Jelenleg úgy látszik, hogy elhárult a veszély, Budapesten Mohamed Alabbar Belgrádban egy egész negyedet felhúzó cége, az Eagle Hills nem tömi meg kisebb-nagyobb épületekkel a Rákosrendező az elmúlt hetekben sokszor emlegetett 85 hektáros szeletét. Az egymást követő kormányok által a rendszerváltás óta teljesen elhanyagolt, az 1999-ben leégett Budapest Sportcsarnok romjait, valamint a magyar vasúttörténet dicső múltjának nyomait ma is őrző, szennyezett talaja miatt gigászi pénzeket elnyelni tudó területre nemrég bejelentkezett a főváros. Elővásárlási jogával élve szerezné meg a leendő negyed helyét az arabok orra elől, hogy aztán egy hosszú projektben szándékaik szerint felelős városfejlesztési programot hajtson végre.
A történet egyelőre még nem ért véget, érdemes azonban a jövőbe tekinteni, eltávolodva a saját szemünkkel is látott Belgrade Waterfront-projekt – amitől helyszíni videoriportunk szerint a helyiek egy részének hátán is feláll a szőr –, valamint az akár 250-500 méter közti magasságú tornyoknak is helyet adni kívánó magyar kormányzati álom képétől, és megnézni hat olyan európai fejlesztést, ami szintén korábbi vasúti vagy ipari területen, úgynevezett barnamezős beruházásokként szabta újra egy-egy nagyvárosi körzet arcát.
Royal Seaport, Stockholm
A Stockholm 1899-ben született első klinkertéglás gáztározója körül a századfordulón egy csapásra kinőtt gázgyár 2011-ig vette ki a részét az ország lakóinak mindennapjaiból, majd az elmúlt másfél évtizedben gyökeresen átalakult, hiszen az oda érkező konténerforgalmat átirányították, megszüntették az olajkikötőt, az új negyednek köszönhetően pedig a város itt is közel került a vízhez.
Az Európa egyik legnagyobb városfejlesztési programját jelentő, 236 hektáron megvalósuló Royal Seaport tervezése során a fenntartható jövőkép mellett az épített örökség megmentése is fontos volt, így a projektben harminc ipari épületet tartottak meg. Ezek közül mostanra nyolcnak adtak új célt – az egyikben az ország közlekedési múzeumát, egy másikban pedig Stockholm legnagyobb mászófalát találhatjuk –, a folyamat pedig a következő években sem látszik lassulni.

The post Hat európai példa, ami megmutatja: felhőkarcolók nélkül is újra lehet éleszteni az ipari- és vasúti negyedeket first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu