G7: a magyar autósok valószínűleg nem érzik meg, ha az EU betiltja az orosz kőolaj behozatalát

Thumbnail for 6572089

Az Európai Bizottság kedden bemutatott javaslata alapján – ez most már lényegében csak Magyarországot és Szlovákiát érinti – a vezetékes szállítást is megszüntetné 2027 végével. Ez akkor lesz kötelező, ha megszavazza az Európai Parlament, a tagállamok kormány- és államfőit tömörítő Európai Tanácsban pedig minősített többségre van szükség. Ez azt jelenti, hogy a magyar és szlovák vétó önmagában kevés lesz. Az atomenergia (például a fűtőanyag-vásárlás tilalma) végül nem került be a javaslatba, míg a kőolajnál a földgázhoz hasonlóan 2027 vége a legkésőbbi dátum az orosz import leállítására a Bizottság javaslata szerint. Ennek apropóján vizsgálta meg a G7, hogy vajon az orosz kőolaj tilalma mellett a magyar autósok rosszul járnának-e.

Elöljáróban megállapítják, hogy a kormány továbbra is foggal-körömmel ragaszkodik az orosz energiaimport fenntartásához. Ennek, mint írják, a kőolaj esetében könnyen azonosítható oka van, az orosz olaj árelőnyét szinte teljesen a költségvetés nyeli le.Vagyisa hazai autósok valószínűleg meg sem éreznék, ha az Európai Unió valóban betiltaná az orosz olaj behozatalát.

A cikkben részletesen foglalkoznak azzal, hogy áll a felkészülés, a finomítói átállás, többek között a Molnál, milyen költségei lehetnek, hogyan járt eddig a magyar költségvetés, a Mol és a fogyasztók az orosz importtal, a különadókkal, a benzinárstoppal, és azt is feltárták, ábrákkal érzékeltették, hogy vajon az osztrák autósokhoz képest mennyivel többet fizethettek a magyar autósok, ahhoz képest, mintha osztrák árat fizettek volna.

Megállapították, hogy a kutaknál már ma is annyit fizetünk az üzemanyagért, mintha az olaj tengeri importból származna, nem pedig Oroszországból.

Ezt az is megerősíti szerintük, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter az Európai Bizottság javaslatára reagálva kétszeres lakossági áram- és több mint háromszoros gázárral riogatott, az üzemanyagok drágulását viszont nem említette.

Kitérnek arra is, hogy az adatokból jól látható, hogy más (az EU-ban) már nemigen vett érdemben orosz kőolajat tavaly a Molon kívül.

További részletekért kattintson.

The post G7: a magyar autósok valószínűleg nem érzik meg, ha az EU betiltja az orosz kőolaj behozatalát first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest