Az elmúlt hetekben-hónapokban Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. elnök-vezérigazgatója riasztó forgatókönyveket vázolt fel arra a lehetséges esetre, ha az Oroszországból energiahordozót szállító Barátság kőolajvezeték átmenetileg vagy akár végérvényesen képtelenné válna arra, hogy az energiavállalat százhalombattai, illetve pozsonyi kőolaj-finomítóit ellássa alapanyaggal. Megszólalásaiban arra reagált, hogy az ukrán hadsereg időről időre támadást intéz az orosz kőolaj-infrastruktúra ellen, melynek része a Barátság vezeték. Ennek ellátásbiztonsági kockázataira egyébként jó ideje figyelmeztetik a céget.
„Rövid távon, átmeneti leállás esetén az üzemanyagpiacon 20–40 forintos drágulással lehetne számolni” – jelentette ki a cégvezér az ATV-nek adott interjúban, majd megjegyezte, hogy
nagyságrendben 10 százalékos áremelkedést okozna tartósan a benzinkutakon, ha teljes egészében leállna a kőolajvezeték.
Azt is kifejtette, hogy teljes leválás esetén a finomítók jövedelmezősége megszűnne, és évi 500–600 millió dollárral (körülbelül 180–220 milliárd forinttal) többet kellene fizetnie Magyarországnak az olajért.
A drágulást szerinte alapvetően az indukálná, hogy a Mol másik szállítási útvonalán, a Horvátország felől érkező Adria-kőolajvezetéken keresztül egyelőre több (a horvát fél által cáfolt) okból sem lehetséges, hogy kielégítsék a finomítók alapanyagigényeit. Hernádi tényként kezeli, hogy az orosz útvonal kiesésével a két finomító nem lesz képes 100 százalékos kapacitással termelni, hanem mindössze 80 százalék körüli lehetne a kibocsátás. A kibocsátás-csökkenés pedig ellátási problémákat okozna – adott esetben vasúti kocsikon vagy közúton kellene szállítani az olajat –, a logisztikai nehézségek pedig áremeléshez vezetnének.
A Mol-elnök megszólalásai ráerősítenek a kormány, illetve kormányközeli szereplők politikai kommunikációjára, amely azonban sokkal drámaibb következményeket vázol fel. Hortay Olivér, a Századvég Zrt. energia- és klímapolitikai üzletágvezetője egyenesen ezer forint körüli literenkénti üzemanyagárakat vizionált az orosz ellátási útvonal megszűnése esetére.
Sokan nincsenek tisztában az üzemanyagok árazásával
Hernádi Zsolt harminc évvel a piacgazdaság bevezetése után úgy beszél, mintha a nagykereskedelmi árak egy adott vállalkozás költségeitől függenének. Az átlagember fejében egy szabómester képe sejlik fel, aki megveszi az alapanyagokat, hozzáteszi a saját szolgáltatásait, majd a termékét minimális haszonnal továbbértékesíti. Ha pedig az alapanyagok költsége megnő, akkor azt rögtön beépíti az árakba.
Ezzel szemben nem létezik olyan tőzsdei termék, amely esetében a költségek határozzák meg az árat
– hangsúlyozták a lapunknak megszólaló szakértők.
The post Óriási árelőnyben volt a Mol az orosz olaj miatt, ám a magyar autósok ebből semmit sem éreztek first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu