Lehet, mégsem tiltják be a belső égésű motorokat pár év múlva az EU-ban

Az Európai Parlament 2022-ben megszavazta, hogy a klímacélokat szem előtt tartva 2035-től nem lehet új, belső égésű motorral hajtott kisteherautókat és személygépkocsikat értékesíteni a kontinensen. Ez a lépés komoly változtatásra kényszerítette az európai autógyártókat, amelyek addig a belső égésű technológia tökéletesítésén dolgoztak. Ennek eredményeként mindenki az elektromos autókat helyezte a középpontba.

A döntés hatása azonban nem állt meg a kontinens határainál: az ázsiai és amerikai gyártók döntéseire is hatással volt, amelyek az elmúlt években egyre komolyabb szeletet haraptak ki az európai piacból. Az európai gyártók hanyatlására pedig csak ráerősítettek a szén-dioxid-kvóták, amelyek alapján már most nagyjából minden negyedik eladott autónak elektromosnak kéne lennie. Nem véletlen tehát, hogy a világ legnagyobb autós bemutatója, a müncheni IAA előtt és alatt egyre több autógyártó cég kritizálta hangosan az EU döntését.

Szeptember 12-én ezért leült tárgyalni az Európai Autógyártók Szövetségének elnöke Ursula von der Leyennel, az Európai Bizottság elnökével, aminek meg is lett az eredménye.

Az Európai Bizottság eredetileg 2026-ban akarta felülvizsgálni a korábban megfogalmazott céljait, azonban az autógyártók és számos tagállam politikai nyomása arra késztette a Bizottságot, hogy előrehozza ezt a dátumot. Az EU tisztviselői így várhatóan 2025 vége előtt újra megvizsgálják a terveket, amelyek Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezetője szerint „a mai világban egyszerűen nem tarthatók”.

Mi várható?

A felülvizsgálat során várhatóan értékelik majd, hogy mennyire reális az akkumulátoros elektromos járművekre (BEV) való teljes áttérés 2035-re, figyelembe véve a vártnál lassabb töltőinfrastruktúra-terjedést és a kontinens egyes részein tapasztalható gyengébb fogyasztói keresletet. A lehetséges szakpolitikai változtatások azt is magukba foglalhatják, hogy a belső égésű motorral hajtott új járművek továbbra is forgalmazhatók legyenek, ha csak szén-dioxid-semleges üzemanyagokkal, például bioüzemanyagokkal vagy szintetikus e-üzemanyagokkal működnek.

A plug-in hibridek és a kis benzinüzemű hatótávolság-növelővel rendelkező elektromos járművek helyzete várhatóan szintén szóba fog kerülni a felülvizsgálat során. A Yahoo szerint a furgonok kiemelt figyelmet kaphatnak, mivel az elektromos változatok az EU-ban eladott furgonok mindössze 8,5 százalékát teszik ki, ami nagyjából a felét jelenti az elektromos személygépkocsik arányának.

A Reuters emellett kiemeli, hogy a vállalati autóflották dekarbonizációja is kiemelt cél lehet.

Ennek a megoldása azért is jelenthet óriási segítséget a célok részleges elérésében, mert a céges kocsik az új autóregisztrációk mintegy 60 százalékát teszik ki a 27 országot magában foglaló blokkban. A Bizottság ezzel egyidejűleg javaslatot nyújthat be egy új szabályozási kategória létrehozására a kisméretű elektromos autók számára, amelyek alacsonyabb adózási bánásmódban részesülhetnek. Végül pedig a helyi akkumulátor-alkatrészek előnyben részesítése is tervben van.

Kapcsolódó
Pálfordulás jöhet az európai autópiacon: fellázadtak az EU ellen az autógyártók

Nehéz évek vannak az európai autógyártók háta mögött, amihez a háborúkon és a válságokon túl az EU döntései is hozzájárultak. Ez azonban hamarosan megváltozhat.

The post Lehet, mégsem tiltják be a belső égésű motorokat pár év múlva az EU-ban first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest