A bevezetőben említett Boeing 787-es Sanghajba tartott egy nagyjából tizennégy órás úton, amikor a pilótának a Csendes-óceán fölött az eszébe jutott, hogy nincs nála az útlevele, ami az utazáshoz nélkülözhetetlen. A gépet visszafordították, és leszálltak San Franciscóban, ahol cserélték a személyzetet, az utasok pedig így csak hatórás késéssel jutottak el az eredeti céljukhoz. Az utasok a késés miatt étkezési utalványt és nem számszerűsített pénzösszeget kaptak kártérítés gyanánt – közölte a légitársaság szóvivője.
Néhány utas a Redditen már posztolt is az esetről: állításuk szerint 15 dollár volt a pénzösszeg, és annyit mondtak nekik a fedélzeten, hogy a gép személyzetével akadt probléma.
Hogy megértsük, pontosan mi is történt, Madas László légiközlekedési igazságügyi szakértőt kérdeztük. Ahogy Madas mondja, egy pilótának mindig magánál kell tartania az útlevélét, egyéb okirattal ugyanis nem válthatja ki ezt a dokumentumot. De miért nem ellenőrizte senki a pilótát felszállás előtt?
„Egyrészt ennek automatizmusnak kell lennie. Hibázott, de ezt azért hamarabb kellett volna észrevennie, például a reptéren. Ha közel lakik, hazaszalad a dokumentumért, ha messzebb, kerítenek egy tartalékpilótát. Azért sem dicsérnék meg, de ezért még kevésbé fogják” – fogalmazott a szakértő.
Másodsorban az induló reptéren útlevél-ellenőrzéssel léphet ki az országból, az érkezőn is fel kell mutatnia. Ha a személyzet belép a pihenőbe a másik állomáson, akkor egy másik viszi vissza Amerikába a gépet, akik addig pihentek. Van ilyenkor egy general declaration nevű nyomtatvány, amin a személyzetben lévők neve, útlevélszáma, nemzetisége szerepel. Azt adják át először az útlevélkezelőnek, és utána jön az ellenőrzés személyenként. A kínaiak híresen kukacosak: ha egy ékezeteltérés van a néven a general declarationben és az útlevélben írtak közt, már nem engedik be az embert az országba. Rendkívül merevek ebben.
Az anyagi kár mértékéről egyelőre nem közöltek hivatalos adatot, de az bizonyos, hogy tetemes.
„Ha külföldre megy egy gép, nincs az adott járatra feltankolt üzemanyagon fogyasztási adó, itt is ez történt volna. Viszont, amennyiben visszatér a kiindulópontra, és le is száll, úgy nem igényelhető vissza ez az összeg.”
Arról, hogy a pilóta milyen büntetést kaphat – már ha kap egyáltalán –, a szakértő így vélekedik:
Attól függ, indít-e ellene polgári kártérítési eljárást a United Airlines. Amerikában erősek a szakszervezetek, lehet, hogy segítenek a pilótán, de egy komoly helyen ilyen mulasztásért azonnal kirúgják az embert.
Arról is érdeklődtünk, mennyire számít ez gyakori hibának.
„Előfordult velem is: Budapestről repültem egy kisebb áruszállító géppel, és hajnalban indultunk, három körül. A másodpilótámról a reptéren derült ki, hogy nincs nála az útlevele. Hazaküldtem a papírokért, szerencsére nem lakott messze, jól is tudott haladni az üres városban. Addig én előkészítettem mindent a gépen.”
Madasnak volt még egy különös esete: akkor másodpilóta volt, és a kapitány nem vitt magával útlevelet.
Akkor a kisgépes terminálon közlekedtünk, ismertek minket arcra. A kapitány így megkockáztatta, hogy útlevél nélkül megyünk, nem tudta volna ugyanis időre előteremteni a papírokat. Ez még a kilencvenes évek végén történt. Sikerült neki. Mit ad isten, Bécsben is meg kellett állnunk, és ott is meg merte ezt lépni. Nem tudom, hogy csinálta, ez vabank volt, de sikerült. Ma ez már nem működne.
A nemzetközi sajtóban már megjelentek olyan hangok is, hogy az amerikai titkosszolgálat hívhatta vissza a gépet, és az útlevél csak egy fedősztori volt ehhez. Madas szerint bármi lehetséges, ám, ha így lett volna, az sosem fog kiderülni.
„A titkosszolgálatok sok mindent csinálnak, de nem kötik az orrunkra. Ha terrorcselekményre utaló információ van, és eljuttatják a gépre, akkor a parancsnok hoz döntést. Nem kényszeríthetik a levegőben semmire, de ha ilyen információ jön, azt a pilóta figyelembe veheti. Ő dönt” – mondja a szakértő.
The post Hogyan mehetett át a reptéri ellenőrzésen az útlevelét otthon felejtő pilóta? first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu