Az Európai Bizottság szerint szabálytalan, ahogy a kormány 35 évre koncesszióba adta az autópályákat

Nem tartották be Magyarországon a közbeszerzések és koncessziók EU-s szabályait, amikor a gyorsforgalmi úthálózatot 35 évre koncesszióba adták a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó magántőkealapok cégének – mondta ki az Európai Bizottság, amely az ügyben úgynevezett kiegészítő felszólítást küldött a magyar kormánynak. A hvg.hu azt írja, a testület úgy látja, hogy a 35 éves szerződés „nem megfelelő mértékben hárította a működési kockázatot a koncessziós jogosultra, pedig éppen ez az a kulcsfontosságú tényező, amely megkülönbözteti a koncessziós szerződéseket a közbeszerzési szerződésektől”. Ezért szerintük ezt még csak koncessziónak sem lehetett volna nevezni, de ha annak hívják, az időtartama akkor is meghaladja a koncessziókról szóló irányelv által megengedettet.

Két hónapja van Magyarországnak, hogy válaszoljon a brüsszeli kifogásokra, ellenkező esetben a második szakaszba lépteti a kötelezettségszegési eljárást.

Egy másik eljárásban arra szólította fel a testület Magyarországot, hogy megfelelően alkalmazza az elektronikus útdíjszedést. Előfordulhat ugyanis olyan helyzet, amikor egy járművezetőnek egynél több előfizetési szerződéssel, szolgáltatóval és kiegészítő fedélzeti egységekkel kell rendelkeznie ahhoz, hogy Magyarországon belül vagy Magyarországon keresztül közlekedhessen.

Ebben az ügyben is két hónapot kapott a magyar kormány, hogy reagáljon, illetve orvosolja a hiányosságokat.

Egy harmadik ügyben a testület az Európai Unió Bírósága elé idézte Magyarországot, mert a kormány aláásta az Energia Charta Egyezmény keretében a közös uniós álláspontot. A kormány ugyanis egy ítélet kapcsán kiadott egy nyilatkozatot, amelyben egyoldalúan kijelentette, hogy mire tartja a szóban forgó ítéletet érvényesnek (csak az EU-n belüli, befektető és állam közötti választottbírósági eljárásra), miközben az EU-s álláspont nem ez. Azaz a kormány úgy gondolta, a bírósági ítélet kötelező jellegét nem kell tiszteletben tartania.

Egy negyedik ügyben is volt magyar érdekeltség, írja a hvg.hu: több más állam – Horvátország, Szlovákia, Portugália, Lettország és Málta – mellett Magyarország is figyelmeztetést kapott, amiért nem mutatták még be, milyen programmal csökkentenék a levegőszennyezést. Az érintett hat ország két hónapot kapott a válaszadásra.

The post Az Európai Bizottság szerint szabálytalan, ahogy a kormány 35 évre koncesszióba adta az autópályákat first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest