A Fővárosi Törvényszéken elkezdődött az a per, amelyet a nagy láncokhoz nem tartozó töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ellen a Mol 2022-es magatartása miatt – írta a Népszava.
A mintegy ezer „kis” kutat képviselő FBSZ tavaly tett bejelentést a GVH-nál a Mol 2022-es magyarországi üzemanyagpiaci magatartása kapcsán – emlékeztettek az FBSZ jogi képviselői, Bassola Bálint és Csillik Kristóf. A beadvány szerint a 2021 vége és 2022 vége között érvényes, literenként 480 forintos kiskereskedelmi árstop idején, különösen, amikor 2022 februárjában a kutak beszerzési, vagyis a nagykereskedők eladási árplafonját is 480 forintban húzták meg, a magyarországi piacot a Molon kívül ellátó külföldi nagykereskedők kivonultak az országból. (Bár az OMV saját kútjait egy ideig ellátta, schwechati egységét baleset is sújtotta.) Az így szorult helyzetbe kerülő, ellátás nélkül maradó, jellemzően kis kutak az egyetlen megmaradó nagykereskedőtől, az addig a magyarországi piac mintegy 70 százalékát ellátó Moltól kértek üzemanyagot, amit egy szerződéskötésre kötelező akkori törvénymódosítás is segíteni igyekezett. Ám ennek „apró” részleteit már nem szabályozták. Így az eleve vontatottan létrejövő megállapodások a Mol új partereinek az addigiaknál rosszabb feltételeket biztosítottak.A korábbiaktól eltérően
- az újaknak nem nyújtottak szállítási szolgáltatást és
- a kiadott mennyiségeket is folyamatosan – 2022. novemberére egészen a nulláig – csökkentették.
Ráadásul a Mol közben változatlanul szállított külföldre üzemanyagot. Míg a kis kutak a csökkenő mennyiségek miatt ügyfeleiket egyre kevésbé tudták kiszolgálni, piaci tapasztalataik szerint a Mol emiatt elégedetlenkedő – elsősorban mezőgazdasági – ügyfeleiket hosszú távú szerződésekkel az önmaga által sokkal inkább ellátott saját hálózatához csábította. Az FBSZ becslései szerint így addigi forgalmuk 30 százalékát vesztették el a kis kutak. A KSH nyilvántartása szerint az idő tájt 53 független kút be is zárt. Bár a Mol mindvégig üzleti döntései törvényességét hangsúlyozta, a versenyjog szerint egy erőfölényben lévő cégre fokozott ellátási felelősség hárul és nem élhet minden, egy többszereplős versenyben alkalmazható eszközzel; új ügyfeleit tehát nem különböztethette volna meg a többiekhez képest hátrányosan – vélekedett Csillik Kristóf.
A részletes vizsgálatot a GVH megtagadta, ami bíróságon támadható – ezzel a lehetőséggel élt az FBSZ.
A csütörtöki tárgyaláson a GVH jogi képviselője többek között elmondta, miért nem indítottak versenyfelügyeleti eljárást. Illetve, hogy szerint az FBSZ a kérései ellenére sem bizonyította kellőképpen a kiszállításokkal kapcsolatos hátrányos megkülönböztetést, és azt sem, hogy a kis kutak esetleges forgalomcsökkenését kifejezetten a Mol állítólagos átszerződtetései okozták.
A per szeptemberben folytatódik. További részletek itt.
The post Elkezdődött a kis benzinkutak pere a GVH-val szemben first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu