Március elsején kellett volna életbe lépnie annak a rendeletnek, ami előírja a közoktatásban alkalmazott kompetenciamérés osztályzását. A Belügyminisztérium honlapján megjelent tervezet társadalmi egyeztetése február 26-án véget ért, ám a változást nem hirdették ki.
Rákérdeztünk a Belügyminisztériumnál arra, hogy mi lett a társadalmi egyeztetés eredménye, és mikor hirdetik ki a rendeletet. „A jogszabály módosítása kapcsán nagyszámú észrevétel érkezett, ezért az egyeztetéseket tovább folytatjuk. Amíg az észrevételek kiértékelése nem történik meg, a jelenlegi szabályozásban nem lesz változás” – válaszolták, egyelőre tehát nem fogják osztályozni a kompetenciamérést.
A tervet – miszerint a teszt eredménye beszámítana az év végi érdemjegyekbe, majd a középfokú felvételikbe is – sok kritika érte, a Szülői Hang például úgy fogalmazott, hogy az „merénylet a gyerekek ellen”. Érdekes adalék, hogy az Oktatási Hivatal megváltoztatta a szakmai álláspontját, amíg február 21-én szakmailag indokolatlannak, méltánytalannak és megvalósíthatatlannak tartotta a kompetenciamérés osztályozását, a rendelettervezet megjelenése után néhány nappal már szakmailag elfogadhatónak és megvalósíthatónak nyilvánította.
Az idei méréseket az iskoláknak az Oktatási Hivatal által meghatározott ütemezés szerint kell lebonyolítaniuk:
- a 11. és a 7. évfolyamon március 24.–április 8.,
- a 10. és a 6. évfolyamon április 3.–április 30.,
- a 8. évfolyamon május 5.–május 17.,
- a 9. évfolyamon május 12.–május 23.,
- a 4. és az 5. évfolyamon május 19.–május 30.
A központi tesztet Pálinkás József idején vezették be. Orbán Viktor egykori oktatási minisztere, a Magyar Tudományos Akadémia volt elnöke szerint ez nem alkalmas arra, hogy egyes tanulók eredményességét osztályzatokban kifejezve mérje.
Ha megkérdeznének, én azt javasolnám a kormánynak, hogy ne csinálják ezt.
Az Orbán-kormány által létrehozott Nemzeti Pedagógus Kar egyetértett Pintér Sándor belügyminiszterrel abban, hogy a teszt akkor lehet hatékony az egész nevelési-oktatási rendszer számára, ha az érintett tanulók a valós tudásuknak megfelelően töltik ki a feladatlapokat. Ugyanakkor a jeggyel történő értékelésről azt írták, hogy a mérés egy adott pillanat adott állapotát mutatja, önmagában nem, csak folyamatában értelmezhető. Nem tantárgyi ismereteket mér, hanem a tantárgyak tanulása közben elsajátítható és fejleszthető kompetenciákat.
Jelezték azt is, hogy nem egyértelmű, hogy egyes mérések mely tantárgyakhoz köthetők. A szoros határidő nem teszi lehetővé a tanulók megfelelő felkészülését, felkészítését a megváltozó téttel bíró mérési folyamatra. Ez a felkészülés az idei tanévi mérésekig fennmaradó néhány hétben nem várató el sem a tanulóktól, sem az intézményektől.
The post Egyelőre nem osztályozzák a kompetenciamérést first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu