Az intelligens görényezés hozhat áttörést a Mol és a Janaf vitájában

Még tart a vizsgálat arról, hogy pontosan mi okozta a tüzet másfél hete a Mol százhalombattai finomítójában – közölte Bacsa György, a Mol-csoport stratégiai ügyvezető igazgatója a Dellában, amit a beszélgetéssel egyidőben Orbán Viktor is megerősített. Az olajcég szerint hetekbe telik a károk felmérése, a helyreállítási munkák előkészítése.

A baleset nem indokolja az üzemanyagárak emelését

– reagált a műsorban arra a hírre, hogy a kormány a nemzetgazdasági miniszteren keresztül akarja elérni a Mol-nál, hogy a kapacitáskiesés ne jelenjen meg a fogyasztói árakban. Az eddigi árváltozások a nemzetközi jegyzésárak változásával állnak összefüggésben – tette tisztába a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója.

A Della vendége szerint azon vannak, hogy a hazai és a kiemelt külföldi piacaikat – ideértve az ukránt is – zavartalanul el tudják látni. Az ukrán piac politikailag kényes, a magyar kormány nem egyszer üzent már Ukrajnának, hogy a háborúban álló ország energiaellátása Magyarország felől politikai döntés kérdése.

Dehogy!

– így válaszolt Bacsa György arra a kérdésünkre: érkezett-e kérés, jelzés az Orbán-kormánytól hozzájuk, hogy szűkítsék az ukrajnai jelenlétüket.

Beszéltünk az orosz kőolajszállítás leállításának lehetséges következményeiről is. Bacsa György úgy fogalmazott, a cég nem akar egyoldalú függőségi viszonyba kerülni senkivel, kiemelten fontosnak tartják a diverzifikációt. Technikailag 2027-re készen állnak majd a társaság finomítói más szállítók kőolajának feldolgozására is, ám ez nem fogja megoldani a logisztikai és kereskedelmi problémákat, vagyis azt, hogy honnan lehet pótolni a kieső mennyiséget

– tette hozzá. Nyugat felől biztosan nem, az amerikai kőolaj importja gazdaságosan nem oldható meg. Ez nem reális – mondta, utalva a szállítási költségekre, illetve a feldolgozás technikai nehézségeire.

Egy kormányzati nyilatkozat szerint akár a 700 forintot is elérheti a benzinár, ha a szankciók miatt le kell állítani az orosz kőolaj behozatalát. Bacsa György szerint pontosabb úgy számolni, hogy fajlagosan 30 százalékkal drágíthatja a beszerzési költségeket, ha nem hosszú távú szállítóval állnak kapcsolatban, hanem a spot piacról kell beszerezni az olajat, és azt drágább szállítási útvonalokon kell behozni.

Adásunkban elmondta, hogy a napokban találkozott Dan Jorgensennel, az Európai Bizottság energiaügyi biztosával, akivel a kőolaj-diverzifikació kihívásai mellett a Janaf és a Mol közötti, az Adria-olajvezetékhez kapcsolódó vitás helyzetet beszélték át. Vendégünk szerint az unióban értik Magyarország és Szlovákia helyzetét, de nem biztos, hogy megértik az álláspontjainkat az egyoldalú szállítási függés elutasításával kapcsolatban.

Bacsa György a vezeték kapacitása körüli polémiáról azt mondta, remélik, a következő hetekben megkapják a vezeték állapotát felmérő horvát vizsgálat, az úgynevezett

intelligens görényezés

eredményét, amelyből kiderül, valójában milyen karbantartási és fejlesztési munkákra van szükség az Adria-vezeték horvát szakaszán. A vállalat korábban többször is jelezte: az alapos állapotfelmérést követően nyitott az újabb kapacitástesztekre.

The post Az intelligens görényezés hozhat áttörést a Mol és a Janaf vitájában first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest