30 milliárd forintot keresett eddig az autópálya-koncesszióval Mészáros Lőrinc és Szíjj László

A harmadik üzleti évben is hozta, és nem vitte a sztrádakoncesszió a pénzt Mészáros Lőrincnek és Szíjj Lászlónak. A kormányközeli vállalkozók cégei két év és négy hónap alatt így már körülbelül 8 százalékát kivették osztalék formájában annak az összegnek, amelyet az állam a gyorsforgalmi utak üzemeltetésére és fejlesztésére adott nekik, írja a G7.

A két NER-es vállalkozó érdekeltségébe tartozó MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2022 szeptembere óta fejleszti és üzemelteti a magyar autópályák nagyobb részét egy 35 éves koncessziós szerződés keretében. 2022 szeptembere és 2024 decembere között összesen 383 milliárd forint koncessziós díjbevételt számolt el a cég, és 30,9 milliárd forintnyi nyereséget realizáltak.

A profit csaknem egészét, 30,5 milliárd forintot fizettek ki a tulajdonosaiknak a Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető magántőkealapok. A hazai gyorsforgalmiút-hálózat megújítását és fejlesztését tehát nem Mészárosék finanszírozták az államnak, hanem fordítva: az állam fizetett több koncessziós díjat, mint amennyibe 2022 óta a sztrádák üzemeltetése és fejlesztése került.

Idáig jelentős fejlesztéseket nem indítottak el, de hamarosan nagyszabású építkezések kezdődnek: 2025 és 2034 között ezek után csaknem 300 kilométeren bővítik a meglévő hálózatot, 279 kilométeren pedig új pályát építenek összesen 5000 milliárd forint értékben. Ugyanakkor mindkét tulajdonosnak van saját építőipari cége is – Mészárosnak a V-Híd, Szíjjnak a Duna Aszfalt alá tartozó Duna Group –, melyek a felújításokban is részt vettek, így a tulajdonosok ilyen módon is nyereséghez juthatnak.

The post 30 milliárd forintot keresett eddig az autópálya-koncesszióval Mészáros Lőrinc és Szíjj László first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest