Egyelőre nem osztályozzák a kompetenciamérést

Thumbnail for 6396033

Március elsején kellett volna életbe lépnie annak a rendeletnek, ami előírja a közoktatásban alkalmazott kompetenciamérés osztályzását. A Belügyminisztérium honlapján megjelent tervezet társadalmi egyeztetése február 26-án véget ért, ám a változást nem hirdették ki.

Rákérdeztünk a Belügyminisztériumnál arra, hogy mi lett a társadalmi egyeztetés eredménye, és mikor hirdetik ki a rendeletet. „A jogszabály módosítása kapcsán nagyszámú észrevétel érkezett, ezért az egyeztetéseket tovább folytatjuk. Amíg az észrevételek kiértékelése nem történik meg, a jelenlegi szabályozásban nem lesz változás” – válaszolták, egyelőre tehát nem fogják osztályozni a kompetenciamérést.

A tervet – miszerint a teszt eredménye beszámítana az év végi érdemjegyekbe, majd a középfokú felvételikbe is – sok kritika érte, a Szülői Hang például úgy fogalmazott, hogy az „merénylet a gyerekek ellen”. Érdekes adalék, hogy az Oktatási Hivatal megváltoztatta a szakmai álláspontját, amíg február 21-én szakmailag indokolatlannak, méltánytalannak és megvalósíthatatlannak tartotta a kompetenciamérés osztályozását, a rendelettervezet megjelenése után néhány nappal már szakmailag elfogadhatónak és megvalósíthatónak nyilvánította.

Az idei méréseket az iskoláknak az Oktatási Hivatal által meghatározott ütemezés szerint kell lebonyolítaniuk:

  • a 11. és a 7. évfolyamon március 24.–április 8.,
  • a 10. és a 6. évfolyamon április 3.–április 30.,
  • a 8. évfolyamon május 5.–május 17.,
  • a 9. évfolyamon május 12.–május 23.,
  • a 4. és az 5. évfolyamon május 19.–május 30.

A központi tesztet Pálinkás József idején vezették be. Orbán Viktor egykori oktatási minisztere, a Magyar Tudományos Akadémia volt elnöke szerint ez nem alkalmas arra, hogy egyes tanulók eredményességét osztályzatokban kifejezve mérje.

Ha megkérdeznének, én azt javasolnám a kormánynak, hogy ne csinálják ezt.

Az Orbán-kormány által létrehozott Nemzeti Pedagógus Kar egyetértett Pintér Sándor belügyminiszterrel abban, hogy a teszt akkor lehet hatékony az egész nevelési-oktatási rendszer számára, ha az érintett tanulók a valós tudásuknak megfelelően töltik ki a feladatlapokat. Ugyanakkor a jeggyel történő értékelésről azt írták, hogy a mérés egy adott pillanat adott állapotát mutatja, önmagában nem, csak folyamatában értelmezhető. Nem tantárgyi ismereteket mér, hanem a tantárgyak tanulása közben elsajátítható és fejleszthető kompetenciákat.

Jelezték azt is, hogy nem egyértelmű, hogy egyes mérések mely tantárgyakhoz köthetők. A szoros határidő nem teszi lehetővé a tanulók megfelelő felkészülését, felkészítését a megváltozó téttel bíró mérési folyamatra. Ez a felkészülés az idei tanévi mérésekig fennmaradó néhány hétben nem várató el sem a tanulóktól, sem az intézményektől.

Kapcsolódó
Kompetenciamérés: Orbán volt oktatási minisztere sem növelné jelentőségét

A központi tesztet Pálinkás József idején vezették be. Szerinte az nem alkalmas arra, hogy egyes tanulók eredményességét osztályzatokban kifejezve mérje. Az Oktatási Hivatal néhány napja még vele értett egyet.

The post Egyelőre nem osztályozzák a kompetenciamérést first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest