Hadházy közzétette a sápi vonatszerencsétlenség zárójelentését: megelőzhető lett volna a baleset, de kispórolták a biztonsági berendezést

A pár hete lezárult vizsgálat hivatalos zárójelentése szerint a sápi vonatszerencsétlenség megelőzhető lett volna, ha a frissen felújított vonalon nem spórolják ki a biztonsági berendezések egyik alapvető részét. Ha ettől nem kellene lemondania egy közlekedési miniszter, akkor mitől??

írta a Hadházy Ákos a Facebookon.

A független országgyűlési képviselő felidézte, Sápon 2023-ban egy magánvasút mozdonyvezetője elaludt és emiatt fékezés nélkül meghaladta a tilos jelzőt és hatvannal nekiütközött egy álló személyvonatnak. A vétlen mozdonyvezető életveszélyes sérülést szenvedett, egy órába telt, amíg a roncsokból ki tudták őt szabadítani.

Csakhogy – teszi hozzá a politikus – a most lezárt jelentés két okot említ meg

  1. a mozdonyvezető kimerült volt és elaludt,
  2. bár a Püspökladány-Biharkeresztes vonal felújítását két hónappal a baleset előtt adták át ötven milliárdért (Lőrincék építették, kik mások – írja Hadházy), az egyik alapvető biztonsági berendezést nem szerelték fel a frissen felújított vonalon.

Ennek az úgynevezett „vonatbefolyásoló rendszernek” az a lényege, hogy ha valami miatt a mozdonyvezető meghaladja a tilos jelzést (figyelmetlenség, elalvás, rosszullét), akkor a rendszer vészfékezéssel megállítja a vonatot. Ehhez persze kell a jelző mellett egy egyszerű jeladó, amit minden magyar mozdony érzékelni tud és így szükség esetén magától megáll – tette hozzá.

Hadházy szerint a baleset idején ez nem működött, és azóta sem működik.

A minisztérium ugyanis egyszerűen nem rendelte meg erre a vonalra ezt a rendszert

– írta.

A politikus közlése szerint

a vizsgálati jegyzőkönyv pontosan kiszámolta, hogy ha lett volna ilyen egyszerű biztonsági rendszer, az időben megállította volna a vonatot.

A jelentés készítői értetlenül állnak a dolog előtt és azt is leírják, hogy semmilyen kockázatelemzés, számítás nem készült, ami ezt a megmagyarázhatatlan spórolást indokolta volna. Egyetlen utalás volt a dokumentumok között, miszerint a pálya majd később megkapja az EVM-120 rendszernél korszerűbb,egységes európai vonatbefolyásoló rendszert (ETCS). Csakhogy a vizsgálók szerint ez majd 2050 körülre várható, jelenleg nincs tervben. Hadházy szerint ráadásul ez az az új rendszer, amit az egyik legnagyobb vasúti panamaként még alig-alig tudtak beindítani Lőrinc cégei más vonalakon- de a százmilliárdok már eltűntek.

A képviselő – aki szombaton és vasárnap is közzétett két sokkoló vasúti jegyzőkönyvet – azt írta, ennek az egészen elképesztő botránynak van még néhány fontos aspektusa:

  • A felújítás kezdetekor még nem Lázár volt a miniszter, de az átadáskor és a balesetkor már igen. Ráadásul a jelentés – és a józan ész – szerint közvetlen okozati összefüggés van a minisztérium döntése és a baleset között. Minden demokratikus országban elhúzna a miniszter.
  • Az elalvó mozdonyvezetőre letöltendő börtönt kért az ügyészség. Lázár meg röhögve vadászgat továbbra is Batidán.
Kapcsolódó
Hadházy egy újabb sokkoló MÁV-jegyzőkönyvet tett közzé

Egy dokumentum szerint a miskolci fővonalon „nem megfelelően” működik egy biztosító berendezés.

The post Hadházy közzétette a sápi vonatszerencsétlenség zárójelentését: megelőzhető lett volna a baleset, de kispórolták a biztonsági berendezést first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest