A 24.hu a Fővárosi Ítélőtáblán másodfokon is megnyerte azt a sajtó-helyreigazítási pert, amelyet az MBH Bank indított lapunk ellen májusban megjelent, Már több száz áldozata van egy döbbenetes banki csalássorozatnak című írásunk miatt. Az ítélőtábla december 4-én helybenhagyta a Fővárosi Törvényszék döntését, az ítélet így jogerős.
Cikkünkben arról számoltunk be, hogy több száz MBH-s ügyfelet – többnyire magánszemélyeket, egyesületeket és cégeket – ért súlyos pénzügyi veszteség, miután csalók az ügyfelek tudta nélkül végeztek banki műveleteket, ami elvileg lehetetlen. A károsultak panaszát a bank rendre azzal hárította el, hogy súlyos gondatlanságukkal hozzájárulhattak a tranzakciókhoz, ám az érintettek nem érzik úgy, hogy hibáztak volna. Cikkünk írásakor a károsulti csoportban már több mint 600-an voltak.
Több esetet is bemutattunk:
- egy sportegyesület képviselője arról számolt be lapunknak, hogy hét utalással összesen több mint 2 millió forintot utalt el valaki a számlájukról, és kifogásolta, hogy kérésük ellenére nem tiltották le a netbanki jogosultságaikat.
- Egy horgászegyesülettől 4,5 millió forintot utaltak el a tudtuk és beleegyezésük nélkül. Ebből egymillió forint egy számukra ismeretlen férfihoz került, különös körülmények között, mivel ő nem várt pénzt az egyesülettől, egy online vásárlás során adta meg a számlaszámát.
- Egy családi kft. számlájáról pedig 24 millió forintot utaltak el áprilisban a tudtuk nélkül, amiről semmilyen értesítést nem kaptak a banktól.
Az MBH Bank a cikk megjelenéséig nem válaszolt kérdéseinkre, csak a publikálást követően küldött reakciót, amely szerint az elkövetések hátterében nem a banki rendszerek sebezhetősége áll, hanem az adathalász-támadások során az ügyfelek által megadott érzékeny, személyes adatok. Álláspontjukkal frissítettük a cikkünket.
A részben Mészáros Lőrinc, részben az állam érdekeltségében álló bank egyúttal sajtó-helyreigazítási pert indított lapunk ellen.
Súlyos társadalmi probléma
A Fővárosi Törvényszék júliusban teljes egészében elutasította az MBH Bank keresetét, kimondva egyebek között, hogy
- a banki csalások súlyos társadalmi problémává duzzadó, robbanásszerű terjedése tapasztalható, ezért ez a közélet kiemelkedő közérdeklődésre számot tartó témája. Az erről történő tájékoztatás nemcsak joga, hanem kifejezett kötelezettsége a sajtónak.
- A cikk által tárgyalt banki csalások ügye kiváltképpen közügynek minősül, mert mind volumenében, mind a különösen rafinált elkövetési módja miatt az elmúlt időszak legnagyobb érdeklődést kiváltó esete volt.
Lényeges, hogy a bíróság
a felperes terhére rótta, hogy nem válaszolt kérdéseinkre,
így nem kifogásolhatja, hogy a bank álláspontja – az ügyfelek által elmondottakon túl – nem jelent meg a publikáláskor a cikkben.
A bank számos konkrét állítás helyreigazítását is kérte, de a törvényszék egyik igényt sem tartotta megalapozottnak. Ezeket tételesen nem ismertetjük, a bíróság megállapította például, hogy a sportegyesület valóban kérte a netbanki hozzáférésének letiltását, amit a bank jogosultság hiányában nem teljesített. Alaposnak találta a bíróság lapunk hivatkozását az ügyben tett rendőrségi feljelentésre is. Az ítélet azt is kiemelte, hogy az MBH Bank a keresetében jelentős csúsztatással interpretálta a cikk bizonyos állítását a pénzintézet bankbiztonsági rendszereinek megbízhatóságával kapcsolatban, ahhoz a véleményhez pedig, hogy a károsultak megkérdőjelezzék ezt, elégséges ténybeli alap az általuk elszenvedett visszaélés.
A Fővárosi Ítélőtábla az elsőfokú döntést december 4-én – néhány pontosító megjegyzéssel – helybenhagyta, és kötelezte az MBH Bankot a perköltség megfizetésére.
Kártalanítás
Június 11-éig országosan 757 nyomozás indult a károsultak ügyében. Az MBH Bank korábban rendre elutasította a benyújtott kártérítési igényeket azzal, hogy az ügyfelek súlyos gondatlansága miatt szerezhették meg a csalók az adataikat, ezáltal a számlájukon lévő pénzt. Júniusban viszont bejelentették, hogy 70 százalékos kártalanítást, visszatérítést biztosítanak, ha az ügyfelek aláírják az erről szóló egyedi megállapodást. A bank azt nem árulta el kérdésünkre, hogy végül hány ügyfélnek és milyen összegben fizetett ki kártalanítást.
Még egy per
Az MBH Bank időközben egy augusztusi cikkünk miatt is pert indított. A bank ügyfelei közül többen egyenlegproblémák miatt keresték meg lapunkat. A pénzintézet szerint átmeneti technikai okok miatt egyes bankkártyás tranzakciók összegei kerültek duplán foglalásba, ez okozta az egyenlegekben azt az eltérést, amit az ügyfelek úgy érzékelhettek, mintha duplán vonták volna le tőlük a költéseiket. Cikkünkből viszont kiderült, hogy nemcsak kártyás vásárlásoknál adódhattak gondok, hanem ATM-es befizetésnél és átutalásnál is, és
volt, akinek az egyenlege hónapok alatt sem állt helyre.
A bíróság – egyelőre első fokon – ebben az ügyben is azt mondta ki, hogy cikkünk nem tartalmazott valótlanságot, következtetéseinket pedig a cikk állításai, az MBH nyilatkozata és a cikk szerzőjének tanúvallomása is megalapozta.
The post Pert nyert a 24.hu az MBH Bankkal szemben first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu





