Így rajzolhatja át Budapest közlekedését a mesterséges intelligencia

Thumbnail for 6566017

Az elmúlt időszakban öt budapesti csomópontban optimalizálta a jelzőlámpa programokat a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) – a Budapest Közút és a Google közös projektjének keretein belül –, ezáltal a fővárosban több száz tonnával csökkent éves szinten a széndioxid-kibocsátás, az érintett szakaszokon pedig látványosan visszaesett a várakozási idő – tudta meg a 24.hu.

Bár a mesterséges intelligenciának a további alkalmazását is tervezik, a BKK lapunknak megküldött válaszából az olvasható ki, hogy ennek előnyeit elsősorban nem az autósok, hanem inkább a közösségi közlekedést használók élvezhetik majd – azzal a nem titkolt céllal, hogy csökkenjen a közúti forgalom, amiért hosszú idő óta küzd a vállalat.

A BKK 2023 végén csatlakozott a Google Green Light projektjéhez, amelynek elsődleges célja a jelzőlámpák működésének optimalizálása és a városi mobilitás javítása. A techcég számításai szerint a nagyvárosi kereszteződésekben 29-szer magasabb lehet a üvegházhatású gázkibocsátás, mint a mozgó forgalomban, mivel a széndioxid-kibocsátás több mint felét a megállást követő gyorsítás eredményezi.

Azt ugyan ők is elismerik, hogy az araszolás bizonyos mértékben elkerülhetetlen, ám annak egy része megelőzhető a közlekedési lámpák időzítésének átalakításával és zöldhullámok létrehozásával. A Green Light szakértői a mesterséges intelligenciát és a Google Térkép adatait használják a trendek követésére, vagyis modellezik a különböző forgalmi mintákat, majd ajánlásokat tesznek a közlekedésmérnökök számára a forgalomáramlás optimalizálásához.

A programban jelenleg világszerte 13 városban 70 kereszteződést vizsgálnak, korábban ennek a részét képezte

öt budapesti kereszteződés is. A BKK a 24.hu megkeresésére közölte: a Google a saját monitorozási rendszere alapján választott ki olyan budapesti csomópontokat, amelyekről a BKK átküldte az aktuális jelzésterveket. Ezek alapján a Google a saját utazástervezője, valamint a BKK műszeres adatai alapján módosítási javaslatot tett a csomópontok zöldidő kiosztására, ezeket a Budapest Közút felülvizsgálta, és azokat a módosításokat, amelyekkel egyetértett, végre is hajtotta. Ezt követően a Google értékelte a hatásokat, majd elküldte az eredményeket.

Ez a projekt lezárult, a felülvizsgálatokat jelenleg a BKK a Budapest Közúttal közösen végzi, de arról már tudtak adatokat küldeni lapunknak, hogy az egyes kereszteződésekben milyen eredményeket sikerült elérni:

The post Így rajzolhatja át Budapest közlekedését a mesterséges intelligencia first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest