érzést, hogy a palesztin szolidaritásnak nincs helye a nyilvánosságban, adott esetben egy újabb antiszemita hullámot elindítva. Ha megtartjuk (és megtartjuk), akkor pedig azok érzik elárulva magukat, akik szerint a Kneecap nem a békét, hanem az egyik oldalt képviseli – egy olyan konfliktusban, amely már így is elviselhetetlenül polarizált
– olvasható a reakcióban.
A főszervező arról is írt, hogy elkötelezettek a szólásszabadság szelleme mellett, így semmilyen módon nem tolerálják a gyűlöletbeszédet – így az antiszemitizmust sem –, ezt pedig világosan jelezték a zenekarnak is.
A Kneecap fellépése egy üzenet is lett: a globalizált kultúra nem tudja, hogyan kezelje a világ igazságtalanságait, miközben teret ad a művészetnek. A közönség pedig nem tudja, hogyan legyen egyszerre szolidáris, érzékeny, és mégis nyitott. És ezért nincs jó válasz. Mert a fájdalom valódi – mindkét oldalon. A halottak nevei nem versenyeznek egymással, de mégis mindenki a saját veszteségéből indul ki
– zárul a gondolatmenet.
The post A Sziget főszervezője szerint nincs jó válasz a Kneecap-ügyre: „A fájdalom valódi – mindkét oldalon” first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu