A pár hete lezárult vizsgálat hivatalos zárójelentése szerint a sápi vonatszerencsétlenség megelőzhető lett volna, ha a frissen felújított vonalon nem spórolják ki a biztonsági berendezések egyik alapvető részét. Ha ettől nem kellene lemondania egy közlekedési miniszter, akkor mitől??
– írta a Hadházy Ákos a Facebookon.
A független országgyűlési képviselő felidézte, Sápon 2023-ban egy magánvasút mozdonyvezetője elaludt és emiatt fékezés nélkül meghaladta a tilos jelzőt és hatvannal nekiütközött egy álló személyvonatnak. A vétlen mozdonyvezető életveszélyes sérülést szenvedett, egy órába telt, amíg a roncsokból ki tudták őt szabadítani.
Csakhogy – teszi hozzá a politikus – a most lezárt jelentés két okot említ meg
- a mozdonyvezető kimerült volt és elaludt,
- bár a Püspökladány-Biharkeresztes vonal felújítását két hónappal a baleset előtt adták át ötven milliárdért (Lőrincék építették, kik mások – írja Hadházy), az egyik alapvető biztonsági berendezést nem szerelték fel a frissen felújított vonalon.
Ennek az úgynevezett „vonatbefolyásoló rendszernek” az a lényege, hogy ha valami miatt a mozdonyvezető meghaladja a tilos jelzést (figyelmetlenség, elalvás, rosszullét), akkor a rendszer vészfékezéssel megállítja a vonatot. Ehhez persze kell a jelző mellett egy egyszerű jeladó, amit minden magyar mozdony érzékelni tud és így szükség esetén magától megáll – tette hozzá.
Hadházy szerint a baleset idején ez nem működött, és azóta sem működik.
A minisztérium ugyanis egyszerűen nem rendelte meg erre a vonalra ezt a rendszert
– írta.
A politikus közlése szerint
a vizsgálati jegyzőkönyv pontosan kiszámolta, hogy ha lett volna ilyen egyszerű biztonsági rendszer, az időben megállította volna a vonatot.
A jelentés készítői értetlenül állnak a dolog előtt és azt is leírják, hogy semmilyen kockázatelemzés, számítás nem készült, ami ezt a megmagyarázhatatlan spórolást indokolta volna. Egyetlen utalás volt a dokumentumok között, miszerint a pálya majd később megkapja az EVM-120 rendszernél korszerűbb,egységes európai vonatbefolyásoló rendszert (ETCS). Csakhogy a vizsgálók szerint ez majd 2050 körülre várható, jelenleg nincs tervben. Hadházy szerint ráadásul ez az az új rendszer, amit az egyik legnagyobb vasúti panamaként még alig-alig tudtak beindítani Lőrinc cégei más vonalakon- de a százmilliárdok már eltűntek.
A képviselő – aki szombaton és vasárnap is közzétett két sokkoló vasúti jegyzőkönyvet – azt írta, ennek az egészen elképesztő botránynak van még néhány fontos aspektusa:
- A felújítás kezdetekor még nem Lázár volt a miniszter, de az átadáskor és a balesetkor már igen. Ráadásul a jelentés – és a józan ész – szerint közvetlen okozati összefüggés van a minisztérium döntése és a baleset között. Minden demokratikus országban elhúzna a miniszter.
- Az elalvó mozdonyvezetőre letöltendő börtönt kért az ügyészség. Lázár meg röhögve vadászgat továbbra is Batidán.
The post Hadházy közzétette a sápi vonatszerencsétlenség zárójelentését: megelőzhető lett volna a baleset, de kispórolták a biztonsági berendezést first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu