A húsba vágóan kegyetlen filmjeiről ismert rendező és élettársa, az elismert filmkritikus rábízzák közös gyerekeiket a rendező egyetemista unokaöccsére, hogy vigyázzon rájuk. A kritikus és az alkalmi bébiszitter rájönnek, hogy mindketten imádják a horrorfilmeket. Nekiállnak hát készíteni egyet.
Gondolnánk, ilyen csak a mesében van, méghozzá egy olyanban, amit nem akarunk megmutatni a gyerekeinknek. Ezúttal viszont valós történetről van szó, igazi filmes anekdotáról. Helyszín: a békés Bécs, a kétezer-tízes évek elején. Az eredmény: három súlyosan nyomasztó nagyjátékfilm, amiket vonakodunk horrornak nevezni, mert nincsen bennük semmilyen természetfeletti. Veronika Franz – ő az, aki filmes újságíróból lett író-rendező – és Severin Fiala – ő pedig Ulrich Seidl unokaöccse – közös filmjeit leginkább pszichohorrorként írhatjuk körül, ha ragaszkodunk a műfaji közelítéshez.
Itt a rém legbelül, a lélek mélyén található, onnan szokott a felszínre kúszni. Intim emberi kapcsolataink hívják elő, főleg az anyák és gyerekek közötti kötelék.
Franz és Fiala első közös filmjét – kellemes hangulatú címe volt: Jó éjt, anyu! – Ausztria Oscar-díjra nevezte, és erre érdemesítette a legutóbbit is, amely korábban Martin Gschlacht precíz és hátborzongató képei révén operatőri díjat nyert a Berlinalén. Az ördög fürdője bizonyos szempontból a legkevésbé titokzatos az alkotópáros eddigi munkái közül. Itt azt kapjuk, amit látunk már az első jelenetben: zord, küzdelmes életet a tizennyolcadik századi Stájerországban, ahol a nők kimondhatatlan bűnöket követnek el. Franz és Fiala történeti forrásokra alapozták a forgatókönyvet Agnesről, aki frissen megy férjhez egy halászhoz a szomszéd faluból, de házassága nem az elképzelései szerint alakul.
Ezen a vidéken az egyház szava parancs, és Agnes életét is a hitbuzgóság teszi tönkre, meg persze az anyósa (a kettő szorosan összefügg). Hiába érzi úgy, hogy eldobná magától az életét, nem meri megtenni, mert úgy biztosan nem nyerne bebocsátást a mennyországba. Férje, aki annyira ostoba, hogy nem jön rá, feleségének mi baja van, rá is olvassa Agnes fejére, hogy alámerült az „ördög fürdőjébe”, vagyis kacérkodik az öngyilkosság gondolatával. Az ördög fürdője Agnes elkárhozásának története, amelyet legszűkebb környezete az együttérzés és a vigasztalás legcsekélyebb szándéka nélkül néz végig.
Franz és Fiala képi ízlése és a feszültségkeltés technikája kifogástalan. Nem sietnek.
The post Az ördög fürdője: milyen bűnökre vetemedtek az istenfélő nők, akik nem bírták elviselni az életüket? first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu