„A kivitelező professzionális, nagyon gyorsan épít” – mondta Pávkovics Gábor, Mohács fideszes polgármestere a térség parlamenti képviselőjének, a KDNP-s Hargitai Jánosnak még 2022 márciusában a leendő mohácsi kikötőről. Hargitai a videó tanúsága szerint annak is örült, hogy sikerült az anyagi akadályokat elhárítani. Azonban a projekt, vagyis a baranyai város új kikötője azóta sem készült el, a kezdeti büdzsé pedig legalább megduplázódott.
Sőt, arra utaló jelek is vannak, hogy az illetékesek már az eredeti költségvetés majdnem háromszorosával, bruttó 15 milliárd forinttal számolnak.
A mohácsi kikötőfejlesztés története egy évtizedre nyúlik vissza. A város 2014-ben nyert európai uniós támogatást a nemzetközi áruforgalmi kikötő létrehozására, amely a tervek szerint a régió logisztikai központjává válna, intermodális közlekedési csomópontként funkcionálva. Az elképzelés gyökerei egészen 2007-ig nyúlnak vissza, amikor a város iparterületén megépült a schengeni határkikötő.
A projekt kezdeti költségvetése 5 milliárd forint volt, melyhez a városnak mindössze 300 millió forintos önerőt kellett biztosítania. A beruházás azonban hamar akadályokba ütközött: egy sikertelen közbeszerzés után 2019-ben sikerült csak kiírni az új, megemelt keretösszegű tendert. A győztest 2020-ban hirdették ki: a pécsi Platina-Bau Zrt. nyerte el a megbízást nettó 5,79 milliárd (bruttó 7,35 milliárd) forintos ajánlatával.
Jelenleg azonban egy másik cég részvétele, illetve kihagyása érdekes: ajánlatot nyújtott be a Swietelsky Építő Kft. is, de a második körbe már nem jutottak be. Az ajánlat pikantériáját az adja, hogy több jel is arra utal: valahogy végül őket is bevonták a projektbe, igaz, ennek hivatalos nyomát a Telex nem találta.
Gond lehet a kivitelezővel
A Platina Baunak az eredeti szerződés szerint már 2023 végén át kellett volna adnia a kész kikötőt, azonban a portál több forrásból is úgy értesült, hogy egy sor nem várt probléma nehezítette a kivitelezést.
Volt olyan szakmabeli nyilatkozó is, aki úgy látta, hogy a Platina eleve alkalmatlan volt a feladatra.
Igaz ugyan, hogy rengeteg különböző építési közbeszerzést nyertek, de korábban még csak hasonló projektben sem vettek részt. A kikötőépítés komplexitását, kihívásait jól érzékelteti a Magyar Építők cikke: több mint 300 méternyi, több ezer köbméteres vasbeton partfalat kell kialakítani. Tény, hogy a kért referenciákat, szükséges szakembereket be tudta mutatni a cég.
A feladatok mégsem teljesen az eredeti terveknek megfelelően alakultak, vállalkozás javaslatára a szerződés tartalma 2022-ben módosult. A módosításokat elsősorban nem várt, korábban nem ismert kőzettani, vízügyi körülményekkel indokolták. A terület egy részén az acélszádfal helyett hátrahorgonyzott résfalat javasoltak a biztonságosabb és költséghatékonyabb kivitelezés érdekében. A szerződésmódosítás a projekt költségvetésének módosítását is tartalmazza, ekkorra már nettó 7,53 milliárd forintra vagyis nagyjából bruttó 9,4 milliárd forintra nőtt és 2023. december 8. lett a teljesítés határideje.
Azonban tíz nappal a határidő után egy újabb közbeszerzési hirdetmény jelent meg, újabb technikai, tartalmi módosításokkal és már nettó 9,29 milliárd forintos büdzsével. Ez a szerződésmódosítás – a korábbiakkal ellentétben – a közbeszerzési rendszerben nem szerepel. A projekt és a kormányzati pályázati portál oldalán viszont így már 11 milliárd forintos teljes költségvetést tüntettek fel. Az utolsó emelés láthatóan már az IKOP Pluszból és így az aktuális európai uniós finanszírozási ciklusból származik. A tervezett befejezési határidő pedig ez év júniusa volt.
A mohácsi ellenzék (Változást Akarók Nemzedéke, VAN) többször próbált hivatalos információkat szerezni a beruházásról, sikertelenül. Februárban Pávkovics Gábor polgármester elismerte, hogy a problémák részben abból adódtak, hogy a tervezés a kivitelezési közbeszerzés részét képezte, így a valós körülmények csak később derültek ki.
A polgármester márciusban türelmet kért, jelezve, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium dolgozik a finanszírozási források meghatározásán. Áprilisban írásbeli tájékoztatást ígért, ami azóta sem érkezett meg.
The post Háromszorosára drágult, 2023-ban kellett volna átadni, de még mindig nincs kész a mohácsi kikötő first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu