Így alapította meg Hitler a Volkswagent

Thumbnail for 6532977

A nemzetiszocialista Németország 88 éve, 1937. május 28-án alapította meg a Volkswagent, egy „népautók” építésére specializálódó autóipari vállalatot. A cég Adolf Hitler megbízásából és az ő elképzelései szerint jött létre – írja a Rubicon.

Bár Amerikában a Ford T-modellnek köszönhetően már 1908 után lehetővé vált a gépjárművek tömeggyártása, az első világháború utáni Európában az autó még luxuscikknek számított. A tömegek számára hozzáférhető „népautó” megalkotásának gondolata ugyanakkor több járműgyártó vállalatnál is felmerült, például a Daimler cégnek dolgozó Ferdinand Porsche is foglalkozott a koncepcióval. Porsche 1931-ben megalapította saját, máig létező cégét, amely kezdetben a későbbi Volkswagenre hasonlító prototípusokat tervezett, ám egyikkel sem aratott sikert.

Hitler hatalomra jutása új lendületet hozott a népautó megalkotásában, a diktátor ugyanis egy olyan, mindenki számára elérhető járműről álmodott, amely ötszemélyes, eléri az óránkénti 100 kilométeres végsebességet, és egy motorkerékpár áráért, 990 birodalmi márkáért hozzá lehet jutni.

A terméket állami kézben lévő gyárban akarta gyártatni, állami tervek alapján, amelyek elkészítésével 1934. június 22-én Porschét bízta meg.

A tervező számos kudarcon keresztül, közvetlen munkatársai hitetlensége ellenére jutott el a Volkswagen megtervezéséig, amely végül a jellegzetes „bogárhátú” formát nyerte el. A legtöbb problémát egy olcsó és hatékony motor építése jelentette, de Porsche sikeresen megalkotott egy négy hengeres, négyütemű motort, ami léghűtéssel képes volt a kért teljesítményre.

Az első Volkswagen-prototípusok Stuttgartban épültek meg, de a Német Munkafront finanszírozásával 1937. május 28-án létrejött a Volkswagent gyártó külön állami vállalat, majd egy évvel később, az addig jelentéktelen Wolfsburg mellett felépült az autógyár is.

A népautók gyártás 1938 májusában kezdődhetett meg, amelyekhez a korabeli náci propaganda szerint már heti 5 márka spórolással is viszonylag hamar hozzá lehetett jutni. Az új gépkocsira a második világháború kirobbanásáig körülbelül 336 ezer előjegyzést adtak le, a gyártásba azonban beleszólt az újabb világégés, amely a wolfsburgi gyárat hosszú időre a Kübelwagen katonai szállítóautók és a V–1 rakéták építésére állította át. A háború után a Volkswagen előbb a brit megszállók, majd 1948-tól az NSZK birtokában alakult újjá, és máig egyik meghatározó márkája a világ autóiparának.

Kapcsolódó
Nem volt hatékony Hitler „csodafegyvere”

A V–1 semmilyen hatással nem volt a háború menetére, a szövetségesek rettenetes szőnyegbombázásainak megtorló erejét messze nem érte el.

The post Így alapította meg Hitler a Volkswagent first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest