Nem véletlen, hogy ennyire hiszek abban, hogy az írástanítással párhuzamosan kellene tanítani a számítógépes írást. A nem beszélő, nem író gyerekeknek a gondolatait még az édesanyja sem tudja. Jön a számítógép, a gyerek képes lesz leírni, a probléma megoldódik. Ez egy csoda. Szeretném, hogy egy eldugott faluban is tudják a pedagógusok, mit kell tenni, ha becsöppen oda egy mozgássérült gyerek. Hogy ne kerüljön a perifériára.
Kékesiné Jánó Rozália lelkesen magyarázza, mi motiválta egész pályafutása során. Ha hiszünk és bízunk a gyermekben, óriási erőt adunk neki, amivel saját korlátait legyőzve a legtöbbet hozza ki magából – ez Rozália, vagyis mindenkinek csak Rózsi ars poeticája. 54 éve van a pedagóguspályán, gyermekfelügyelőként kezdte a Mozgásjavító Általános Iskolában, majd gyógypedagógus diplomát szerzett, később tanárként és igazgatóhelyettesként is dolgozott.
Az ő nevéhez fűződik a „Jánó-módszer” megalkotása: a mozgáskorlátozott gyerekek esélyegyenlősége felé vezető út a számítógépes írás segítségével. Személyre szabott megoldásokat kínál a számítógépes írás elsajátítására – a diagnózishoz és a mozgásállapothoz igazodóan.
Az idén Kékesiné Jánó Rozália vehette át a Pillangó Életműdíjat, amit a Hősök Tere Alapítvány hozott létre.
Ha egy pillangó megrebbenti a szárnyát, annak a hatása egészen messzire elérhet. Ezt a »pillangóhatást” sokszor emlegetjük a tudományban és a művészetben is – de mi történik, ha ezt a képet az oktatás világára vetítjük? Egy elhivatott pedagógus egyetlen mondata, egy mosolya, egy bátorító gesztusa képes átalakítani egy gyerek életét. És ha egy gyerek élete változik, megváltozhat egy család, egy közösség – sőt, néha egész generációk jövője.
Ezzel az indoklással jött lére a Pillangó-díj, amivel láthatóbbá szeretnék tenni ezt a csendes, mégis hatalmas erejű változást.
A Jánó-módszer éppen a hatalmas változásról szól: nemcsak új lehetőségeket nyit meg a fiatalok önkifejezésében és tanulásában, hanem önbizalmat és önbecsülést is ad, miközben a munkaerőpiacon hasznosítható készségekkel vértezi fel őket.
A számítógépes írás módszertana a számítógép sérülésspecifikus használatát kínálja a mozgáskorlátozottsággal élő emberek számára.
A módszer garanciája annak, hogy elsajátítsák – ha szükséges, eszközök segítségével – a kommunikációhoz, társadalmi beilleszkedéshez, a sérült embereknek a „tollat” jelentő számítógép használatát.
A díjazottal a Lövőház utcában találkozunk – a helyszínválasztás nem véletlen.
The post „Taníthatok. Az nagyon nagy erő” – minden gyerekben meglátja a csodát az ország egyik legboldogabb pedagógusa first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu





