A három, már termelő koreai akkumulátorgyár több mint 44 milliárd forint veszteséget hozott össze a 2024-es évben Magyarországon. Mérlegeik plasztikusan mutatják az elektromos autók iránti kereslet visszaesését. Mintha a gyors fellendülésben maguk a gyártók sem bíznának, a Samsung SDI Zrt. mérleghez fűzött beszámolójában a kilátásokról azt írja: „Az elektromos járművek piaca várhatóan közép- és hosszú távon is tovább fog növekedni, bár az elmúlt időszakban lassulás volt tapasztalható.”
Hogy az akkumulátoripar ügyében mennyire soktényezős a játszma és kiszámíthatatlan a helyzet, arról részletesen írtunk az amerikai vámháború árnyékában.
Az akkumulátorgyárak termelésének felfutásától a kormányzat a GDP meglódulását várja, de ez egyelőre várat magára. Debrecenben még épül két másik, kínai kézben lévő gyár, az Eve Power és a CATL, ám úgy néz ki, nem kapkodnak a beindításukkal. A CATL tervei szerint ősszel kezdik a tesztüzemet, de a 24.hu nemrég írta meg, hogy ez akár egy évet is csúszhat, állítólag a vállalatnál is számolnak azzal a forgatókönyvvel, hogy a próbagyártás elindulása 2026 őszére tolódik.
Samsung SDI: belföldre csak a hulladékértékesítés megy
A gödi óriás, a Samsung SDI tavaly 23,4 milliárd forint veszteséget mutatott ki a 2024-es évre. A kereslet megtorpanását mutatja, hogy az árbevétel az előző évi 2310 milliárd forint után tavaly durván a negyedével csökkent, nem érte el az 1800 milliárd forintot (a Samsung euróban adta meg az adatait, 400 forintos árfolyamon számoltunk). A termelést nagyobb részt a koreai anyavállalat szívja fel, az export kisebb része megy az EU-ba, illetve Nagy-Britanniába.
A belföldi bevétel 6,3 milliárd forint, ami teljes egészében a hulladékértékesítésből származik. A beszámolóhoz mellékelt táblázat szerint összesen 44,5 millió kilogramm hulladék keletkezett. Ennek a nagyobb része, 31,9 millió a veszélyes hulladék, ezen belül a legnagyobb tétel a 22 millió kilogramm veszélyes anyagokat tartalmazó vizes folyékony hulladék, de van a felsorolásban 3 millió kiló nehézfémeket tartalmazó szilárd, illetve folyékony hulladék is.
A szövegből az derül ki, hogy Gödön a gyártókapacitás folyamatosan bővül, az átlagos állományi létszám 2024-ben több mint 500-zal, 3866-ra nőtt. Ezzel párhuzamosan nőttek a személyi jellegű ráfordítások is, összességében mintegy 10 milliárd forinttal, 76,4 milliárdra. A munkaerő-kölcsönzésre fordított összeg ugyanakkor csökkent, 34 milliárd volt, ez jóval elmarad a 2023-ban jelzett 47 milliárd forinttól.
Közben szemmel jól látható méretű állami támogatások érkeztek a céghez. A mérlegbeszámolóhoz fűzött kiegészítésben összesen 140 millió euró,
durván 56 milliárd forint 2022 és 2024 között lehívott támogatásnak van nyoma.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium egyedi kormánydöntéssel nyújtott támogatásokat összefoglaló adatbázisában a következő tételeket találtuk:
- 2020. október: e-autó akkumulátorgyártás fejlesztés, 5,8 milliárd forintos beruházáshoz 1,23 milliárd forint támogatás (70 új munkahely).
- 2021. december: 367 milliárd forintos beruházáshoz 33,7 milliárd forint támogatás (1200 új munkahely).
- 2022. december: az új gyártósor 68 milliárd forintos beruházásához 13,9 milliárd forint támogatás.
- 2023. november: fotovoltaikus rendszer a gödi gyártelepre 28,5 milliárd forint beruházással, 5,7 milliárd forint támogatás mellett.
SK On: nyereségből veszteség
Nagyot fordult a világ a koreai SK On Hungary Kft.-nél, 2023-ról még profitduplázásról és 13 milliárd forint adózott eredményről jelentett a komáromi cég, a tavalyi évről viszont már veszteséget mutatott ki, csaknem 10 milliárd forint volt a mínusz. A bevétel mintegy 14 százalékkal esett vissza, 345 milliárd forint körül volt az értékesítés (az SK On dollárban adta meg az eredményeit, ezt 350 forintos árfolyammal számítottuk át).
Az SK On 2020 óta termel, 430 ezer négyzetméteres üzemcsarnokot húzott fel Komáromban, a termelési kapacitása 7,5 GWh, ami 250 ezer autó kiszolgálására elegendő. Iváncsa mellett pedig 680 milliárd forintos beruházással egy még nagyobb, 30 GWh kapacitású üzemet építettek fel. Az ütemezés nem sikerült a legjobban, nagyjából a tömegtermelés beindításának tervezett indítására zuhant be a kereslet az elektromos autók piacán, ami nehéz helyzetbe hozta a piac összes szereplőjét. Iváncsán tavaly tömeges elbocsátás, elkeseredett bérharc bontakozott ki.
A koreai hátterű cégnek elég sok kölcsönt kell még visszafizetnie, tavaly év végén a hosszú lejáratú hitelek soron 1,56 milliárd, a rövid lejáratúaknál 1 milliárd dollár szerepelt. Ez együtt sokkal több, mint SK On éves árbevétele.
A mínuszok ellenére az SK On némileg növelte az állomány létszámát: 2700 főt adott meg a beszámolójában, ami 390-nel több a 2023-as adatnál. Az ehhez tartozó bérköltség mintegy 35 milliárd forint volt.
SK Battery Manufacturing Kft.: csökkenő létszám
Az ugyancsak Komáromban megtelepedett SK Battery Manufacturing Kft. bő 11 milliárd forint veszteséggel zárta a tavalyi évet, nagyjából ráduplázott az előző évi mínuszokra. (Az SK Battery üzemi szinten már nyereséges volt 2023-ban, de a pénzügyi ráfordítások mínuszba fordították az eredményt: 5,8 milliárd forint veszteséget mutattak ki.) A cég tavalyi, 257 milliárd forintos árbevétele jócskán elmaradt a 2023-ban elkönyvelt 450 milliárdtól.
Az átlagos statisztikai létszám 1012-re apadt, ez 131-gyel kevesebb, mint a 2023 végén jelentett átlagos állomány.
Külön bekezdést szenteltek a kiegészítő mellékletben az állami támogatásnak. Ez a külgazdasági tárcával kötött szerződésre utal, mely szerint az akkugyár 199 milliárd forintos beruházásához legfeljebb 28,494 milliárd forint költségvetési támogatást kaphat a cég. A támogatás fejében kötelezettségeket vállalt a koreai befektető, ezek teljesülését 2023 és 2028 között ellenőrzik. A vállalások:
- a beruházás megvalósítása során beszerzett vagyon/vagyonelem fenntartása a monitoring időszak, azaz 2028 végéig,
- a beruházás működtetése,
- a támogatási szerződésben meghatározott létszám és a felsőfokú végzettséggel rendelkező foglalkoztatottak fenntartása,
- a támogatási szerződésben meghatározott árbevétel és bértömeg elérése.
Ezek szerint még öt évig kell bizonyítani, hogy a cég eleget tesz a vállalt kötelezettségeinek, és akkor biztosan nem kell visszafizetni a jelentős költségvetési támogatást. Hogy az árbevétellel és a bértömeggel mi lesz, az már fogósabb kérdés.
The post Akkumulátorgyárak: veszteség és leépítés, amerre a szem ellát first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu