Nem bűncselekmény miatt siklott ki tavaly egy intercity a Keletinél

Bár már közel egy év eltelt az országos botrányt okozó ügyben, értesüléseink szerint büntetőjogi értelemben senkit nem vonnak felelősségre amiatt, hogy tavaly augusztusban kisiklott egy intercity a Keleti pályaudvarnál. Csak annak köszönhető, hogy nem történt komolyabb baj, hogy a szomszédos vágányon érkező vonat vezetője vészfékezéssel el tudta kerülni az ütközést.

Az eset tavaly augusztus 25-én, vasárnap este történt. A Kolozsvár felől Budapestre tartó Claudiopolis InterCity hét kocsijából öt kisiklott. A szerelvény több kocsija is áttért a szomszédos vágányra, amelyen épp ekkor érkezett a pályaudvarra a Tokaj IC is. A másik vonat vezetője vészfékezett, így el tudta kerülni az ütközést.

A balesetben senki nem sérült meg, de a műszaki mentés miatt másfél napig nem tudott vonatokat indítani és fogadni a főpályaudvar. A megszokott közlekedési rendet csak kedd délelőttre sikerült teljesen helyreállítani.

A MÁV vezetése két nappal az eset után azt közölte, hogy a balesetben szerepet játszott az egyik váltó, amelyiknek egy darabja eltörött. Azt azonban akkor még nem lehetett tudni, hogy ez az ok vagy az okozat volt.

Németh Réka, a vállalat pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettese a történtek után azt mondta, hogy néhány héttel a baleset előtt, július 30-án vizsgálták át utoljára a szóban forgó váltót, és akkor még nem volt probléma vele. Hozzátette, annak szerinte nincsen jelentősége, hogy mennyi idős volt a szerkezet.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezet egy nappal később azt közölte, hogy a helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján megállapítható: mindkét vonat lezárt vágányúton, jelzőkezeléssel haladt be az állomásra.

A 74-1 sz. vonat vágányútjában fekvő 4 sz. átszelési kitérőben a vonat érkezési irányából érintett mindkét csúcssín simult a tősínhez, ezért azon a mozdony és az első 5 kocsi kerekei a pályát elhagyták. A mozdony kerekei utóbb visszatértek a pályára úgy, hogy azzal a mozdony a szomszédos – a 656-1 sz. vonat számára kijelölt – vágányra került. A 656-1 sz. vonat mozdonyvezetője a még mozgásban lévő, de már kisiklott kocsikat észlelve gyorsfékezéssel megállította a vonatát körülbelül 50 méterrel az ütközés előtt

– közölték.

A baleset okát abban látták, hogy „a 4/a sz. váltó egyik csúcssínjét annak mozgató rúdjához rögzítő csavarok eltörtek, ennek következtében a váltó állításakor az állítórúd a csúcssín tényleges mozgatása nélkül a vágányúthoz szükséges végállásba került, így a biztosítóberendezés a váltót helyes állásúnak érzékelte a két simuló csúcssín ellenére.”

Szajki Bálint / 24.hu

Ezzel párhuzamosan a Budapesti Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztálya büntetőeljárást indított vasúti közlekedés veszélyeztetése bűntett gyanúja miatt. Úgy tudjuk, hogy számtalan tanút, köztük mozdonyvezetőket és karbantartókat hallgattak ki a balesettel összefüggésben. Az eljárásba számos szakértőt vontak be. Mostanra kiderült, hogy senkit nem terhel büntetőjogi felelősség a történtekért.

Megkerestük a BRFK-t, hogy valóban megszüntették-e az eljárást, és, ha igen, azt mivel indokolták. Rákérdeztünk arra is, hogy hány szakértői vélemény készült az ügyben, azok mit állapítottak meg, illetve mitől siklott ki az IC a hivatalosan lezárult vizsgálat szerint?

Rövid válaszukban azt írták, hogy az esettel összefüggésben indított büntetőeljárást a BRFK a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény 398. § (1) bekezdés a) pontja alapján megszüntette.

Csécsi Soma szóvivő ezt kérésünkre annyival egészítette ki, hogy azért szüntették meg az eljárást, mert a vizsgált cselekmény nem bűncselekmény.

Az eljárás menetéről annyit érdemes még tudni, hogy rendőrségi vizsgálat megszüntetése esetén az ügyészségnek van jogköre annak megállapítására, hogy megalapozott volt-e a megszüntető határozat. Magyarul az ügyészség még meg fogja vizsgálni azt, hogy megalapozott volt-e a rendőrség megszüntető határozata, és azt követően döntenek arról, hogy helyben hagyják, vagy esetleg hatályon kívül helyezik azt. A gyakorlat szerint erre pár héten belül sor kerülhet.

A Keletinél kisiklott vonatról és a helyszínről készült galériánkat ide kattintva nézheti meg.

Kapcsolódó
Egy törött váltó és a vasútfejlesztések leállítása – Vitézy szerint egyértelmű, ki a felelős a MÁV széteséséért

A volt államtitkár szerint Lázár János rendszeresen fedezet nélkül ad ki utasításokat a cégvezetésnek, amiket mindig a karbantartási pénzekből próbálnak meg kifizetni.

The post Nem bűncselekmény miatt siklott ki tavaly egy intercity a Keletinél first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest