A KamaRave és a Dialect névre hallgató kollektívák 2022-ben keresték fel a kőbányai önkormányzatot annak érdekében, hogy új életet leheljenek a műemléki védettséget élvező (bár szerintük inkább elsínylő) épületkomplexumba egy többéves összművészeti eseménysorozattal. Az első Kamalectet 2024 januárjában tartották a pincerendszerben, a nyáron a felszínen buliztak, novemberben ismét a föld alá ereszkedtek, és az idén, a június 20-i rendezvényen pedig – folytatva az évszakokhoz igazodó sormintát – megint a felszínen találták meg a hatvan alkotó közreműködésével létrejött esemény helyszínét. Az önkormányzat és a Dreher Sörgyárak Zrt. is beállt a kezdeményezés mögé, a Képzőművészeti Egyetem és a MOME pedig pályázatok kiírásával támogatja őket, hiszen az S1 projekt célja, hogy kortárs művészeti eszközökkel feldolgozzák Magyarország egykori legnagyobb sörgyárának ipari és kulturális örökségét, ezzel elindítva a revitalizáció folyamatát.
„Jelenleg szinte csak filmforgatásra használják a területet, pedig sokkal több potenciál rejlik benne. Bármilyen revitalizációs törekvésnek az első lépése, hogy bekerüljön a köztudatba, a kulturális vérkeringésbe. Amit itt elértünk, az csak a kezdet, ebben a komplexumban ennél sokkal nagyobb lehetőségek rejlenek: egy országosan, de akár nemzetközi szinten is meghatározó kulturális és multifunkcionális tér jöhetne itt létre, mint például a Zsolnay Negyed Pécsett, a Kraftwerk Berlin avagy a Matadero Madrid”
– mondta lapunknak Tóth-Meisels Bence, az eseménysorozat egyik megálmodója.
A szervező elárulta, hogy egyáltalán nem kötötték meg az alkotók kezét, a pályázat részeként bejárást biztosítottak számukra a komplexumba, és hagyták, hogy szabadon, a maguk eszközeivel dolgozhassák fel a sörgyár múltját és a helyszín jelenét, nem voltak hívószavak vagy tematikák. Mindezek mellett a sörmúzeum is helyet kapott az eseményen, ezzel is tisztelegve a helyszín történelmi múltja előtt. Ehhez minden segítséget megkaptak a múzeumtól, még ha a műtárgyakat nem is építhették be a programba:
Ez kívülről elég profi projektnek tűnhet, pedig csak pár egyetemista szervezi a szabadidejében. Rengeteget kutattuk a területet, amihez az elmúlt egy évben nagyon sok segítséget kaptunk a Dreher Söripari Emléktár részéről. A művészek reakciói a helyszínre mindig inspirálnak minket. Van, aki rögtön tudja, hogyan fogja meg az adott térhelyzetet, mások pedig széltében és hosszában kutatják velünk együtt a gyár és a Dreher család történetét, hogy aztán a saját médiumukon keresztül meséljék el, mit jelent számukra ez az elfeledett, mégis eleven ipari örökség. Ez a közös felfedezés és újraértelmezés az, ami igazán különlegessé teszi az egész projektet.
A múzeumi tárgyak ugyan kimaradtak a buliból, viszont helyettük tizenhárom installáció és hat performanszos csapat gondoskodott a vizuális élményről, valamint három különböző színpadon léptek fel olyan előadók, mint Mákó Rozi, Tatianna, LA Suzi, a Budapest Afro Ska Orchestra, a dnb dobszóló szettel érkező Klausz Ádám, valamint a Tesla-tekercset megszólaltató Bizmuth Modular.
The post „Ez kívülről elég profi projektnek tűnhet, pedig csak pár egyetemista szervezi a szabadidejében” first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu