Korábban egy olasz páros pénzért megvehető díjaival igyekezett presztízst teremteni magának Vészabó Noémi

Thumbnail for 6431689

A díjak és kitüntetések világában nem ritkák azok, amiket nem egy teljesítmény miatt, hanem politikai okból, vagy akár csak egy kisebb-nagyobb összeg befizetése után szinte biztosan kiosztanak – épp úgy, mintha csak porszívót rendelnénk az internetről.

Utóbbi csoportba főleg hangzatos nevű elismerések tartoznak, amikről a laikus azt hihetné, hogy egy világméretű szervezet, vagy szakemberekkel teli zsűri áll mögötte, így számos művész, befektető, vagy akár a különböző országok vezetései is örömmel élnek a kínálkozó lehetőséggel, csak hogy elmondhassák: valamiben Közép-Európa, Európa, vagy épp a világ legjobbjai.

Kitűnő példa ezekre a 2023 végén a Liget Budapest-projektnek odaítélt World Travel Awards, amit a számos híroldalon feltűnő közlemény szerint „a világ egyik legfontosabb idegenforgalmi megmérettetésének”, sőt, „turisztikai Oscarnak” is neveznek, pedig valójában senki sem tudja igazán, mi is az. A témában írt cikkünkben rámutattunk, hogy a WTA zsűrije nem ismert, sőt, egy rövid regisztrációt követően bárki szavazhat (az igazolt turisztikai szakértők voksa kettőt ér). Hasonlóan nívós hátteret találtunk az International Travel Awards (ITA) mögött is, amin a Liget Budapest-projekt 2024 szeptemberében, a díj fennállásának történetében elsőként három győzelmet is aratott.

A politikai alapon való díjazásra kitűnő példa az elmúlt egy hétben a magyar művészeti világot uraló Vészabó Noémi ügye, hiszen Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter a Munkácsy-díjat úgy ítélte oda a festőnőnek, hogy az a jelöltek százötven fős listáján sem szerepelt. A jelölteket minden évben felterjesztő bizottság tagjai épp ezért hosszan fontolgatták a kollektív lemondásukat, amit másfél héttel a szerintük amatőr, vásári szintű életmű elismerését követően végül be is jelentettek.

A kitüntetés politikai indíttatását az elmúlt napokban hevesen cáfoló Vészabóról rövidesen kiderült, hogy a Hankó miniszter apja által vezetett Magyar Gyógyszerészi Kamara az elmúlt években patronálta a művésznőt, hiszen a többségi tulajdonukban lévő Galenus Gyógyszerészeti Lap és Könyvkiadó adta ki az I love you című esszékötetét, sőt, webshopjában több művét is árusítja.

A témában írt cikkünkben hozzátettük: a kiadót vezető Fári István – aki egyben kisebbségi tulajdonos is – saját budapesti galériájában is helyet adott Vészabónak, akinek 2022 októberében a kormány támogatásával elindított, mára a Libri könyvesboltjaihoz kapcsolódó Frei Cafék helyét is jórészt átvevő Scruton-hálózat egyik egységében is egyéni kiállítása nyílt.

A 444 kisvártatva érdekes részletre akadt: a Pásztóról indult festőnő nevét információik szerint két Kossuth-díjas szobrász, Melocco Miklós, illetve a pályáját Melocco-tanítványként indító Párkányi Raab Péter terjesztette elő (ezt mindketten cáfolják), ezt az ötletet pedig a fideszes Latorcai János, az Országgyűlés alelnöke is támogatta. Egyúttal arra is fény derült, hogy eddig évente egy-két olyan művész volt, aki úgy csípte el a hét díj egyikét, hogy nem szerepelt az előterjesztésben. Ez a szám idén azonban jóval magasabb volt: öten sem szerepeltek a bizottság által beadott listában.

A furcsaságok sora ezzel még nem ér véget, hiszen a 2012-ben, friss újságírói diplomával a kezében a Zsigmond Márta-médiadíjat elnyerő Vészabó Noémi korábbi művészeti elismerései a másik csoportba tartoznak: a befizetéssel kiosztandó darabok közé. De hogyan lehet díjakhoz jutni? És egyáltalán miért vágyik valaki erre?

Jól hangzik, de üres

A Hollóházi Porcelángyárnak 2011-ben egy saját, nyilvánvalóan Szász Endre inspirálta kollekciót is tervező művésznő korábban így nyilatkozott a Szakmai Elit oldalának:

A legelső magyarországi díjam a Szakmai Elit Kiválóság Díj volt, megérintett az, hogy végre a hazámban valakik elismernek, de a legnagyobb szívszakadást a Firenzében átvett Leonardo da Vinci-díj okozta: Leonardo és a Mediciek városában díjat kapni, az több mint csoda…

Ehhez aztán hozzátette:

Mióta csak vissza tudok emlékezni, festettem…nem volt más elképzelésem az életemről. Szerintem kegyelmi állapot az, amikor az ember felismeri az életfeladatát és van bátorsága vállalni a feladatot. Elképesztő szorgalom, kitartás, alázat kell ehhez, hiszen évtizedekig tanul, fejlődik az ember…sőt, élete végéig…jó esetben.

A 2019 óta Vészabó polcán álló díjról az Úgytudjuk két évvel ezelőtt kiderítette: a korábban Citistar Selencion (nem, nem Selection) néven létező, 2009-ben indult eseményen egy „szakmai zsűri dönt” – ez valójában a főszerkesztőt jelenti –, egy nem is igazán létező szombathelyi online újság szervezi, a bizniszt pedig az átadóra eladott belépők (vacsorával, vagy anélkül) jelentik. A korábban az év éttermi menüjét, az év kutyakiképzőjét, illetve az év biztonsági őrét is megtaláló eseményt működtető Némethné Máté Ilonával szemben a Gazdasági Versenyhivatal 2024-ben egyébként eljárást indított, ennek kimenetele és pontos oka egyelőre ismeretlen.

A korábban a Kossuth- és Ybl-díjas magyar építészlegenda, a tizenkét éven át Pásztó főépítészeként is dolgozó Vadász György (1933-2024), majd az Elment az öszöd című Gyurcsány-filmet is jegyző Dézsy Zoltán feleségeként nyilvánvalóan jó lehetőségekhez jutó – Vadász utolsó munkájában, a RAM Colosseumban A tánc kaleidoszkópja című Vészabó-kép látható –, ma egy kortárs író-költővel együtt élő alkotó ugyanebben az interjúban hozzátette:

Olaszországban sorra kapom a díjakat, az elismeréseket. Kiállítottam a Firenzei Biennálén, Párizsban, a Louvre-ban és Barcelonában a Modern Művészetek Múzeumában…



A lista első látásra impresszív, a különböző helyeket sorra véve viszont látszik, hogy van némi hiba a gépezetben.

The post Korábban egy olasz páros pénzért megvehető díjaival igyekezett presztízst teremteni magának Vészabó Noémi first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest