„Csendes” leépítési hullám zajlik 2023 vége óta a hazai feldolgozóiparban, miközben a vállalatok – néhány kivétellel – igyekeznek elkerülni, hogy a saját dolgozói állományukat érintően csoportos létszámleépítést kezdeményezzenek. Az elbocsátások elsősorban a jármű- és az akkumulátoriparban történnek, mivel az európai autógyártás válsága nyomán jelentősen csökkentek a Magyarországon termelő multicégek megrendelései is. A 24.hu tudomása szerint azonban a bajok nem csak ezeket az ágazatokat érintik:
visszaesés van egyebek közt a gépiparban, az autóiparhoz köthető műanyagtermék-gyártásban, sőt a könnyűipar egyes területein is.
A vállalatok úgy igyekeznek alkalmazkodni a nehezebb helyzethez, hogy számos eszközt megragadnak arra, hogy munkaviszonyokat szüntessenek meg. Elsősorban a legolcsóbb és legkevesebb adminisztrációval járó technikákat alkalmazzák: például a kölcsönzött munkavállalókat „visszaadják” a munkaerő-kölcsönző cégeknek, a határozott idejű munkaszerződéseket nem hosszabbítják meg, vagy épp nem pótolják a fluktuáció és a nyugdíjazás következtében felszabaduló álláshelyeket. Szintén az egyszerű megoldások közé tartozik az, ha elbocsátják a nyugdíj mellett dolgozó alkalmazottakat.
A Magyar Szakszervezeti Szövetségtől (MASZSZ) lapunkhoz eljutott beszámolók szerint több tagszervezettől is jelezték, hogy azoknál a cégeknél, amelyeknél a létszámcsökkentés napirendre kerül, a nyugdíjaskorú alkalmazottak rendszerint az elsők között küldik el.
Az utcára tett idősek többnyire azok közül kerülnek ki, akik korábban is az adott cég munkavállalói voltak, majd nyugdíjba vonulásuk után tovább foglalkoztatták őket. A nyugdíjas szövetkezeten keresztül történő foglalkoztatás a feldolgozóiparban nem elterjedt.
Elég, ha annyit mondanak, hogy holnaptól nem kell bejönni
The post A nyugdíj mellett dolgozók kerülnek az elsők között utcára az új elbocsátási hullámban first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu