A héten jelent meg egy interjú Makranczi Zalánnal a Színház Online-on, ahol a színész egyebek mellett saját szakmájához fűződő viszonyáról is beszélt. Korábban úgy fogalmazott, „borzalmas káosz uralkodik a magyar színházi világban” és hogy „maga a színházi struktúra elavult”. Most megerősítette ezen állításait: „Határozottan azt gondolom, hogy elmentünk a falig és most a fallal szemben álldogálunk.”
Szerinte a színházi szakma képviselői tele vannak félelemmel, egyesek a pozíciójukat féltik, mások elnyomva érzik magukat és ellehetetlenültek anyagilag.
Ez az állapot nemcsak hatalmi játszmák következménye. Mondjuk ki, egy ilyen kis ország ennyi társulatot nem tud eltartani, és nincs szükség annyi színészre, mint amennyi színészképzés indul. Ezen azért kéne elgondolkodni, mert egy csomó ember feladat nélkül marad, és a színészi munkák ára csökken, hiszen bármikor találnak helyetted egy másik embert, aki olcsóbban elérhető. Ha egy döntési pozícióban lévő, hatalmas pasa lennék, a következő három évben semmilyen színiiskolába nem engednék be tanulókat. Az ő életüket is megnyomorítják azzal, ha egy fényes karrier lehetőségét ígérik nekik
– fogalmazott a színész.
Mint elmondta, már akkor lehetett hallani, hogy telítődik a szakma, amikor ő pályakezdő volt, mostanra pedig szerinte 130 százalékosan telített lett. Ráadásul a színház úgy működik, mint egy gyár, ahol a dolgozóknak nagyon sok a munkája, a fizetésük viszont kevés. Arról nem beszélve, mennyire kiszámíthatatlan egy színész élete, mondja.
Nagyon jó dolog a gyereklét, szuper, amikor az igazgató kijelenti, hogy fizetést alig tud adni, viszont »jövőre te játszod Rómeót”. De megváltotta a világot a rengeteg Rómeó? Nem. Meg fogja váltani? Nem. Akkor lehet, hogy ennek a szakmának nem ez a célja. Akkor lehet, hogy ez a szakma is ugyanolyan, mint bármely másik – fontos, hogy kiegyensúlyozott, alkotni képes személyek mozogjanak benne, akiknek nem a szorongatottság az elsődleges élménye. Azt látom, hogy a színészek többsége túlélő üzemmódban létezik, mert egyre gyorsabb a daráló. Arról nem is beszélve, hogy amikor én kezdtem, akkor az emberek jobban összetartottak, többet tudtunk egymásról, eseményszámba ment egy-egy premier.
Makranczi úgy látja, a helyzetet ők, a szakmabeliek tudják alakítania, de a problémákat nem lehet egyik napról a másikra megoldani.
The post Makranczi Zalán szerint túl sok a színész Magyarországon, 3 évig jegelni kéne a színészképzéseket first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu