Ezt a játékot keresed, ha életedben először próbálnád ki a rendes Pokémont

A Pokémon-játékok neve összeforrt a Nintendo-konzolokkal, hiszen kizárólag a japán gyártó gépeire jelennek meg zsebszörnyes játékok (leszámítva az olyan okostelefonos vadhajtásokat, mint például a Pokémon GO), és a Switch 2 nyári premierje után nem is kellett sokat várni, hogy megérkezzen a sorozat újabb része. A Pokémon Legends: Z-A október 16-án került a boltok polcaira, és fontos kiemelni, hogy nemcsak a Nintendo újgenerációs gépén játszható, de az idén nyolcéves elődön is.

A fejlesztésért ezúttal is közel négy évtizedes Pokémonos múlttal rendelkező Game Freak stúdió felelt, és a legújabb munkájuk egyszerre nevezhető visszafogottnak, forradalminak, (a 2025-ös sztenderdekhez mérve) igénytelennek, ugyanakkor szerethetőnek. Hogy ez a meglehetősen eklektikus értékelés mi alapján érlelődött ki bennem a tesztidőszak során, arra a folytatásban részletesebben is kitérek.

Minden, amit a Nintendo Switch 2-ről tudni érdemes

A Nintendo legújabb konzoljáról, a Switch 2-ről már közöltünk részletes tesztet. Itt nemcsak azzal foglalkoztunk, hogy milyen használni és miben változott a gép az elődjéhez képest, hanem körbejártuk azt is, mivel lehet rajta játszani, egyáltalán, kinek lehet jó választás, valamint megnéztük, milyen további költségekkel kell számolni az amúgy 210 ezer forintért kínált eszköz megvásárlása után.

Visszafogott

Bár a Pokémon Legends: Z-A a közvetlen elődeihez (Pokémon Legends: Arceus, Pokémon Scarlet and Violet) hasonlóan egy nyílt világú program, ahol a játékos egészen szabadon járhatja be a rendelkezésére álló területet, ugyanakkor a fejlesztők ezúttal – józan visszafogottsággal – egy releváns tartalommal csak nehezen megtölthető méretes régió helyett beérték egyetlen várossal. A helyszín a Párizs ihlette Lumiose City, ami sokaknak ismerős lehet, többek között a 2013-as Pokémon X and Y játékból, vagy akár a Pokémon Journeys és a Pokémon Horizons animációs sorozatokból. A játék legelején ide érkezünk meg a fiatal felnőttként jellemezhető, általunk kreált karakterrel, és a cselekmény teljes egészében a város falai között játszódik.

Bár a város visszalépésként is értelmezhető az Arceus szabadon bejárható Hisui régiójához képest, ugyanakkor véleményem szerint a visszafogottabb léptékű helyszín kifejezetten jót tett a játéknak, ami a szűkebb keretek miatt jóval feszesebb, és kevésbé monoton, mint az említett elődje. A megvalósítás persze messze nem tökéletes (erre majd még visszatérek az igénytelenséget illetően), de a játékkal töltött órák során sosem éreztem „bezártságot”, és meg sem fordult a fejemben, hogy de jó lenne Lumiose határain túl is csatangolni.


10 fotó

Érdekes módon a főhősünk nem olyan karakter, mint a sokak által ismert Ash Ketchum, aki mindenáron a legjobb pokémon tréner akar lenni, hanem egy teljesen átlagos fiatal, aki ugyan tökéletesen tisztában van a pokémonok létezésével, de csak egy véletlen folytán indul el a zsebszörnyek gyűjtögetésének és a Pokémon-játékok lelkét adó, más trénerek ellen zajló küzdelmek rögös útján.

A Legends Z-A többek között ezen megközelítés okán is kiváló kezdőjáték lehet azoknak , akik ugyan már hallottak erről az univerzumról, de még sosem indították el egyik epizódot sem.

A lényeg persze itt sem változott: rögtön a játék elején választanunk kell egy kezdő lényt (Chikorita, Totodile és Tepig a választék), aztán begyűjteni és fejleszteni minél több pokémont, hogy a segítségükkel a legjobbakká váljunk. Utóbbi itt azt jelenti, hogy meg kell szereznünk az A szintet Lumiose házi bajnokságán belül, amit úgy érhetünk el, hogy a Z-től indulva szép sorban legyőzzük a magasabb rangú (Y, X, W, V és így tovább) jelölteket. Itt jegyezném meg ugyanakkor, ez nem azt jelenti, hogy a cél érdekében az angol ABC-nek megfelelően összesen huszonhatszor kell győzedelmeskedni – hogy miért, azt ezen cikk keretén belül nem lőném le.

Nintendo Hosszú még az út az A betű eléréséig.

Ennél sokkal fontosabb, hogy a fejlesztők nagyon ügyesen megoldották, hogy a városon belül is lehessen vad (wild) pokémonokra vadászni, emellé szerepe van a napszakok váltakozásának is. Napközben gyűjtögetünk és szocializálódunk, este pedig harcolunk az erre kijelölt zónákban, hogy lehetőségünk legyen egyre feljebb lépkedni a már említett ranglétrán). Nem elhanyagolható az sem, hogy nem csak vízszintesen, de függőlegesen is közlekedjünk – a háztetős szint lényegében egy külön világ, ami segít abban is, hogy a városi játéktér ne érződjön túl szűknek.

Érdemes kiemelni továbbá, hogy a játék nem pusztán a gyűjtögetésből és a küzdelmekből áll. A ránk váró történet során számos érdekes karakterrel futunk össze, akiknek a jelenléte nemcsak színesíti és érdekessé teszi a megszokott formulát, de nagyjából száz mellékküldetés elvégzését is karakterünkre bízzák, ami ügyesen képes megtörni az alap játékmenet monotonitását.

Nintendo Kezdőszett: Chikorita, Tepig és Totodile.

Forradalmi

2026-ban lesz 30 éve, hogy az első Pokémon-játékok (Red, Blue, és Yellow) megjelentek a Nintendo Game Boy-ra, és a sorozat azóta tartotta magát a körökre osztott küzdelmekhez – ismét csak nem számítva az olyan iterációkat, mint a Pokémon GO. Ez ugye azt jelentette, hogy a küzdelmek során az egymással szembe állított zsebszörnyek egymást követve süthették el az ilyen-olyan képességeiket, és az győzött, aki hamarabb fogyasztotta el az ellenfelek életerejét.

A Pokémon Legends Z-A-ban ennek ugyanakkor vége, hiszen a vad pokémonok labdával történő befogását megelőző harcok, illetve a más trénerek ellen zajló összecsapások is valós időben történnek. Ez elsőre felháborítóan hangzik, és három évtized után elég furcsa is, ugyanakkor a fejlesztőknek teljesen jól sikerült megreformálniuk a rendszert, amihez az igencsak elnyúló oktatórész alatt hozzá lehet szokni.

Nintendo

Az új szisztéma lényege, hogy a különböző képességek egy gyorsmenü segítségével lőhetők el, mindegyik korlátozott időn belül használható újra, az összecsapások során számít a lények egymáshoz viszonyított pozíciója, ráadásul harc közben mozogni is lehet, ami segíthet kitérni a támadások elől – utóbbi főleg akkor fontos, ha vad lények ellen játszunk, ők ugyanis a főhőst is képesek támadni. A küzdelmek során minden gyorsan történik, emiatt nagyon fontos az időzítés (főleg a védekező képességek esetében), a különböző hatások (pl. paralysis, confusion) valós időben nehezítik a helyzetünket, miközben olyan látványt kapunk, mintha egy animét néznénk.

A harcok összességében lendületesek és kifejezetten izgalmasak, ezzel olyan újdonságot biztosítva a sorozatnak és a játékosoknak egyaránt, amire hosszú idő óta nem nagyon volt példa. Ez ráadásul szintén segítheti abban, hogy az újoncok is vonzónak találják a programot.

Az alapok ettől persze nem változtak: a zsebszörnyeknek a kő-papír-olló elv mentén mindig megvan az „ellenszere” egy más típusú lény képében, a harcok során tapasztalati pontot gyűjtő pajtásaink pedig új képességeket tanulhatnak, fejlődve még erősebb entitánsokká válhatnak, illetve nem hiányzik a közelmúltban bevezetett, a küzdelmek során bevethető, a sebzésekből táplálkozó Mega Evolve lehetőség sem. Szintén új faktor, hogy a legyőzendő trénereket immár be is lehet cserkészni, és hátulról támadva az első lényüket akár egyetlen csapással likvidálhatjuk.

Igénytelen

A Nintendo Switch-re készült játékok – legyen szó akár az előző, akár az új generációs modellről – sosem arról voltak híresek, hogy a látványukkal vesznek le a lábunkról, de a Pokémon Legends Z-A sok esetben még ennek fényében is lehangoló teljesítményt nyújt. Ha úgy vesszük, a játékteret kitöltő Lumiose City a játék bölcsője, ráadásul ahogy említettem, ezt a várost elméletileg Párizs ihlette.

Ehhez képest hosszú idő óta nem találkoztam annyira jellegtelenül kidolgozott, konkrétan másol és beilleszt módszerrel készült területtel, mint a város falai között bolyongva. Persze érződik az európai metropolisz hatása, de a kivitelezés annyira jellegtelen és tompa, hogy arra nehéz szavakat találni. Amit csak tovább ront, hogy alaposabban körülnézve mindenhol látható, hogy az alkotók mennyire nem foglalkoztak azzal, hogy feldobják a környezetet, ahol a legtöbb időt fogjuk tölteni: hatalmas téglatestek, amire csak felhúzták a futószalagon készült textúrákat, sokszor arra sem figyelve, hogy azok passzoljanak egymáshoz a széleiknél.

Nintendo

Furcsa módon a játék belső helyszínei ennek pont az ellentettjei: szépen berendezett, részletekkel teli terek, amelyeknél jól esik felfedezni az ötletes apróságokat, utalásokat, egyebeket. A karakterek kidolgozására szintén nem lehet panasz,

azt ugyanakkor elfogadhatatlannak tartom, hogy 2025-ben, egy 70 euróért (~26 000 Ft) kínált, tehát úgynevezett AAA-kategóriás programban egyetlen szereplő sem kapott szinkront.

Kalandunk során rengeteg figurával találkozunk, hosszan beszélgetünk velük, a szereplőknek története, személyisége van, beszélgetés közben sokszor érzelmek ülnek ki az arcukra, de közben csak a végtelenül ismétlődő alapzenét halljuk, miközben olvassuk a szövegbuborékokban megjelenő mondatokat. Nem állítom, hogy minden NPC-nek külön szinkront kellett volna készíteni, azt ugyanakkor a béna textúráknál is nagyobb igénytelenségnek tartom, hogy egy kiemelt karakterekkel telepakolt játéknál a fejlesztők egyáltalán nem foglalkoztak azzal, hogy a szereplők megszólaljanak.

Szerethető

Bár a valós idejű harc olyan újdonság, ami nagyon kellett már a Pokémon-sorozatba, és tényleg üdítően hat, de a kidolgozatlan város, illetve a túlságosan is ismerős alap koncepció azért rányomja a bélyegét az összképre, nem feledtetve, hogy egy futószalagon készülő sorozat újabb kötelező epizódja van a kezünkben.

És mégis, mindezek ellenére a Pokémon Legends Z-A egy szerethető játék, ami a döcögős beavatás után a hibák ellenére is magával ragadó – már amennyiben örömünket leljük a gyűjtögetésen és fejlesztésen alapuló Pokémon univerzumban.

Viszont ahogy azt korábban is említettem, ez a játék nemcsak a franchise régi rajongóinak lehet jó választás, hanem azoknak is, akik még csak most akarnak megismerkedni a Pokémon videójátékos világával. Számukra a Pokémon Legends Z-A tökéletes kezdés lehet, könnyen azonosulhatnak a játékossal azonos cipőben járó főhőssel, és az újoncok elmerülését segítheti a korábbiaknál kisebb lépték is, amiben azért könnyen el lehetett veszni, elvéve a kedvet a folytatástól.

Kapcsolódó
Ezt a cikket keresed, ha már elgondolkodtál egy Nintendo Switch 2 vásárlásán

Leteszteltük az új hibrid konzolt, és összeszedtünk mindent, amit a beszerzés előtt tudni érdemes.

The post Ezt a játékot keresed, ha életedben először próbálnád ki a rendes Pokémont first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest