A CATL Hungary Kft. tavalyi bejelentése szerint a vállalat egy olyan gyártástechnológiai megoldás kifejlesztésén dolgozik, amellyel drasztikusan csökkenthető a Debrecenben épülő akkumulátorgyár technológiai vízfogyasztása. A társaság magyarázata szerint a CATL vezetése megértette, hogy az üzem vízfogyasztása a debreceniek egyik fő aggodalma, hiszen az akkugyártás folyamata rendkívül vízigényes.
A kínai hátterű cég úgynevezett szürkevíz-technológia kialakítását tervezi telephelyén a Debrecen Déli Gazdasági Övezetben, amelynek a lényege, hogy tisztított szennyvíz és felszíni vízforrásokból származó higítóvíz kevert elegyéből biztosítják az akkugyár vízfelhasználását. A szürkevíz technológiai alkalmazásával a debreceni szennyvíztisztító telepről kikerülő tisztított szennyvíz egy része az üzemben szürkevízként újra felhasználásra, hasznosításra kerülhet. A CATL korábbi közlése szerint a gyárban felhasznált víz 70 százalékban szürkevíz (azaz tisztított szennyvíz), 30 százalékban pedig ivóvíz lehet.
A vállalat 2,8 milliárd forintos beruházással egy szennyvíztisztító létesítmény létrehozását is tervezi az ipari parkban, amely egyaránt biztosítja majd a tisztított szennyvíz előállítását és a gyárból származó szennyvíz megtisztítását.
A információink szerint a CATL-gyár szennyvíztisztító létesítményének részét képező előkezelő műtárgy vízjogi engedélyeztetése jelenleg folyamatban van. A vízügyi és vízvédelmi hatósági eljárások lezárásáig a szennyvíz előkezelő létrehozása nem kezdhető meg. (Ez a vízjogi létesítési engedély-kérelem független a CATL környezethasználati engedélyétől, amelyet a debreceni civilek a bíróságon támadtak meg.)
A 24.hu úgy értesült, hogy a vállalatnál is számolnak azzal a forgatókönyvvel, hogy a próbagyártás elindulása csak 2026 őszére lesz tervezhető.
Ennek fő oka, hogy az üzemhez kapcsolódó szennyvíz-, és víziközmű-fejlesztések egy része egyelőre nem kezdődött meg.
Lapunk forrása szerint az engedélyeztetés folyamatát alapvetően meghatározza, hogy a lakossági aggodalmak miatt a helyi hatóságok igyekeznek minden bizonytalanságot kiszűrni a rendszerből, ezért a szennyvíztisztító vízjogi engedélyeztetése nehezen és apró lépésekkel halad előre.
Bár a CATL március végén hivatalosan azt jelentette be, hogy a debreceni gyárban 2025 őszén megkezdődik a próbagyártás, ám jelenleg nem tűnik valószínűnek, hogy az őszre elkészüljön egy működő szennyvíztelep. Ez inkább a jövő év végére várható.
A debreceni üzem a gyártás felfuttatása után naponta körülbelül 320 köbméter szennyvizet termel majd, ami tisztításra fog szorulni. A tervek szerint az akkugyártás során keletkező technológiai szennyvíz először az üzemek telephelyein belüli előkezelő művekbe kerülnek, ahonnan előtisztítást és minőségellenőrzést követően bocsátható ki a dedikált ipari szennyvíz-elvezető hálózatra, mely a városi kommunális rendszertől elkülönítetten vezeti el a technológiai szennyvizeket a debreceni szennyvíztisztító telepre.
A technológiai szennyvizet biztonsági okokból nem engednék a lakossági szennyvízhálózatba, így amíg a szennyvíztisztító-telep nem készül el, a CATL alternatívája elvileg az lehet, hogy az ipari szennyvizet veszélyeshulladékokat kezelő, ártalmatlanító telepekre szállíttassa el. Napi szinten ekkora mennyiségű szennyvíz közúti szállítása azonban nem tűnik életszerűnek.
Lapunk megkérdezte a társaság illetékeseitől, hogy többek közt a szennyvíztisztító üzembehelyezésének csúszása hogyan befolyásolhatja a gyár 2025 őszére tervezett indulását. A következőt válaszolták:
A CATL beruházása az engedélyekben foglaltak szerint az előzetes terveknek megfelelő ütemben halad! A szükséges közmű szolgáltatások mielőbbi rendelkezésre állása érdekében intenzív egyeztetéseket folytatunk a szolgáltatókkal. Elkötelezettek vagyunk a szürkevíz használatával kapcsolatban, amint megszületik a végleges megállapodás, annak megfelelően sor kerül a kapcsolódó engedélyek aktualizálására is. A CATL mindent megtesz annak érdekében, hogy még ebben az évben minden fizikai és jogi feltétel adott legyen a gyártás megkezdéséhez.
Más fontos fejlesztések is csúszásban vannak
Debrecenben és környékén jelenleg komplex, sok elemből álló víziközmű-infrastruktúra és szennyvízhálózat-fejlesztések zajlanak. A költségvetési számok alapján idén a debreceni víziközmű-beruházásokra 42 milliárd forint megy el, 2026-ban erre további 27,2 milliárdot szán a kormány.
A fejlesztésekhez tartozó elemek egy része nem fejeződött be, vannak olyan elemek, amelyek egyelőre tervezési fázisban vannak, illetve olyanok is, amelyek hamarosan megjelenhetnek közbeszerzési felhívásban.
A 24.hu értesülése szerint,
- Debrecen egyik legnagyobb ivóvíz-előállító létesítményét a Keleti-főcsatorna Felszínivíz Tisztítóművet (KFCS) és a Déli Gazdasági Övezetet (DGO) összekötő tervezett vízvezeték építése egyelőre nem kezdődött meg. Így Debrecen víziközmű-rendszere egyelőre nem alkalmas arra, hogy a CATL-gyárhoz vezesse a szürkevíz technológia alkalmazásához szükséges szürkevizet és hígítóvizet.
- A KFCS-t és a DGO-t összekötő új ipari szennyvízcsatorna építése szintén nem kezdődött meg. Ennek alapján a CATL pillanatnyilag nem lenne képes a gyárban keletkező technológiai szennyvizet ipari szennyvíz-elvezető hálózatra vezetni.
- A KFCS Felszínivíz Tisztítómű rekonstrukciójára és kapacitásbővítésére kiírt közbeszerzést tavaly ősszel eredménytelennek nyilvánították, mert az ajánlattevők ajánlatai egyaránt meghaladták a rendelkezésre álló 37 milliárd forintnyi forráskeretet. Az új közbeszerzés kiírásáról egyelőre nem érkezett hír.
Lapunk a DGO-t és az akkumulátoripart érintő víziközmű-fejlesztések kapcsán kérdéseket küldött a Debreceni Polgármesteri Hivatalhoz. Válaszaik megérkezése után új cikkel jelentkezünk.
The post 2026 végére csúszhat a CATL-gyár átadása? Megszólalt a cég a hiányzó debreceni fejlesztésekről first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu