Idén messze nem késnek annyit a repülőjáratok, mint tavaly nyáron.
A Wizz Air arról tájékoztatta a pozitív változás okait kereső 444.hu-t, hogy a három óránál hosszabb késések aránya jelentősen csökkent ebben az időszakban: a tavalyi 3,9 százalékról 0,4 százalékra csökkent, miközben a légitársaság 12 százalékkal több járatot teljesített május és július között. Magyarországról ez alatt a három hónap alatt a Wizz Air mintegy kétmillió utast szállított, közel 9 ezer járaton. A légitársaság júliusban a meghirdetett járatainak 99,8 százalékát teljesítette – ez a teljesítmény iparági szinten a legjobbak közé tartozik, előzve a Magyarországon is jelen lévő versenytársak mutatóit. A légitársaság júniusi hónapját a közel-keleti helyzet lényegesen befolyásolta, járatok törlésére mintegy 90 százalékban a régió biztonsági kockázatai miatt volt szükség. Ezeket a járatokat nem számítva a Wizz járatteljesítési mutatója júniusban is 99,8 százalék volt.
A változás mögött szerintük az áll, hogy a Wizz Air az idén bejelentett Costumer First Compass programja keretében mintegy 14 milliárd eurót fektet az üzemeltetés, valamint az ügyfélélmény különböző területeinek innovációjába, javításába.
A légitársaság lazított a menetrendjén is, a kritikus fontosságú úgynevezett „első hullám” indulását számos esetben előrébb hozta, ezáltal is mérsékelve az ilyenkor előforduló reptéri torlódásokat. A pontosabb operációt a magyar légiforgalmi irányítás megemelt kapacitása is támogatja.
A Wizz Air ügyeletes akciócsoportot hozott létre, amely közvetlenül és az eddigieknél hatékonyabban tudja kezelni a menetrendi zavarokat, és élesben segíti az érintett utasokat. Továbbá a csúcsidőszak elején a Wizz Air bevezette mobilalkalmazásában a My Journey funkciót, amely valós idejű nyomon követést biztosít a légitársaság utasai számára. Fennakadás esetén az érintett utasok számára az alkalmazás azonnal megjeleníti az elérhető jogosultságokat, és közvetlenül felkínálja az alternatív utazási lehetőségeket.
A Ryanairnél is drasztikusan lecsökkent a késések száma tavalyhoz képest. 2024 májusában 759 alkalommal késtek a Magyarországra érkező vagy innen induló Ryanair-gépek, míg idén ugyanebben a hónapban csak 261 alkalommal. Júniusban ez a szám 2221 volt 2024-ben, idén mindössze 175. Júliusban is óriási volt a különbség, tavaly 3732 késést regisztráltak, míg idén csak 529-et.
A Ryanair azt írta a 444-nek, hogy ezek az adatok jelentős javulást mutatnak, ami szerintük Magyarország teljes létszámmal működő és jól irányított légiforgalmi irányító szolgálatának köszönhető. Hozzátették, ez a tendencia éles ellentétben áll más európai országokkal, mint Franciaország, Spanyolország, Németország, az Egyesült Királyság és Görögország, ahol a légiforgalmi irányítás nincs megfelelően feltöltve személyzettel, vagy nem megfelelően működik, és ennek következtében jelentős késéseket okoz ezen a nyáron is.
Madas László közforgalmi pilóta, igazságügyi légi üzemeltetési és légiközlekedés-biztonsági szakember a 444-nek azt mondta: ahogy a késéseket is komplex folyamatok okozzák, úgy azok javulása is többrétű lehet. Péládul:
- több lett a légiirányító,
- javult a repülőtéri kiszolgálás (handling),
- a légitársaságok lazítottak a túlfeszített menetrenden.
A Ryanair dicsérete ellenére szerinte kevés volt a légiirányító, pótlásuk nem gyorsan és egyszerűen megoldható feladat. Noha telített minden tanfolyam, a képzés kétéves. Madas szerint azonban már az év elején lehetett látni az Eurocontrol és a Linkedin hirdetéseiben, hogy külföldi légiirányítókat keresnek Budapestre.
Velük tölthették fel a hiányt. Nekik is részt kell venniük a képzésen, mert például a helyi, körzetek közötti és részben katonai koordinációt meg kell tanulniuk, de ez a képzési idő jóval rövidebb
– magyarázta a pilóta, hozzátéve, ha esetleg nyugat-európai országokból hoztak légiirányítókat, nekik magasabb fizetést ajánlhattak, hogy otthagyják korábbi munkahelyüket.
A HungaroControl el is mondta, miként alakultak a számaik. Azt írták, számos kapacitás- és hatékonyságnövelő intézkedést hoztal, többek között mintegy 10 százalékkal növelták a szakszolgálati engedéllyel rendelkező légiforgalmi irányítók számát. Jelenleg összesen 197 léginavigációs szakember teljesít szolgálatot, és 4-en hamarosan megszerzik az önálló munkavégzéshez szükséges légiforgalmi irányító szakszolgálati engedélyt.
Az említett intézkedéseknek köszönhetően a szektorok számát is bővíteni tudták. Jelenleg kilenc szektort tudnak egyszerre üzemeltetni, amelyeket a forgalmi igény szerint nyitnak meg. Azt írták, előfordult a nyár folyamán, hogy mindegyikre szükség volt.
Tavaly a késések többek közt abból adódtak, hogy nem tudták megnyitni az összes szektort. Akkori információink szerint csak hat szektorra elegendő légiirányítója volt a HungaroContorolnak. Ez különösen azért jelentett problémát, mert az ukrán háború miatt sokan akartak átrepülni az ország légterén. Madas szerint a szektornyitásnak köszönhetően nagyobb az áteresztő készsége az ország légterének, ez is hozzájárulhat európai szinten a késések csökkenéséhez.
The post A Ryanair nagyon megdicsérte a magyar légiirányítást first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu