A dietetikusok régóta állítják, hogy a növényi alapú étrend kifejezetten előnyös lehet azok számára, akik javítani szeretnének egészségi állapotukon, most pedig egy valós étkezési szokásokon alapuló tanulmányból kiderült, miért lehet ez így – írja a Science Alert.
A tanulmány 200 egészséges embert követett nyomon a görögországi Thesszalonikiből, akik évente összesen 180-200 napig tartózkodtak a hústól, a haltól, a tejtermékektől és a tojástól – tehát lényegében vegán étrendet követtek az ortodox kereszténységhez kapcsolódó vallási gyakorlat részeként. A tudósok szempontjából ez a vallási hagyomány egy rendkívül ideális tesztkörnyezetet teremtett annak megfigyelésére, hogy a génaktivitás hogyan változik, étrendtől függően.
A Nature Communications szaklapban megjelent vizsgálat vezetői ezért egy 211 fős összehasonlító csoportot is toboroztak, ugyanazon területről származó résztvevőkkel, akik nem tartják be ezeket az étrendi korlátozásokat.
A kutatók arra jutottak, hogy a diéta következtében a test kémiai összetételében számos fontos változás állt be viszonylag rövid idő alatt, így már néhány hétnyi hús- és tejtermék-fogyasztás csökkentése is nagy változást hozhat.
A tanulmány kimutatta, hogy a böjtöt gyakorló résztvevők, akiknél egy bizonyos génvariáns is jelen volt, amely az FGF21 metabolikus hormon fehérje szintjét módosítja, olyan fiziológiai jeleket mutattak, amelyek a szakértők szerint összefüggésben lehetnek a fehér zsírszövetek barnulásával, ami lényegében annyit tesz, hogy ezeket a szervezet könnyebben égette el hőtermelés céljából.
Egy bizonyos génvariánsra – amely az LBR nevű fehérje szabályozásában vesz részt –, szintén hatással volt a húsevésről való lemondás, mindössze néhány hét alatt. A kutatók szerint ezek az emberek valamivel védettebbek lehettek az elhízással szemben, ha étrendi korlátozást gyakoroltak. Egyúttal jelezték: megállapításaik hozzájárulhatnak annak megértéséhez, hogy a hasonló étkezési mintákat követő egyének miért mutathatnak eltérő kockázatot az elhízásra, és szélesebb körű betekintést nyújt azokba a mechanizmusokba is, amelyek az étrendtől függő különbségeket alakítják a különböző betegségek kialakulásának kockázatában.
The post Meglepő, milyen változásokhoz vezet a testben néhány hétnyi hús- és tejmentes diéta first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu





