Amíg a legtöbb országban azzal küzdenek, miként lehet fellendíteni a keresletet az elektromos autók iránt – mivel még nem elég olcsók a belsőégésű motorral működőkhöz képest –, Norvégiában lassan megtörténik a teljes átállás, legalábbis az új autók piacán.
A skandináv ország lehet az első Európában, ahol befejeződik a belsőégésű új autók árusítása – akár már az idén. Amikor 2017-ben elfogadták a Nemzeti Közlekedési Tervet, azt a célt tűzték ki, hogy minden eladott személyautó és kisteherautó 2025-re mentes legyen a károsanyag-kibocsátástól. 2023-ban öt regisztrált új autóból négy volt elektromos (ebben a cikkben ez alatt a tisztán elektromos kocsikat értjük), mostanra ez az arány tovább emelkedett:
2024-ben már tízből kilenc kocsi – összesen 114 ezer jármű – volt tisztán elektromos meghajtású.
A norvég közútkezelő adatai szerint 2024 decemberében a forgalomban közlekedő személykocsik 28,6 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású, ami azt jelenti, hogy megelőzték a hibrid (12,3 százalék) és a tisztán benzines autókat (23 százalék) is. Már csak dízellel hajtott járműből van több – az arányuk jelenleg 36,1 százalék.
Az Európai Unió egészében a céldátum sokkal későbbi: a tervek szerint 2035-től az újonnan eladott autók nem bocsáthatnak ki szén-dioxidot (ez a határidő az unióban tiltást jelentene, miközben Norvégiában ilyenről nincs szó). Ráadásul az európai járműipari vezetők azt akarják elérni, hogy ezt a céldátumot is kitolják. A BMW vezetője, Oliver Zipse például ezt azzal szokta indokolni, hogy a kínai gyártóknak kiszolgáltatottá teszik Európát, és fennáll annak is a veszélye, hogy az autópiac összeomlik amiatt, hogy a határidő előtt óriási volumenben vásárolják majd fel a belsőégésű motorú autókat, 2035-től viszont sokan jó ideig tartózkodni fognak új kocsi vásárlásától.
Valójában a legnagyobb gondot jelenleg inkább az okozza, hogy az európai gyártók több szempontból is le vannak maradva a Teslával és a kínai gyártókkal szemben.
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2023-as adataiból az látszik, hogy miközben Norvégiában az újonnan regisztrált autók 83 százaléka volt teljesen elektromos, Magyarországon alig több mint 5 százalék volt ez az arány.
Az EU átlaga jelenleg 15 százalék körül mozog. Norvégiát egyébként Izland követi mintegy 50 százalékkal, aztán Svédország következik 39 százalékos aránnyal.
Tavaly szeptemberben az Energiaügyi Minisztérium azt közölte: Magyarországon a 60 ezredik, kizárólag elektromos hajtású jármű is kigurult az utcára – ehhez képest a nagyjából 5,5 millió lakosú Norvégiában csak 2024-ben 114 ezer darabot adtak el belőlük.
The post Már az idén elérhetik a norvégok, hogy kizárólag elektromos új autókat vásároljanak first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu