A máspdik világháborút követő romeltakarítások, átépítések, illetve egyéb munkák a rommá vált Budapesten hosszú évtizedeket vettek igénybe – így volt ez az elmúlt években újra építési területté vált Várhegyen is, ahol a főváros születésének századik évfordulóján, 1973-ban sem álltak meg a munkák.
Ekkor zajlott ugyanis a Szent György tér felújítása, aminek következtében az egy fokkal méltóbb arcot kapott. A munkák különböző fokozatairól a Fortepanon több fotót is találunk, így láthatjuk például az akkor még teljesen üres, ablakai nélkül álló, lakhatatlan Sándor-palotát, a gaz által felvert teret, vagy épp a Donáth Gyula szobrászműtermében született Turul restaurálásra való elszállítását.
Ezek közül most a legelső tűnt fel a Régi fotók Budapestről nevű Facebook-csoportban, ahol egy kommentelő, Pál Márton pillanatokon belül rámutatott: a kétkerekű taliga kerekeit a náci Panther harckocsik alkatrészei adták.
A teljes méretben itt látható képpel kapcsolatban Pálnak tökéletesen igaza van: a kerekek eredetileg tényleg a Harmadik Birodalom közepesharckocsi-típusa, a Panzerkampfwagen V Panther (Pz.Kpfw. V) lánctalpakkal körbevett futógörgőiként szolgáltak.
A Párducot 1944 őszétől egyébként a magyar katonák is használták:
[…]1944. június 10-én [került sor] a magyar honvédség német fegyverekre való fokozatos átfegyverzéséről szóló megállapodás megkötésére. Ennek értelmében az év végéig a magyar páncéloshadosztályok szervezetét is német mintára kívánták kiegészíteni, vagyis harckocsiezredeikbe egy osztály (zászlóalj) Pz.IV és egy osztály Pz.V Panther harckocsi került volna. A németek 1944 augusztusában 5 darab Panthert át is adtak kiképzési célra. Egyes visszaemlékezések szerint 1944. augusztus 23., vagyis a román kiugrás után egy eredetileg Romániának szánt Panther-szállítmány (mintegy 10-12 darab nehézharckocsi) ugyancsak a magyar honvédség birtokába jutott
– írja a Hadtörténelmi Levéltár 1999-es évkönyve, ami hozzáteszi: ezek a példányok szinte a háború végéig kitartottak, hiszen az utolsó járműnek a 2. páncéloshadosztály 1945. február 24-i jelentésében még látszik a nyoma.

A típus néhány túlélőjét a háború után a román hadsereg egyébként az ötvenes évek elejéig használta. Nyolc görgő később egy bukaresti parkban, pihenőpadok kereteiként tűnt fel, egy 2006-os fejlesztés után azonban nyomuk veszett.
The post Egy náci harckocsi görgőiből készült taliga is segített ötven éve a Budai Vár átépítésében first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu