Mire jó a kormány online fogyasztóvédelmi konzultációja?

Thumbnail for 6464205

Végigtekintve a kérdéseken az látszik: arra kíváncsi a kormány, egyetértünk-e azzal, hogy a különböző fogyasztóvédelmi törvények betartását fokozottabban ellenőrizze a fogyasztóvédelmi hatóság, illetve szigorúbban lépjen fel a szabályszegőkkel szemben. De mit lehet erre válaszolni?

Nyilvánvalóan!

De mit is jelent ténylegesen a fokozottabb ellenőrzés, illetve a szigorúbb fellépés? Ez sajnos nem derül ki. Akkor miről is mondunk véleményt?

A 12 kérdés és némi magyarázat

A felmérés úgy néz ki, hogy felteszik a kérdéseket, melyekre a válasz igen vagy nem lehet, és aztán alatta leírják, mik a kérdéshez kapcsolódó aktuális jogszabályok, elvárások, a lehetséges jogsértések, egynél pedig a bírságokat is ismertetik. Ebből a sorból kicsit kilóg a kilencedik kérdés, amely uniós jogi szigorítást szorgalmaz, illetve a 12. kérdés, amely a visszaváltási pontok számának – nem konkretizált – növeléséről kérdez. Íme a kérdések, melyek szerint a kormány arra kíváncsi, egyetértünk-e azzal, hogy

  1. a fogyasztóvédelmi hatóság fokozottan ellenőrizze az akciós árak feltüntetését,
  2. szigorúbban kell büntetni az akciókkal trükköző üzleteket,
  3. szigorúan fel kell lépni azon vállalkozásokkal szemben, amelyek összehangoltan, egyidejűleg túlzott áremeléseket hajtanak végre,
  4. a fogyasztóvédelmi hatóság fokozottan ellenőrizze a jótállási jegyek átadását és a vállalkozások jótállással kapcsolatos tájékoztatásait,
  5. a fogyasztóvédelmi hatóság szigorúbban lépjen fel azokkal a közszolgáltatókkal szemben, amelyeknél a telefonos ügyintézés nem kezdődik el a jogszabályban előírt 5 percen belül,
  6. szigorúbb büntetőjogi felelősségre vonás szükséges az e-kereskedelem területén elkövetett bűncselekmények esetében,
  7. szigorúbban kell fellépni azokkal a vállalkozásokkal szemben, amelyek az emberekre vagy a környezetre veszélyes terméket árusítanak, vagy ismételt jogsértést követnek el,
  8. szigorúbban kell fellépni az online piacterekkel szemben a harmadik országokból érkező veszélyes termékek árusítása esetén,
  9. uniós szinten szigorítani kell a légiutas jogokkal kapcsolatos szabályokat járattörlés, visszautasított beszállás és poggyászpanaszok esetén,
  10. a digitalizáció számos előnye mellett komoly kockázatokat is hordoz a fogyasztókra – elsősorban a gyermekekre, az idősekre és alacsony digitális jártasságúakra – nézve, ezért indokolt e téren az erőteljesebb hatósági fellépés és a fogyasztói tudatosság további erősítése,
  11. a vállalkozások által egyre gyakrabban alkalmazott olyan hangzatos állításokat, amelyek egy termék „zöld”, „öko”, „bio”, „környezetbarát” jellegére vonatkoznak, megfelelően alá kell támasztani, és fel kell lépni a fogyasztók megtévesztésére alkalmas környezetbarát jellegre vonatkozó állításokat használó vállalkozásokkal szemben,
  12. minél több helyen kelljen biztosítani visszaváltási pontokat a kötelező visszaváltási díjas termékek környezetbarát felhasználása céljából.

Ezekre a kérdésekre jó szívvel csak igenlő válaszokat lehet adni. Nyilván tartassák be a jogszabályokat, ha kell, szigorúbban büntessék a szabályszegőket (jelentsen ez bármit is), hiszen ez a kormány által felügyelt fogyasztóvédelem dolga.

Hogy akad tennivaló, az egyértelmű, hiszen naponta olvashatunk arról, miként vernek át gyanútlan embereket, például kicsalják a pénzüket, akár a bankjuk nevében is. Talán a kérdések között szerepelhettek volna a tipikus átverős esetek is, illetve hogy ezeknek a visszaszorítását is igényelnénk-e. Persze nem kizárt, hogy a digitalizációs kockázatokba (fogyasztók, idősek, gyerekek) ezt is beleértették.

De vajon mi változhat attól, ha válaszolunk? Mi a felmérés tétje? Mit jelenthet, hogy szigorítanak?

The post Mire jó a kormány online fogyasztóvédelmi konzultációja? first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest