Drágábban venne rövidebb HÉV-járműveket a MÁV

Újra nekifut a HÉV-járműbeszerzésnek az Orbán-kormány – írja a Népszava. Kicsit kisebbet, kicsit gyengébbet, de jóval drágábban vennék a járműveket, ám reményeik szerint gyorsan.

Lázár János miniszer májusra ígérte a pályázati felhívást „18 új, biztonságos és magas komfortú” szerelvény beszerzésére. Akkor abban bízott, hogy az első járművek 2027-ben megérkeznek. De a lap szerint erre esély sincs.

Hegyi Zsolt MÁV vezérigazgató már jóval óvatosabban fogalmazott: 2029-re kell megérkeznie az első 18 járműnek a megrendelni szándékozott 54-ből. Nem véletlenül ragaszkodik ehhez a dátumhoz: a beszerzést részben uniós forrásból valósítják meg, amelynek felhasználási határideje 2029 vége. Vélhetőleg ennek köszönhető, hogy a MÁV vezérigazgatójának sikerült rábírnia az Orbán-kormányt a tender kiírására is, hiszen enélkül elveszne ez a forrás is, miközben az elaggott HÉV-járművek üzemben tartása mindennapos kihívás. A zömében 50 évnél idősebb motorkocsikat még az NDK-ban gyártották.

Az ajánlatok beküldésének határideje 2025. december 12., de nem gyorsított eljárásról van szó, így a tender lezárása már az új kormányra maradhat. Ennek végrehajtása kérdéses, ám ezzel veszni hagynák az uniós milliárdokat. Márpedig nem kis pénzről van szó. A HÉV-korszerűsítésre felhasználható Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) Plusz teljes forráskerete 4171,3 millió euró hazai társfinanszírozással együtt, az elérhető támogatás összege 1550 milliárd forint, ebből az elővárosi közlekedésre 500 milliárd forint költhető el, természetesen nem mind járműre.

A múlt hét szerdán közzétett – 54 darab alacsonypadlós, légkondícionált, egyenként 600 utas szállítására, kétirányú közlekedésre alkalmas, teljes hosszban átjárható utasterű, új, személyszállító HÉV-villamos motorvonatok beszerzésének – pályázati felhívásban közölt nettó értékét 841,5 millió euróra (aktuális árfolyam alapján körülbelül 326,5 milliárd forintra) becsülték.

De a pénznek csak egy része származna uniós forrásból – ebből vennék meg a 18 darab szentendrei vonalra szánt járműveket –, a többit a hazai költségvetésből közösen finanszíroznák. Azért csak ennyit, mert az uniós forrás bezárultáig aligha tud bármely gyártó is többet leszállítani.

A legfontosabb bírálati szempontként az árat határozta meg a tendert kiíró MÁV. A versenyfelhívásban azt is előre jelezték, hogy
érvénytelennek nyilvánítják azon ajánlatokat, amelyekben az új HÉV jármű egységára nettó 14,8 euró (5,8 milliárd forint) felett van. Ez a határérték egyébként jócskán meghaladja a 2021-ben éppen a túl magas ár miatt eredménytelennek nyilvánított tenderre érkezett ajánlatokat.

Nemcsak sokkal drágábbak, hanem a kiírás szerint rövidebbek és kisebb befogadó képességűek lesznek az új járművek. Szerelvényenként százzal kevesebb utast tudnak majd szállítani a korábban beérkezett ajánlatokban szereplő járművekhez képest. Ráadásul oldalanként csak 12 ajtót írt elő a MÁV, miközben a BFK számításai négy éve világosan kimutatták: 14 ajtó alá nem lehet menni a HÉV-ek érdemi lassítása nélkül. A jelenlegi járműveken, bár lépcsőzni kell, de 18 ajtó van oldalanként

– mutat rá a különbségekre Vitézy Dávid, aki akkoriban a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójaként felügyelte a pályázatot. De erősen kétségesnek tartja, hogy a mostani tender alapján készülő járművek 2029 végére megérkezhessenek.

The post Drágábban venne rövidebb HÉV-járműveket a MÁV first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest