A háborúra való felkészülés jegyében a magyar országgyűlés is hozzájárult a Monarchia megnövekedett hadi költségvetéséhez, amiért a Magyar Királyság lehetőséget nyert a Tegetthoff-osztályon belül egy saját hadihajó felépítésére. Ennek eredményeként pedig 1915 novemberétől szolgálatba állt a 150 méter hosszú, 20 000 tonna vízkiszorítású Szent István csatahajó – írja a Rubicon.hu. Ideje java részét Pola kikötőjében töltötte, elsősorban – leeresztett horgonnyal – a légvédelem terén hasznosította magát, első, és egyben utolsó küldetésére egészen 1918 júniusáig kellett várnia. Horthy Miklós ellentengernagy ekkor a Korfu hadművelet keretében indított akciót az Otrantói-szorosban felállított szövetséges hajózár áttörésére, amivel az Osztrák-Magyar Monarchia flottája kiszabadulhatott volna az adriai „teknőből”.
A Szent István egyik testvérhajója, a Tegethoff valamint számos torpedóromboló kíséretében 1918. június 9-én éjjel indult első és egyben utolsó bevetésére. Másnap hajnalban a Premuda-szigettől délkeletre jártak, amikor két olasz katonai motorcsónak kiszúrta őket. Észrevétlenül sikerült megközelíteniük a köteléket, és körülbelül 500 méterről kilőtték torpedóikat a Szent Istvánra, majd elmenekültek. A hajót legalább kettő, de a roncsok vizsgálata alapján lehetséges, hogy három vagy négy úszó lövedék találta el.
A Szent István a betörő víztől jobbra kezdett dőlni, ekkor a roppant ágyúcsöveket ellensúlyként mind balra fordították, sikerült is javítani a helyzeten, a Tegethoff vontatókötélre vette és a sziget felé kezdte húzni. De a kötél elszakadt, az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb és legmodernebb csatahajója három órányi haldoklás után orra bukott és elsüllyedt. Orral az aljzatba fúródva eltört, és jelenleg is így fekszik 60-70 méteres mélységben.
Jelen ismereteink szerint a hajó 1087 fős személyzetéből összesen 89 tengerész vesztette életét, közülük 41 magyar nemzetiségű és nem azért, mert arányaiban több magyar szolgált volna a Szent Istvánon. Hanem mert egy közel 30 fős, zömében magyarokból álló különítmény menekülés helyett a sérült kazánházba ment menteni a menthetőt. Meg akarták előzni a további vízbetörést és szivattyúztak: ha a tengervíz elönti a tűzforró kazánokat, hatalmas robbanás veti szét a hajótestet. Úgy tudjuk, önként vállalták az öngyilkos küldetést a Szent István és közel ezer bajtársuk megmentéséért – a magyar csatahajó pusztulásáról itt írtunk bővebben.
The post Így süllyedt el a magyarok büszkesége first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu