Egyre rosszabb állapotban van a Petőfi híd, mielőbb költeni kellene rá

Thumbnail for 6461235

Veszélyes a Petőfi híd műszaki állapota, a felújítást pedig a fővárosnak saját kútfőből kell tudni megoldania – tudta meg a Magyar Hang.

A lap a kezelő Budapest Közútnak eljuttatott közérdekűadat-igénylésére válaszul azt kapta: a helyzet nem jelent „feltétlenül közvetlen balesetveszélyes állapotot”, de a helyzet az idő múlásával egyre gyorsabb tempóban romlik, így a lehető legkorábban a híd lezárásával járó felújításra van szükség.

A korlátokon jól láthatók a rozsdafoltok, ez azonban csak a felszín, hiszen a hídmester naponta, egy hídmérnök havonta, egy átfogó vizsgálat pedig félévente megvizsgálja a szerkezeti elemeket, sőt, ritkábban átfogó szemléket is tartanak.

Utóbbira legutóbb 2024 októberében került sor – derül ki a Budapest Közút válaszából, ami meg is kapta az esemény teljes jegyzőkönyvét.

Ebből kiderül, hogy

  • a mederhíd és a budai nyílás korrózióvédelmi bevonata tönkrement,
  • az úgynevezett rácsrudak egyes hevederlemezeinek hegesztése elengedett,
  • a vízelvezetés ejtőcsövei eltömődtek,
  • a hídfők vízelvezetői lyukasak, sőt, hiányosak, így a szerkezetet az esővíz megállás nélkül áztatja,

a közepes és súlyos hibák miatt pedig azonnali intézkedésre lenne szükség.

Random photos 1989 / Wikimedia Commons

Ennek persze vannak akadályai, hiszen a BKK vezérigazgatója, Walter Katalin a Magyar Hangnak elmondta: uniós forrásokkal nem számolhatnak, hiszen nem új építésről, hanem felújításról van szó.

Az egyetlen út, hogy a munkák tervezéséhez 1,6 milliárdnyi forrást kérnek a fővárostól – tette hozzá Walter, aki szerint a vonatkozó közbeszerzést már idén ki kellene írni, így tartani lehetne a fővárosi Duna-hidak felújításának ütemezését.

A témában a főváros is reagált: eszerint a teljes felújítást legutóbb 1982-ben, részleges munkálatokat pedig 1996-ban látott műtárgy kapcsán már készen áll a szükséges műszaki leírás, a közbeszerzési dokumentáció előkészítése pedig már zajlik, a tervezés költsége azonban egyelőre még nem látszik.

A legnagyobb problémát jelenleg az jelenti, hogy a szükséges összeget a fővárosnak kellene előteremtenie, ez a kormányzati megvonások miatt azonban nehezen megoldható.

Az eredetileg Horthy Miklós kormányzó nevét viselő átkelő 1933-1937 között, négyéves munkával vált valósággá, Budapest vezetése azonban az ötletet már 1908-ban felvetette a kormánynak. Az 1930-ban kiírt tervpályázat három díjazott munkája közül végül egyik sem valósult meg, a feladatot pedig végül a minisztérium által megbízott Álgyay Hubert Pál és csapata oldotta meg.

A budai hídfő északi oldalán az állam a Császári és Királyi Haditengerészetnek, illetve az első világháborúban hősi halált halt magyar tengerészeknek is állított emléket.

Wikimedia Commons, ill. Orosz Heléna / Fortepan A híd a Boráros tér felől, illetve az emlékmű a budai rakpartról.

A híddal egyidőben, 1937. október 10-én felavatott, Horthy egykori zászlóshajója, az SMS Novara orrát mintázó 22 méteres talapzatból, a fiumei világítótorony harminc méter magas másolatából, illetve Szentgyörgyi István bronz szoborcsoportjából álló alkotás 1945. január 14-én, az átkelő felrobbantásakor sérüléseket szenvedett, rövidesen pedig nyom nélkül eltűnt. A híd mai arcát az 1952-ben véget ért újjáépítésével nyerte el.

The post Egyre rosszabb állapotban van a Petőfi híd, mielőbb költeni kellene rá first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest