A Főpolgármesteri Hivatal előtt tüntettek taxisok szerda reggel, a Városház utca megtelt, az autók araszolva haladtak át, majd egy kört téve tértek vissza. Ezzel párhuzamosan a Hősök terén is zajlott demonstráció. Több taxis és a főszervező Fővárosi Taxi Egyesület (Főte) társelnöke is azt mondta, kifogásuk, hogy a taxirendelet módosító javaslata, amelyről a Fővárosi Közgyűlés szerdán tárgyal, nem tartalmazza a követeléseiket.
Váczi Norbert, az egyesület nevében elmondta, bár a javaslat számukra szimbolikus jelentőséggel bíró pontja az előéleti pontok figyelembe vétele a taxis engedélyek kiadásánál, az egész rendeletmódosítás visszavonását követelik. Úgy gondolják, „a fele szakmailag megalapozatlan”, és figyelmen kívül hagyja a taxis szervezetek véleményét.
Múlt pénteken a rendeletmódosítás előkerült a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság ülésén is, ezen jelen volt Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, Tóth Zoltán, a taxisokat is képviselő Közszolgálati Rendőr Szakszervezet alelnöke és Monok Attila, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara jogi szakértője is. A Főte társelnöke azt mondta, őket is meghívták, de a a lényegi tárgyalások zártkörű munkacsoportokban zajlottak, a bizottság elé került javaslat pedig „annyira nem volt összhangban az eredeti célokkal, hogy ott nem volt mit véleményeznünk”.
Az egyesület fő követelése a tarifaemelés, létszámszabályozás kidolgozása és az illegális fuvarszervezőkkel szembeni fellépés. Ezeket a célokat pedig nem tartalmazza a módosítás.
Azt mondta, az előéleti pontok ügye azért is szimbolikus, mert az illegális személyszállítókra nem vonatkozik. „Ezek olyan szervezett csoportok, amelyek Viber-csoportokban szervezik meg magukat, illetve hirdetik a tevékenységüket az interneten. Az ő számuk 3–4 ezer közöttire tehető Budapesten” – mondta, jelezve, hogy ezek nem sárga taxik, hanem „civil” autók.
A közlekedési bizottság ülésén az elnök, Vitézy Dávid azt mondta, amennyiben megnyitják a tarifaemelés kérdését a jövőben, szerinte ki kell nyitni azt a kérdést is, hogy az applikációs taxirendeléseknél – ahol a csalási kockázat nem áll fenn – völgyidőszakokban lefelé, csúcsidőszakokban pedig felfelé el lehessen térni a fix tarifa középpontjától. Váczi Norbert erre a felvetésre azt mondta, a taxisok és a fuvarszervezők között érdekellentét áll fent:
Amikor mi hatósági ár bevezetését kértük, mi valójában a fuvarszervezőkkel szembeni védelmet kértünk, hiszen túlzott gazdasági erőfölényben vannak velünk szemben
– mondta, hozzátéve, hogy a hatósági ár előtti időszakban a fuvarszervezők árversenybe kezdtek, miközben a taxisofőrök fix havidíjat fizettek. „Amikor a fuvarszervezők elkezdtek egymással árversenyt folytatni, és azt mondta az egyikük, hogy 50 százalék kedvezménnyel lehet nálam utazni, a fuvarszervező ugyanazt a tagdíjat kapta meg a taxistól, mint előtte, a taxisnak viszont lefeleződött a bevétele” – foglalta össze a Főte elnöke. Szerinte jelenleg 8000 taxi van a fővárosban, ezekhez 7000-nél több sofőr tartozik, ami létszámszabályozás nélkül nem fog csökkenni, helyette a taxisok profitjának csökkenésével kicserélődik a sofőrállomány. Úgy gondolja, ha egy sofőrközösségnek már nem jó üzlet a taxizás, akkor „első körben elkezdik leginkább az ország elmaradottabb részeiből toborozni a sofőröket”.
Amiért mindenképpen azt gondoljuk, hogy lépnünk kell, és utolsó órában vagyunk, az az, hogy láttuk, hogy például az ételfutároknál, ételkiszállítóknál ugyanez a folyamat lezajlott, és ma már nagy számban pakisztáni, indiai ételkiszállítók vannak
The post „Az utolsó órában vagyunk” – miért tüntetnek a taxisok? first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu