A kormány már benyújtotta a 2026-os költségvetés kiegészítő köteteit a parlamentnek. Az 1300 oldalas anyag egyik érdekessége, hogy egyetlenegyszer sem szerepel benne az „akkumulátor” szó, ennek ellenére különböző jól, és kevésbé jól álcázott módon tovább folyik ezen termelőüzemek költségvetési támogatása.
A törvényjavaslat nyomán általában olyan fejlesztésekre adnak forrást, amelyek látszólag a lakosság vagy legalább a kkv-k támogatását szolgálja. A költségvetési törvény fő kötete víziközmű-fejlesztésekről, villamosenergia és gázhálózati beruházásokról szól, ám a részletes indoklásokból kiderül, hogy a több mint 200 milliárd forint valójában néhány ipari, pontosabban néhány nagyberuházás rejtett szubvencióját szolgálja – olvasható a lapban.
- Az idén csak a debreceni víziközmű beruházásokra 42 milliárd forint ment el, a 2026-os költségvetés szerint jövőre erre további 27,2 milliárdot szánnak. A helyi kormánypárti média a beruházásokat rendre ivóvíz-hálózat fejlesztési programként igyekszik eladni, tovább erősítve azt a kommunikációs célt, hogy közérdekű fejlesztésről van szó. Az indoklás szerint ugyanis a beruházás a „Déli Gazdasági Övezet ( debreceni ipari park) ivóvízellátását és szennyvízelvezetését szolgáló fő vezetékek fejlesztését, a városi ivóvíz háttérhálózat és vízbázisok, valamint a városi szennyvíztelep és háttér-hálózat fejlesztését” szolgálja. „Ebbe a csoportba tartozik a gazdasági övezetek ipari vízellátását biztosító, úgynevezett szürkevíz ellátó hálózat fejlesztése” – olvasható a költségvetés indokolásában. Ezek pedig jellemzően az említett üzemek fejlesztéseihez szükségesek.
- Egy külön soron további 39,5 milliárd forint található „Ipari parki és térségi infrastruktúra fejlesztési feladatok” címen. A részletekből kiderül, hogy ez a pénz is debreceni ipari parkokba megy – ahová nem csak akkugyárak települnek, itt található például a BMW itt is, igaz ez a beruházás már kész van.
- Szintén kap 15,6 milliárd forintot a szegedi ipari park is közúti kapcsolatainak fejlesztésre. Ez a támogatás így tehát a BYD autógyáraknak szól.
- Az Energiaügyi Minisztérium (EM) is foglalkozik víziközmű-fejlesztésekkel. Előbbi tárcánál erre a célra 48,2 milliárd forintot különítenek el. Itt is kizárólag ipari beruházások energia-infrastruktúrájának fejlesztése a cél, innen is jut pénz a büki, ácsi, szegedi, nyíregyházi, a gödi és iváncsai ipari parkokra. Az energiaügyi tárca jövőre 75,8 milliárdot költhet el „villamos energia és gázhálózat infrastruktúra-fejlesztésre” , ám esetben ipari infrastruktúrát modernizálják: az akkugyáraknak helyt adó nyíregyházi és debreceni beruházások, illetve Kecskeméti Ipari Park (Mercedes) is kap támogatást.
A lap kalkulációja szerint ezek a tételek összesen 213 milliárd forintot jelentenek, de ezekben a pénzekben még nincsenek benne a Külgazdasági és Külügyminisztérium direkt befektetésösztönzési szubvenciói, amelyeket rendre késéssel jelentenek be.
Jövőre egyébként a KKM általános beruházásösztönzésre további 107 milliárd forintot kaphat – ennek az összegnek a felhasználásáról a kormány dönt.
The post Költségvetés 2026: „álcázva” dőlnek a 100 milliárdok az akkugyárakhoz first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu