Lázár János építési és közlekedési miniszter januárban fakadt ki először a Strabagra az akkor már egy éve lezárt M30-as autópálya Szikszó–Miskolc szakasza miatt. Azt mondta, hogy a Strabag „nem jó vállalat, nem jól dolgozik, és semmi szükség arra, hogy a jövőben az országban megbízást kapjon”. Legutóbb azért szapulta a vállalatot, mert a javítást nem végezte el október végére, „átbaszott bennünket”, „csuklóztatja” a magyar kormányt. Később odáig ment, hogy az osztrák cég a Tiszát támogatja, és azt javasolta, hogy a Strabag sürgősen fejezze be a munkát, tartózkodjon a politikától, és utána húzzon el az országból.
Eddig hiába kértük a Strabagot, hogy reagáljon Lázár egyre vehemensebb kirohanásaira, a cég arra hivatkozott, hogy ezt a megrendelővel, azaz a minisztériummal kötött szerződése tiltja. Miután a tilalmat feloldották, most közleményt adott ki a cég kommunikációs irodáján keresztül az M30-as ügyéről. Ebben leszögezik, hogy mindent megtesznek a forgalom mielőbbi visszatereléséért az autópályára, egyben megkísérlik elmagyarázni, mi az oka az áldatlan állapotnak, miért zúdul a forgalom több mint másfél év után még mindig az M3-asra.
Ami a jelenlegi helyzetet illeti, a szakértői vizsgálatok szerint
a talaj és a talajvíz nyomás állapota lehetővé teszi a pályaszerkezet építésének befejezését, azonban az értékek további javulására van szükség ahhoz, hogy az utat forgalomba lehessen helyezni.
Vagyis eljutottak odáig, hogy a töltésre aszfaltot terítsenek, de ahhoz, hogy a forgalomnak átadhassák és a járművek biztonságosan használhassák, a talajnak még tömörödnie kell. Ha a jelenlegi állapotban ráhajtanának a sztrádaszakaszra, akkor nagy lenne a kockázata annak, hogy megint megreped, és kezdődhet a mizéria elölről.
„Ismeretlen eredetű rétegvíz” okozta a bajt
A tájékoztatáshoz mellékelt műszaki leírás a kár keletkezésével és így a felelősség kérdésével is foglalkozik. A műszaki egyetemen dolgozó független szakértők vizsgálata azt mutatta, hogy a 2021 októberében átadott M30-as szóban forgó szakaszán vis maior okozta a töltés elcsúszását és az aszfaltrepedést. „A kárt előre nem látható talajvízmozgás okozta, amely a műszaki átadás után jelentkezett” – áll az anyagban.
Az M30-as 2021-es átadása után csaknem egy évvel kisebb repedések jelentek meg az aszfaltburkolaton. Ilyen nagyméretű, 14 méter magas töltés esetén ez nem szokatlan, hiszen a 150 ezer köbméter nagyságú töltés alatti altalaj lassan tömörödik, írja a Strabag. A repedéseket kijavították, ám újra megjelentek. A szakértői vizsgálatok arra jutottak, hogy a burkolat károsodását a korábban ismeretlen eredetű talajvíz okozta, mely az építési fázis befejezése után jelent meg az altalajban. Ennek eredményeként a mély, agyagos altalaj telítődött vízzel és megpuhult, nem tudta elviselni a 150 ezer köbméter töltés anyagának hatalmas terhelését az altalajban.
A felszín alatt hét méter mélységben úgynevezett talajtörés következett be az ismeretlen eredetű rétegvizek hatására.
A törés tehát nem az újonnan épített töltésben, hanem alatta, az agyagos altalajrétegben keletkezett, hangsúlyozza az anyag. Ennek következtében a töltés 150 méter hosszan egyenetlenül süllyedt, ami végül repedéseket okozott a burkolatban.
A vizsgálatok alapján arra jutottak, hogy a geológiai problémát nem ismerhették volna fel korábban. A kiválasztott építési módszert a megrendelő által biztosított engedélyezési terv alapján határozták meg. Az engedélyezési dokumentáció elkészítéséhez a megrendelőnek geológiai vizsgálatokat és geotechnikai fúrásokat kellett végeztetni, hogy meghatározzák a talaj és a talajvíz jellemzőit. Ezen vizsgálatok alapján az engedélyezési tervek igazolták, hogy az autópálya terv szerinti megvalósítása műszakilag megvalósítható és a felépítendő mű mechanikailag megfelelő lesz. A tervezés során elvégzett szabványszerű vizsgálatok és számítások alapján ezen problémát korábban nem lehetett felismerni, olvasható.
Az autópálya építése során a jóváhagyott tervektől, engedélyektől nem tértek, el az útügyi szabványokat betartották, az építkezést felügyelő megrendelő és független mérnök sem talált eltérést a jóváhagyott tervektől – magyarázza a Strabag, hogy miért nem láthattak előre problémát.
150 ezer köbméter talajnak kell tömörödnie
A Strabag elvállalta a javítást, első lépésben egy 7 méter mély, 870 méter hosszú, 40 centiméter széles kavicsfalat – úgynevezett „mélyszivárgót” – építettek a talajvíz összegyűjtésére és elvezetésére. A talajtörés helyreállításához el kellett távolítani a korábbi töltést, 150 ezer köbméter földet. Ezután 774, egyenként 60 centiméter átmérőjű vasbeton cölöpöt helyeztek el 25 méter mélységig, majd visszaépítették a töltést. Az altalaj tömörödése után következhet a burkolat szerkezetének helyreállítása és a forgalomirányítási elemek visszaállítása.
Mihez képest csúszik a javítás?
A Strabag által a javításra 2024 augusztusában benyújtott koncepciótervei közül a minisztérium 2024. november 14-én választotta ki a megvalósítandót. Az ez alapján elkészített végleges javítási tervet pedig 2025. március 7-én hagyta jóvá. A jóváhagyott változat esetében a becsült átfutási idő a jóváhagyás napjától számított tíz hónap volt. Márciustól a tíz hónapos becsléssel számolva 2026. január lett volna az átadási határidő, ezek szerint aki a tervet látta, kezdettől tudhatta, hogy október végére aligha készül el a javítás. „Ez meghaladja a megrendelő által egyoldalúan megállapított, október 31-i határidőt” – írja a Strabag.
Ráadásul az altalaj viselkedése és konszolidációjának üteme csak korlátozott pontossággal jelezhető előre. Itt 14 méter magas töltést építettek vissza, amire a pályaszerkezet csak akkor építhető meg, ha a töltés alatti altalaj konszolidációja (altalaj-tömörödése és víznyomása) megfelel a műszaki előírásokban meghatározott paramétereknek. A legfrissebb geotechnikai szakértői számítások és modellezések alapján november 7-én megállapították, hogy a jelenlegi talajállapotok lehetővé teszik a pályaszerkezet építésének folytatását anélkül, hogy az altalaj stabilitása a biztonsági határérték alá csökkenne. Azonban a talajállapotok értékének további javulására van szükség ahhoz, hogy az autópálya a forgalom számára is megnyitható legyen. „A pályaszerkezet építésének idején is számíthatunk a konszolidációs értékek további javulására, azonban az út csak akkor adható át a forgalomnak, ha ezek megfelelnek az előírt értékeknek” – írja a Strabag.
A cég konkrét dátumot nem jelez, hogy mikor nyithatják meg a forgalom előtt az ominózus szakaszt, mert senki nem tudja, mennyi idő kell a talaj megfelelő tömörödéséhez.
Szakértők folyamatosan mérni fogják a talaj tömörödésének és víznyomásának értékeit, és amint az eléri az előírt értéket, sor kerülhet az útszakasz átadására.
The post Megszólalt a Strabag: befejezhetik az M30-as javítását, de az átadással még várni kell first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu





