„A nyári időszakban 2–3 kocsiból állt a szerelvény, ám az őszi menetrend életbelépésével sajnálatos módon ismét csak egyetlen kocsival közlekedik” – írta egyik olvasónk, aki évek óta a Székesfehérvárról Kőbánya–Kispestre közlekedő, 7 óra 50-kor Tárnokra érkező G43-as vonattal utazik reggelente, és azt tapasztalja, hogy gyakran alig lehet rá felférni. Erről – több napon is – fényképeket is küldött a 24.hu-nak.
Szeptember 1-je óta a helyzet még inkább kaotikussá vált: a vonat már Tárnokra is zsúfoltan érkezik, gyakran csak a harmadik ajtónál próbálkozva sikerül felszállnom. Pedig ezután következik még Érd (felső) és Érdliget, ahol szintén sok utas próbál felszállni
– tette hozzá, megjegyezve, hogyha a vonat menetrend szerint érkezik, akkor néhányan átszállnak a Tárnokról 7:51-kor a Déli pályaudvar felé induló járatra, ami valamelyest enyhíti a zsúfoltságot, de ha csak pár percet is késik a vonat, ez nem lehetséges. A tapasztalat azért is érdekes, mert ugyanez a túlzsúfoltság volt jellemző a 30a vonal ezen szakaszán tavaly is, és a helyzet, úgy tűnik, a nyugati agglomerációban változatlan.
2024 elején videóriportban számoltunk be róla, hogy a Budapest és Székesfehérvár közötti vonal elővárosi szakaszán akkora zsúfoltság tapasztalható reggelente, hogy több utas szerint a kalauzok is arra biztatták őket, jelezzék azt a MÁV-nak. Itt jár az olvasónk által említett G43-as, a Z30-as és az S36-os vonat is. „Ez az egész akkor válik nagyon rosszá, amikor csak egy kocsival jön a vonat, és akkor már Tárnokon alig lehet fölférni, Érd alsónál esélytelen, hogy bárki is fel tud szállni” – mondta már akkor egy férfi lapunknak.
Mivel most olvasónk lényegében ugyanerre panaszkodott olvasónk, megkérdeztük a MÁV-ot, hogy
- tudnak-e a problémáról, és ha igen, terveznek-e változtatni valamit?
- Mi az oka a 2024 elején és 2025 szeptemberben is tapasztalható zsúfoltságnak?
- Mekkora kapacitású járművek közlekednek, mekkora utasszámmal a csúcsidőszakokban?
- Tervben van-e vonatsűrítés vagy több kocsi használata az érintett szakaszon?
A Budapest-Székesfehérvár (30a) vonalunk az egyik legkihasználtabb, legforgalmasabb elővárosi vonal a hálózaton, és ehhez hozzáadódik a szintén sűrű távolsági forgalom is. Teljesen kimaxoljuk a kapacitásainkat jármű és pályahálózat szempontjából is: Budapest és Érd között 10–20 percenként, csúcsidőben még sűrűbben közlekednek a vonatok. A járatokat szinte csak FLIRT motorvonatok alkotják 200–400–600 fős kapacitással, az egységek (1–3) számától függően
– írták válaszukban, ahogy azt is, hogy csúcsidei forgalomban az összes üzemképes járművük úton van, a vonatok kihasználtságát pedig folyamatosan követik, „amennyiben zsúfoltságot tapasztalunk, beavatkozunk a szezonális kapacitáselosztásba, és az alacsonyabb kihasználtságú vonatról a magasabb kihasználtságú járatokra csoportosítunk át szerelvényt”. Azt is írták, hogy „egyes járatokon a be nem jelentett csoportok is okozhatnak átmenetileg nagyobb utasforgalmat”, ezért arra kérik a csoportos kirándulást szervezőket, hogy legalább egy héttel korábban jelentsék be a MÁV-nál utazásukat. Bár olvasónk jelzése szerint a 30a vonalon nem erről van szó, hanem mindennapos jelenségről: a munkába és iskolába tartók tömegéről.
Válaszukban arra is kitértek, hogy nyártól az erre alkalmas személyvonatok Budapest és Székesfehérvár között egyes szakaszokon már 160 km/h-val is közlekedhetnek, valamint a szabályozási háttér változása miatt lehetővé vált, hogy ha Érdnél az alsó vagy a felső pályán korlátozást kell bevezetni, akkor a másikon közlekedhessenek a vonatok, „így megelőzve a nagyobb késések kialakulását”.
The post Továbbra is túlzsúfolt az érdi vonal, a MÁV szerint kimaxolják a kapacitásaikat first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu