Integritás Hatóság: a közpénzből felhizlalt PR-cég jobban ért a közbeszerzés abuzálásához, mint a szakmájához

Thumbnail for 6124631

A Közbeszerzési Hatóság 2024. április 9-én tette közzé tárgyalásos közbeszerzési eljárását azzal a céllal, hogy a korrupció visszaszorítására és az integritás értékeit terjesztő társadalmi kommunikációhoz megfelelő szakmai partnereket bízzon meg. A közbeszerzési eljárásban szakmai zsűri értékelését követően 2024. július 9-én hirdetett eredményt, amelyet a New Land Media megtámadott. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) jogsértésre hivatkozva semmisítette meg a közbeszerzési eljárást, bár a megállapított jogsértést az eljárás előkészítő szakaszában a New Land Media sem vitatta – írta közleményében az Integritás Hatóság..

Sajnálatosnak tartom, hogy Magyarország egyik legnagyobb, az adófizetők pénzén mesterségesen felhizlalt médiaügynöksége láthatóan jobban ért a közbeszerzési rendszer abuzálásához, mint a PR-szakmához. Én személy szerint örültem volna, ha a New Land Media a szakmai feladat megértésére biztosított alkalomra nem túlnyomórészt ügyvédeket küld, hanem szakembereket. Biztos vagyok benne, hogy ez segíthette volna őket egy valóban magas színvonalú ajánlat elkészítésében

– kommentálta a döntést az Integritás Hatóság elnöke, Biró Ferenc.

Az Integritás Hatóság jogi álláspontja szerint a kiadott eljárást lezáró döntésben részletesen, a szakma szabályai szerint megindokolták az egyes ajánlatokra adott pontszámokat. A New Land Media a többi ajánlattevő ajánlatának értékelését elfogadta. A saját ajánlata értékelésével kapcsolatos kifogást is csak később támasztott, amikor kiderült, hogy más lett a nyertes. Az eljárást más – beleértve a többi vesztes szereplőt – nem kifogásolta.

Az Integritás Hatóság szerint a New Land Media jogorvoslati kérelmét elkésetten, a jogvesztő határidőn túl nyújtotta be. A jogorvoslati kérelmet el kellett volna utasítani elkésettsége és alaptalansága miatt. A Hatóság a KDB döntését jogsértőnek tartja, ezért azzal szemben bírósági felülvizsgálati kérelmet terjeszt elő.

Az a tény, hogy a KDB jogsértően jár el, és a Közbeszerzési Hatóság által ellenőrzött és jóváhagyott kiírást nyilvánít semmissé egy megalapozatlan, jogvesztő határidő után, tehát késve leadott kérelem alapján, csak alátámasztja a gazdasági kultúraváltás szükségességét, amit az Integritás Hatóság céljául tűztem ki

– kommentált Biró Ferenc. Az Integritás Hatóság jelenleg vizsgálja annak lehetőségeit, miként tudja kitűzött stratégiai célját megvalósítani, vagyis hatásos és széles célközönséget elérő kommunikációs eszközök segítségével gazdasági kultúraváltást, társadalmi szemléletváltozást elérni a korrupció és a befolyással, pozícióval való visszaélés kérdésében.

A KDB döntése rámutat a magyar közbeszerzési rendszer gyengéire, amelyekre a megfelelő vizsgálatokat követően a Hatóság az elmúlt két évben 4 jelentésben is felhívta a figyelmet: a szabályokkal könnyű visszaélni, és nem azt szolgálják, hogy a megfelelő minőségű szolgáltatásokat a legkedvezőbb áron vásárolhassák meg a kiírók

– tette hozzá Biró Ferenc.

Balásy Gyula cégcsoportja, élén a New Land Media a Lounge Design Kft.-vel és a rendezvényszervező Lounge Event Kft.-vel 2018 óta lényegében egyeduralkodó az állami reklám- és rendezvényszervezési költéseket tekintve. A minisztériumok, állami tulajdonú cégek és költségvetési háttérintézmények a Rogán Antal miniszter felügyelete alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatalon (NKOH) keresztül rendelhetnek meg kommunikációs munkát a piackutatástól a kampányon keresztül a rendezvények megszervezéséig. A 24.hu áprilisban írta meg, hogy a cég ezt a monopolhelyzetet kihasználva az inflációra hivatkozva jelentős áremelést hajtott végre. A Lounge-csoport körlevélben tudatta a teljes állami megrendelői körével, hogy az NKOH-tól ismét engedélyt kapott arra, hogy a KSH által közzétett, az előző évhez viszonyított fogyasztói árindex (infláció) növekedés mértékének megfelelően emelje a szolgáltatások árát. A KSH adatai alapján ez 17,6 százalékot jelentett.

Kapcsolódó
Az infláció ellenére jó éve volt Balásy Gyulának: 9,5 milliárd osztalékot tehetett zsebre

A New Land Media akkurátusan, az infláció mértékének megfelelően árat is emelt.

The post Integritás Hatóság: a közpénzből felhizlalt PR-cég jobban ért a közbeszerzés abuzálásához, mint a szakmájához first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest