Piero Manzoni (1933–1963) nevét a kortárs művészek legavatottabb ismerői közül is kevesen ismerik, pedig a konceptuális művész röviddel halála előtt létrehozta a valaha készült legmegosztóbb műtárgyak közül dobogóesélyes Artist’s Shit-konzerveket.
A művész székleteként magyarra fordítható projekt semmivel sem ad többet, mint aminek első olvasásra tűnik, hiszen az olasz férfi úgy döntött, hogy elkészít kilencven konzervet, amelyek mindegyikében állítólag harminc gramm végterméke kapott helyet.
A négynyelvű címkével operáló, számozott és minden esetben kézzel szignózott tárgyak életre hívásához Manzoni az apja konzervgyárát használta, a végeredményt pedig a széklettel azonos mennyiségű arany aktuális világpiaci áráért árusította, kigúnyolva ezzel a művészet világának anyagiassá válását.
A görbe tükör kitűnően működött, a darabok azonban ennek ellenére is gazdát cseréltek, értékük az alkotó röviddel harmincadik születésnapja előtt, 1963 februárjában bekövetkezett halála óta pedig csak tovább nőtt.
Az Artist’s Shit példányait ma a világ legjelentősebb művészeti múzeumai – köztük a londoni Tate, illetve a New York-i Modern Művészetek Múzeuma (MoMA) – őrzik, néhány darab azonban néha a műtárgypiacon is feltűnik – annak ellenére, hogy sosem sikerült bizonyítani: a lezárt fémdobozban valóban széklet van.
A gazdag gyűjtők, illetve gyűjtemények elképesztő összegeket képesek megadni egy darabért: 2015 októberében az 54. számú például 182.500 fontért, azaz 76,6 millió forintért cserélt gazdát.
Harminc gramm színarany világpiaci árfolyama cikkünk írásakor egyébként mindössze 1,145 millió forint.
The post A saját székletéből csinált konzerveket egy olasz művész, évtizeddel később súlyos pénzekért cserélnek gazdát first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu